13 februari 2024

NOTISER – Vecka 7, 2024

Här samlar MI nyheter som är av intresse för musikindustrin, både från Sverige och omvärlden. Formatet kompletterar våra vanliga artiklar och innehåller lite kortare nyheter som ger dig en snabbkoll på sådant som hänt. 

—–

Den 9 februari hade Universeum i Göteborg premiär för en ny konsertupplevelse med Håkan Hellström i sin video-dome. Det är de två legendariska konserterna på Gramercy Theatre i New York år 2016 som spelades in med 3D-kamera, och som gör att tittarna kommer nära scenen och Håkan. Intresset för konserten har varit stora, med flera utsålda föreställningar så fort biljetterna släpptes, och Universeum meddelar nu att man förlänger visandet av konserten och kommer ha den som en del i utbudet över hela sommaren.

https://www.universeum.se/wisdome

—–

Amuse har presenterat en ny integration med YouTubes Official Artist Channel (OAC), som samlar följare och innehåll från olika delar av plattformen. Från och med den 13 februari kan artister som distribuerar musik genom Amuse starta en officiell artistkanal direkt genom Amuse.

Erik Ljungqvist, Chief Product Officer på Amuse, kommenterar den nya funktionen:

– Som DIY- och independent-artist får man ofta lägga väldigt mycket tid på admin, tid som man antagligen hellre hade lagt på att göra musik. YouTube är en central mötesplats för artister och fans, och utöver att samla olika typer av innehåll under en kanal ger en Official Artist Channel även tillgång till statistik och andra tjänster som gör det lättare att utveckla sin artistkarriär.

www.amuse.com

—–

Pophouse Entertainment utökar med sex starka namn på olika positioner. Linda Höljö får rollen som COO, Chief Operating Officer, Sophie Arendt blir Managing Director för Mamma Mia! The Party, Natalia Fontecha blir Head of Capital Raising and IR, Sophie McKibbin Head of Business and Legal Affairs, Jon Spalding Commercial Director, och Ryan Amstad går in som Head of New Production Development.

—–

Björn Ulvaeus, Dave Stewart, Quincy Jones och Dan Kurtz har gått in med nytt kapital i brittiska Salt, som förra våren köpte upp svenska Session. Salt tillhandahåller en backend-lösning för insamlande sällskap som effektiviserar insamlingar och beräkning av royalty, med ett starkt fokus på att försöka minska den s.k. black box-problematiken. Det första sällskapet att börja använda Salts plattfom var nederländska BumaStemra, som skrivit ett tioårigt avtal. Björn Ulvaues går också in i styrelsen i samband med detta, och han säger i ett uttalande:

– Jag är glad över att ha gått med i styrelsen för Salt och att arbeta med detta team av engagerade branschexperter för att skapa transparens och precision i musikbranschen. Salts revolutionerande teknologi kommer möjliggöra ett smidigt och säkert flöde av royaltybetalningar till just de människor som gör musiken och håller denna bransch blomstrande, vilket säkerställer att de får skälig lön för varje spelning.

https://saltmusic.io/

—–

Spotify överväger enligt Breakit att flytta en del av arbetsstyrkan utomlands, på grund av problemen med att kunna ha personal som jobbar nattetid utan kollektivavtal. Spotify har försökt få tillstånd från Arbetsmiljöverket, men fått avslag. Daniel Ek ska till personalen ha sagt: ”Jag tror att alternativet för oss, tyvärr, är att troligtvis behöva lägga en del av on call-servicen i andra territorium.”

Läs mer på Breakit

—–

Låtskrivare som har gått utbildningen Musikmakarna i Örnsköldsvik står för 7 av de 30 bidragen i årets Melodifestivalen. SVT har ett länge reportage om utbildningen i programmet Sverige!. Bland de som gått utbildningen finns namn som Adam Woods, Jonna Hall, SHY Martin, Linnea Deb och Joy Deb.

SVT.se

—–

Franska Believe meddelar att man kommer avlistas från Euronext Paris, och att EQT tillsammans med TCV tar över ägandet genom ett nystartat konsortium. Believe börsintroducerades i juni 2021, men börsen har inte riktigt rosat aktien. Värdet vid introduktion var 19,50 euro, och just nu ligger den på 12,40 euro. I juni 2022 var den så lågt nere som 7,50 euro.

CEO Denis Ladegaillerie, som också ingår i det nya konsortiet, säger i ett uttalande att detta är ett av skälen till att de nu gör bolaget privat igen: ”Since being a public company, Believe has systematically outperformed its objectives, delivering its IPO plan two years ahead of schedule. However the strength of its operational performance has not been reflected in the share price evolution.”

Affären förväntas vara värd 1,5 miljard euro.

Läs pressmeddelande

—–

I samband med kvartalsrapporten för det sista kvartalet 2023 har Warner Music Group meddelat att man säger upp ca 10 procent av arbetsstyrkan, vilket motsvarar ca 600 personer. Framför allt sker uppsägningar i olika medieföretag som Warner äger, som t ex Uproxx, HipHopDX, IMGN och Interval Presents.

Kvartalsrapporten var stark, intäkterna har ökat med 16 procent jämfört med samma kvartal året innan, och förlagsdelen, Warner Chappell, såg en ännu större ökning, närmare 20 procent. Men CEO Robert Kyncl skriver i sitt memo till personalen att bolaget måste tänka långsiktigt och ”accelerera tillväxten”, varför organisationen måste slimmas.

”As we deliver our plan to accelerate our growth, we are becoming more efficient, increasing operating leverage, and freeing up more funds to invest in music and tech, which in turn will drive further sustainable growth.”

Läs mer på MusicWeek

—–

Sony Music Group köper enligt Variety 50 procent av Michael Jacksons musikrättigheter från Jacksons kvarlåtenskap, till ett värde av 1,2 miljarder dollar. Köpet ska inkludera både förlagsrättigheter och masterrättigheter.

Läs mer på Variety

—–

En undersökning av Pex vixar att närmare 85% av alla videos på TikTok innehåller någon form av musik. YouTube ligger också högt upp, där 84% av alla videos innehåller musik, men även Instagram och Facebook ligger ganska högt, 54% respektive 49%. Undersökningen visar också att 5% av alla videos på TikTok genererade 89% av alla visningar under år 2023.

Läs mer på DMN

—–

Music Business Worldwide har följt musikbolagens marknadsandelar på Spotify under ett antal år, specifikt hur stor andel av av streamingen som är relaterad till DIY-artister och hur stor andel som är relaterade till signade artister på majorbolag och större independentbolag.

År 2017 hade musik från de större masterägarna en marknadsandel på 87 procent, år 2023 hade andelen sjunkit till 74 procent. Samtidigt verkar minskningen ha saktat ner något, år 2022 utgjorde musik från DIY och mindre labels 25% av den totala konsumtionen på Spotify.

Läs mer på MBW

—–

Statistikplattformen Chartmetric har släppt sin årsrapport för 2023, där man bl a avslöjar att artister från USA, Brasilien, Mexiko och Sydkorea var de snabbast växande under året, och att Bad Bunny, Justin Bieber, Rihanna, Taylor Swift, Drake och The Weeknd var de allra största artisterna när man kombinerar statistik från samtliga plattformar.

Samtidigt visar statistiken att bara 19 procent av alla artister på Spotify har över 1 000 månatliga lyssnare, och att det råder en kraftig könsmässig obalans för solo-artister, 77% män, 18% kvinnor och 5% övriga.

Läs rapporten

—–

Tyska GEMA och franska SACEM har gemensamt tagit fram en rapport kring AI och dess potentiella påverkan på musikbranschen. 15 000 låtskrivare och musikförlag har deltagit i undersökningen, som bl a visar att 35 procent av låtskrivarna har använt AI på något sätt i sitt musikskapande, och mer än hälften bland de som är under 35 år.

Över 70 procent av låtskrivarna är oroade av utvecklingen, och GEMA och SACEM gör en prognos att AI-musik skulle kunna omsätta så mycket som 30 miljarder kronor år 2028.

Läs rapporten

—–

MIDiA har släppt en uppdatering av sin analys av den globala marknaden för betalande streamingprenumeranter. Bedömningen är att det under det tredje kvartalet 2023 fanns 713 miljoner betalande streamingprenumeranter runt om i världen. Analysen visar också att de fem stora streamingtjänsterna fortsätter att dominera marknaden:

Spotify: 31,7%
Tencent: 14,4%
Apple Music: 12,6%
Amazon Music: 11,1%
YouTube Music: 9,7%

Tillsammans utgör de fem stora tjänsterna närmare 80% av den totala marknaden.

Läs mer

—–