19 mars 2024

Musik med kontraster i Young Royals

Traditionell körmusik möter punkig pop i Netflixsuccén Young Royals, vars soundtrack gett en större internationell publik till svenska artister som Elias och Lova. Igår släpptes det avslutande avsnittet i serien, där remixer på tidigare förekommande låtar hjälper till att knyta ihop säcken.

Young Royals fanskara är av en nästan fanatisk natur, ständigt kommenterande på Netflix’ instagramkonto med krav på mer innehåll ur serien. När låten Simons sång från säsong 2 var nominerad till MTV Music Awards i kategorin årets musikhändelse (vid sidan av bl a Running up that Hill med Kate Bush och This Love med Taylor Swift) men inte vann, kallade fansen omröstningen för riggad. 

Den tre säsonger långa serien kretsar kring kärlekshistorien mellan Wilhelm, som är kronprins, och klasskamraten Simon, med arbetarklassbakgrund och en latinamerikansk mamma. Klass, sexuell identitet, etnicitet och fri vilja är centrala teman i handlingen som utspelar sig på privatskolan Hillerska.

För Music Supervision i serien står Magnus Palmborg och Jonas HallénMusic Super Cirkus. Även Magnus känner av fankulten och får en mängd vänförfrågningar på sociala medier från fans världen över.

– Det är en otroligt dedikerad fanskara. De nagelfar varenda låt, säger han med ett skratt.

I samband med att seriens sista avsnitt nyligen släpptes (18 mars) är också det sista soundtracket offentliggjort. Några av de inkluderade artisterna är Rhys, Elliphant, Yung Lean och Graham Lake. Cirkeln sluts också med remixer på Revolution med Elias och As Long As You’re Here med Moyka, som både tidigare funnits med i serien i originalversioner.

Musiken har en central roll i serien på flera sätt. Karaktären Simon, spelad av Omar Rudberg, har musik som sitt stora intresse och sjunger i skolans kör som har en återkommande roll i upprätthållandet av skolans traditioner.

– Kören var vi tidiga med att casta, berättar Magnus. Den visar en värld som är extremt tillrättalagd och traditionsrik. För att kontrastera till det var vår strategi att vara väldigt alternativa och hårda i den övriga musikaliska inramningen. 

Punkig pop med mycket attityd flödar genom serien, inte minst i scenerna utanför klassrummen. 

– Men sen styrs ju musiken i varje scen utifrån vad vi vill gestalta. Flera ballader har t ex hjälpt historien framåt.

Magnus Palmborg och Jonas Hallén har samarbetat nära Young Royals’ regissörer Rojda Sekersöz och Erika Calmeyer och manusförfattaren Lisa Ambjörn (head writer).

– Vi har varit med från manusstadiet tillsammans med Lisa. Många av valen kommer från henne också, i alla fall initialt, för hela serien. Sen har jag och Jonas gjort urvalet av musiken, som vi presenterat för regissören, producenterna och Lisa. 

Magnus har också jobbat tillsammans med kören och körläraren, som i verkligheten är körlärare på Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. 

– Hon är stjärna på AF nu, säger Magnus och beskriver hur nya elever blir begeistrade över att ha någon från Young Royals på skolan.

De flesta låtarna i Young Royals framförds på engelska. Nattbuss med Fricky i den senaste säsongen  är ett undantag, liksom körens sånger vid olika högtider. Men svenska artister förekommer flitigt. 

Har det varit ett mål?

– Vi har absolut haft svenskt fokus – för att lyfta fram svensk musik –  men jag skulle säga att vi blandar nordisk och internationell kontemporär musik. Inget är mycket äldre än två år.

Utom Popsicles Not Forever som är med i den nya säsongen!

– Ja, men då är det som Saras pappas musik, inte de ungas! (Sara är Simons syster i serien, reds anm)

Förutom nämnda titlar med Elias och Moyka är Lonely Ones med Lova och The Most Beautiful Boy med brittiska The Irrepressibles låtar som gjort starkt intryck i serien. 

Till slutscenen i det sista avsnittet är musiken specialgjord. 

– Vi får avsluta på ett fint sätt musikaliskt, säger Magnus. Vi är superstolta över resultatet. 

Officiell spellista med musiken ur Young Royals finns här (Spotify).

Christel Valsinger

Foto: Johan Paulin, Netflix