13 februari 2024

VALSINGER: Viktigt meddelande när jämställdheten slutat trenda

Antalet kvinnliga låtskrivare, producenter och artister ökade på Billboard Hot 100 under 2023. Det visar den årliga rapporten från USC Annenberg Inclusion Initiative. Förändringarna tillskrivs riktade satsningar som till exempel Spotify Equal och Keychange.  

Att oförtrutet fortsätta arbetet för en mer jämställd musikbransch ger alltså resultat. Det är viktigt att komma ihåg, när jämställdhet slutat ”trenda”.

Siffror från Ungdomsbarometern gav rubriker i svensk media härom veckan. Frågor om jämställdhet och antirasism nedprioriteras av unga (15-24 år) visar underökningen. I huvudsak är det trygghet i den egna vardagen, med jobb och ekonomi, som hamnar högst när de rankar sitt engagemang.

Desto viktigare då att inte basera viktiga demokratisatsningar på det som trendar. Att samhällsengagemanget fluktuerar bland både unga och äldre är inte så konstigt. Nya frågor kräver kontinuerligt vår uppmärksamhet. Att vi inte klarar att vara överallt hela tiden med våra argument och vår energi är mänskligt.

Därför gör det mig glad att många satsningar för ökad inkludering i musikbranschen verkar fortgå. You+ Music arrangerades t ex för andra gången i höstas. Keychange, Spotify Equal, Female Songwriters Day, Shesaidso och Popkollo är – bara några – exempel på andra organiserade arbeten för ökad jämställdhet och jämlikhet.

Det oförtrutna arbetet verkar nämligen kunna ge resultat.

USC Annenberg Inclusion Initiative mäter årligen representationen av kvinnor och icke-vita bland artister, låtskrivare och producenter på Billboard Hot 100:s årslista. Eftersom vi i Sverige inte har någon motsvarighet refereras det ofta till resultatet från rapporten i offentliga samtal om musik och jämställdhet.

2022 var t ex bara 3,5% av producenterna på Billboards årslista kvinnor. 2023 är den 6,5%. Det är fortfarande en otroligt liten andel, men den högsta under alla år som undersökts (2012-2023).

På låtskrivarsidan ökar andelen kvinnor från 14,1% till 19,5%, en ökning som i stort sett helt och hållet beror på att icke-vita kvinnor fått ökat antal credits, skriver rapportens författare Stacy L. Smith, docent i kommunikation vid USC Annenberg.

Även antalet kvinnliga artister ökade på listan 2023, från 30 till 35%. Nära två tredjedelar av dem är icke-vita.

Det positiva utfallet för kvinnliga låtskrivare beror utan tvekan på arbetet från de många grupper som stöttar kvinnor inom musik, säger Smith i sin rapport och nämner bl a satsningar som Spotify Equal, Keychange, She Is The Music, Moving the Needle och Girls Make Beats. ”Även om det finns arbete kvar att göra, är dessa grupper väl rustade för att fortsätta kämpa för förändring”, säger hon.

Arbetet lär behövas. Att siffrorna såg bättre ut 2023 än året innan är ingen garant för att utvecklingen fortsätter. Men ett kvitto på att förändring är möjlig.

—-

Det blir femte året i rad nu som Female Songwriters Day arrangeras av Musikmakarna på Internationella kvinnodagen den 8 mars. Eventet erbjuder kvinnliga och ickebinära låtskrivare och producenter från hela världen att skapa musik och nätverk tillsammans. Anmälan att delta är nu öppen.
——–

Melodifestivalens deltävling 2 bjöd på ett starkare startfält än premiäromgången, i mitt tycke. Maria Sur känns som en kandidat som kan vara med om toppstriden i finalen. Låten When i’m Gone snurrade i huvudet efteråt och framträdandet var laserladdat och lyxigt. Å andra sidan har vi inte hört och sett ens hälften av bidragen än.

Glada nyheter för old school indiefans: Camera Obscura är tillbaka med ny musik för första gången på mer än tio år. Glasgowbandet tog ett längre uppehåll när keyboardisten Carey Lander tragiskt avled i cancer 2015 och det var länge oklart om de skulle ta upp det gemensamma projektet igen. Men nu är singeln Big Love här, med Tracyanne Campbells bekanta stämma och steel guitar à la årets stora trend: country. Mycket riktigt visar den sig vara en hyllning till Waylon Jennings också. Jag ser fram emot nya albumet Look To The East, Look To The West, som kommer den 3 maj.

Christel Valsinger