En av Amuse egna artister har nått en miljard strömmar. En stor undersökning bland managers visar att många har svårt att balansera arbete och privatliv. Deepfakes av Taylor Swift sätter fingret på ett problem som bara kommer växa. Det och annat med Daniel Johansson.
—–
Svenska amuse meddelar att en av deras licensierade artister, amerikanska Yot Club, har nått 1 miljard streams på samtliga plattformar som amuse distribuerar till. Amuse har jobbat med Yot Club sedan 2021 när de licensierade hans virala hit YKWIM?. Idag, tre år senare, har singeln nått multiplatinumstatus i USA, platinum i Kanada och Australien, samt silver i Storbritannien.
Roshi Motman, VD på Amuse, säger:
– Yot Club är precis den typen av artist som vi älskar att samarbeta med och hans resa är ett fantastiskt exempel på hur en modern, framgångsrik artistkarriär kan se ut. Han är en del av en ny generation av artister som når sina egna mål på sina egna villkor. För en allt större del av artistcommunityt är det traditionella sättet att bygga karriär på inte längre relevant. Vi är stolta över att erbjuda ett starkt alternativ som är anpassat efter den tid vi lever i nu.
—–
Den europeiska paraplyorganisationen för managers, EMMA, har släppt en rapport som tagits fram tillsammans med Erasmus-universitetet i Rotterdam. Över 350 managers från hela Europa har intervjuats och fått svara på enkäter.
Resultaten visar bl a att 58 procent av respondenterna driver egna företag och att över 60 procent får sina intäkter huvudsakligen baserat på provision. Intressant var också att det var fler kvinnor än män som svarat på enkäten.
De tre områdena som managers mest anlitas för var inom kontraktshantering och juridisk rådgivning, ekonomisk planering och bokföring, samt att hjälpa till med sponsorskap och branding.
De tre största utmaningarna som angavs var tillgången till finansiellt stöd, balansen mellan arbete och privatliv, och att upprätthålla bra nätverk och partnerskap.
—–
Export Music Sweden har släppt en ny landsguide, för Tjeckien. Listan över länder som det nu finns guider till börjar bli lång, närmare 40 länder i alla världsdelar har man sammanställt information kring.
Informationen är omfattande och inkluderar för varje land saker som spelställen, festivaler, konserthus, hur musikbranschen ser ut i det specifika landet, med skivbolag, förlag, branschorganisationer, media, hur man nätverkar på bästa sätt vid branschkonferenser, information om inspelningsstudios, residens och mycket annat.
Export Music Sweden landsguider
—–
SoundCloud har ingått samarbetsavtal med tre AI-företag, Fadr, Soundful och Voice-Swap. Samtliga tre kommer implementera en uppladdningsfunktion där man kan ladda upp sin musik direkt till SoundCloud.
Voice-Swap är ett av få lagliga alternativ för AI-kloning av sångröster, alla röster är licensierade och får ekonomisk kompensation när deras röster används. Soundful är en plattform för urvalsbaserad generativ AI för bakgrundsmusik, och Fadr är en plattform för att kunna göra remixer och mashups.
Eliah Seton, CEO på SoundCloud, säger:
– At SoundCloud, we take pride in being ground zero for musical experimentation. That’s why we’re home to what’s next in music. AI is top of mind for us in this context, and we’re excited about how this technology can be applied to serve and empower artists. These partners, which we’ve selected intentionally, reflect the very best of what the industry has to offer in this arena: tools that open up new creative avenues and make artists’ lives a little bit easier.
—–
Fejkade porrbilder på Taylor Swift skapar headlines över hela världen. Problemet med den här sortens fejkbilder är inte nytt, AI har bara förvärrat situationen. Porrbranschen har snabbt anpassat sig till utvecklingen och det finns mängder med verktyg därute för GPT-liknande funktioner att skapa porr med prompter.
Å ena sidan skulle man kunna tänka sig att AI-skapade bilder och filmer skulle kunna påverka porren på ett positivt sätt, när behovet av riktiga människor på sikt kanske kan bli mindre och leder till att den sortens ”produktioner” som involverar människor som förlagor blir allt mer ovanliga och ersätts av AI-genererat innehåll.
Å andra sidan innebär det att gränser riskerar att förskjutas in absurdum, om plattformarna inte tar sitt ansvar och begränsar vilken sorts output som är möjlig att göra.
Deepfakes på porrområdet är som sagt långt ifrån nytt, det har pågått ända sedan 1990-talet. Idag är det så utbrett att nästan vem som helst kan råka ut för det. Begreppet ”hämndporr” är idag inte bara något teoretiskt, utan ett direkt problem. Någon anser att någon har begått en oförrätt, genererar deepfakes och sprider dem online.
Danielle Citron, professor vid University of Virginia School of Law, säger till CNN:
– It’s not just celebrities targeted. It’s everyday people. It’s nurses, art and law students, teachers and journalists. We’ve seen stories about how this impacts high school students and people in the military. It affects everybody.
Att spridningen av bilderna på Swift till en början huvudsakligen skett på X, och legat kvar under flera dagar, visar om inte annat hur dålig plattformen är på att scanna av och hantera innehåll. Till slut bestämde man sig för att temporärt blockera vissa sorters sökningar på Taylor Swift helt och hållet.
Oberoende av vilken form av deepfakes det handlar om sätter det fingret på ett problem som bara kommer att växa, så länge inte lagstiftning, teknik och samhälle spelar i samma tonart, eller håller samma takt, för att använda en musikanalogi. För musikbranschen involverar det självklart också otillåten användning av såväl artisters röster som otillåten användning av kataloger för träning av AI-modeller.
Drastiska förändringar i vad som är möjligt att göra med ny teknologi kommer troligen också kräva drastiska förändringar i hur lagstiftningen ser ut, och inte minst hur lagstiftningen tillämpas. En hel del länder, såväl som stater i USA, har redan kriminaliserat deepfakes, men i Sverige är det fortfarande lagligt.
I oktober 2023 lade Aylin Nouri (S), Sofia Skönnbrink (S) och Hanna Westerén (S) fram en motion med förslaget att uppdatera den svenska lagstiftningen. Motionärerna skriver bl a:
”Vi ser även hur pornografiska deepfakes används för att förnedra och tysta kvinnor som engagerar sig i samhällsdebatten.
Idag är det helt lagligt att göra och sprida sådana artificiella porrfilmer. Det har särskilt uppmärksammats i samband med simulerad barnporr där inget faktiskt barn kommit till skada men där filmen bidrar till att normalisera sexuella övergrepp mot barn. Detta kan inte accepteras.
Juridiken och lagstiftningen måste uppdateras så att inte den nya tekniken skapar gråzoner och luckor i lagstiftningen. I detta arbete bör en kriminalisering av deepfakepornografi övervägas.”
Ärendet bereds just nu i Justitieutskottet och kommer med stor sannolikhet tas upp för debatt och beslut senare under året. Om lagstiftningen förändras är det ett bra första steg, men lagstiftningen måste också tillämpas på ett sådant sätt att den får ett faktiskt genomslag.
Fram tills dess att det finns harmoniserad internationell lagstiftning som tillämpas fullt ut av techbolag och porrsajter, och som sätter stopp för det som egentligen är grundproblemet, respektlösa idioter som tror att de kan göra vad som helst, kommer problemet troligen bara att växa.
Jag hoppas verkligen att Taylor Swift har ett bra team runt omkring sig som stöttar henne fullt ut. I maj ska jag och min dotter på en av konserterna i Stockholm, hon fick biljett i födelsedagspresent. Det känns rent ut sagt för jävligt att behöva prata med ett barn om deepfakes och porr, men där är vi.
Heja världen.
—–
Lästips: Music Ally Connect 2024
Brittiska Music Ally bjöd in till sina årliga branschkonferens och har skrivit innehållsrika referat från många av programpunkterna. Allt från streamingfusk till AI och gaming avhandlades med representanter från Universal, Sony, Warner, Deezer, IFPI, Microsoft, Sesac, SACEM, MLC, Beatdapp, FUGA, Luminate och många fler. Music Ally är utan tvekan bäst på att skriva referat från sina konferenser.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se