Juryn har gjort sitt arbete och nu är det klart vilka personer och bolag som är nominerade till MMF Awards. Den 16 maj äger frukostgalan rum på Scandic Vasateatern i Stockholm.
MMF Awards arrangeras av Music Managers Forum för att sätt ljuset på musikbranschens medarbetare. Årets gala blir den andra i ordningen och i år har två nya kategorier tillkommit för att öppna för en större bredd av nomineringar: Årets medarbetare och Årets Crescendo (Powered by Stim). Antalet nominerade har också utökats till fyra per kategori, med undantag för Årets Management (som utses av Ifpi), där det fortfarande är tre.
De nominerade har utsetts av en jury, efter ett öppet förslagsförfarande under mars månad.
Och de nominerade är:
Årets Label
Playground Music
Motivering: För ett enastående arbete med bland annat lanseringen av samarbetet Hooja & Miriam Bryant, Dina Ögons album Orion, och Grammisvinnande Becky and the Birds.
EMI Sweden
Motivering: EMI Sweden stod bakom Benjamin Ingrossos album “Pink Velvet Theatre”, VC Barres “Soldat” och mashup av “Tillfälligheter” med Veronica Maggio och Nause “Hungry Hearts”.
The Satchi Six
Motivering: Det lilla teamet med den stora visionen har genom hårt arbete och en tydlig riktning, släppt musik med både känslomässigt djup och internationellt genomslag.
Warner Music Sweden
Motivering: För ett imponerande arbete med artister som bland annat C. Gambino, Bolaget, Miriam Bryant, Per Gessle och ORKID.
Årets Prestation (Label)
Anton Jansson (The Satchi Six)
Motivering: Anton har, som A&R, projektledare och PR – allt i ett – med imponerande driv och mångsidighet, lett The Satchi Six till ett succéår.
Emma Finnkvist (Warner Music Sweden)
Motivering: I över ett decennium har Emma varit en kreativ, lojal och strategisk partner i Miriam Bryants karriär – och 2024 blev kulmen på det långsiktiga arbetet.
Filippa Jildefalk (Sony Music Entertainment)
Motivering: Filippa har i rollen som projektledare, tillsammans med Sony Live-teamet, genomfört en årlig endagsfestival med 15–20 liveartister. Hennes ledarskap har varit avgörande för festivalens framgång och utveckling.
William Baldwin (Asylum Records)
Motivering: William har spelat en central roll som A&R för C. Gambino, och hans fleråriga samarbete med A36 nådde under 2024 nya höjder med singeln “Inga änglar (na na na)”.
Årets Förlag
Universal Music Publishing Group
Motivering: UMP har ett engagerat team med starka relationer i branschen, globalt samarbete och modiga A&Rs som aktivt driver låtskrivares utveckling genom hela kedjan, från administration till A&R och synk.
Sony Music Publishing
Motivering: SMP har under året kombinerat kommersiella framgångar och globala hits med ett starkt fokus på ny talang, kulturell relevans och ett målmedvetet arbete för ökad mångfald och hållbar utveckling.
Warner Chappell Music
Motivering: Under 2024 har Warner Chappell fortsatt att växa med starka signingar och imponerande framgångar både i Sverige och internationellt, och bekräftar åter sin position som en av regionens ledande musikförläggare.
The Very Good
Motivering: The Very Good har under året visat en imponerande genomslagskraft och har lyckats förena kreativitet med kommersiell framgång.
Årets Prestation (Förlag)
Rosanna Munter (Universal Music Publishing)
Motivering: Rosanna har ett brett internationellt nätverk med grunden i en stark musikalitet. Detta har hon återigen bevisat med 2024 års line-up av artister och låtskrivare vid årets Midsummer Retreat.
Atena Banisaid (Sony Music Publishing)
Motivering: Som A&R, ledare och förändringskraft har Atena kombinerat kreativ skärpa med strategiskt ansvar. 2024 tog hon klivet till General Manager – en imponerande prestation!
Jakob Emtestam (The Very Good)
Motivering: För ett målmedvetet och ett imponerande fokus i sitt arbete med bland annat Benjamin Ingrosso (med SMP) och KILLEN.
Leroy Joweihan (Sony Music Publishing)
Motivering: Leroy Joweihan har på kort tid etablerat sig som en av de mest drivna A&R-personerna inom hip-hop i Sverige. När årslistan över 2024 på Spotify summerades låg Leroys låtskrivare bakom låtarna på plats 1-6.
Årets Livebolag
Sustainable Punk
Motivering: Sustainable Punk är livebolaget som vågar gå sin egen väg. Under 2024 har de stått bakom starka genombrott med namn som Sunnan, Boko Yout, Stuzzi och Yaeger.
Live Nation
Motivering: För ett utmärkt arbete med allt från Benjamin Ingrossos turnésuccé, In Flames utsålda arenor och The Hives/Viagra Boys omtalade spelning på STHLM Fields.
FKP Scorpio
Motivering: 2024 levererade FKP Scorpio återigen allt från svettiga hårdrockskvällar till varma sommarnätter på Rosendal Garden Party och ett imponerande samarbete runt Sveriges största hiphop-konsert med Ant Wan.
Headstomp Productions
Motivering: Headstomp har sin egen nisch av begåvade artister. 2024 imponerade de med sitt arbete med Dina Ögon, Loney Dear, Iris Viljanen och många fler.
Årets Prestation (Live)
My Bergman (Jubel)
Motivering: Med ett noggrant och passionerat arbete har My Bergman hjälpt Omar att ta klivet in på livescenen på Cirkus i februari 2024 – en start som lade grunden för en explosionsartad resa till att, bara ett år senare, bli en av Sveriges största artister med global räckvidd.
Micke Lindevall / Elin Strömberg (Debaser)
Motivering: Med Debaser Select har Micke Lindevall och Elin Strömberg skapat en plattform som ger nya och växande svenska artister en unik möjlighet att ta sina karriärer till nästa nivå.
Johanna Beckman (fd FKP Scorpio) / Pantea Moafi (fd FKP Scorpio) / Ninos Icho (Dopest) / Kristian Icho (Dopest)
Motivering: Under ledning av Pantea Moafi, Johanna Beckman, Ninos Icho och Kristian Icho lyckades ett dedikerat team skapa Ant Wans historiska spelning på Tele2 Arena. Konserten blev kulmen på artistens framgångsår och resulterade i Sveriges största hiphopkonsert – ett bevis på teamets hängivna arbete.
Johan Lindqvist (All Things Live)
Motivering: Johan har under flera år framgångsrikt lett turnéverksamheten för artister som Veronica Maggio, Thomas Stenström och Petter. År 2024 visade han tydligare än någonsin varför han är en kraft att räkna med.
Årets Manager/Management (by Ifpi)
Reign
Motivering från Ifpi: Reign har med strategisk briljans och internationell vision varit en nyckelspelare bakom Benjamin Ingrossos succéår, med utsåld Europaturné, 175 000 svenska konsertbesökare och prisbelönad musik.
Bad Taste Empire
Motivering från Ifpi: För att parallellt ha visat hur man på väldigt kort tid breakat nya artister som Simon Superti, men även hur man tar en legacy artist som Miriam Bryant, blåser helt nytt liv i kampanjen, samlar alla inblandade parter runt ett gemensamt mål och uppnår otroliga resultat i processen.
Monza Music Entertainment
Motivering från Ifpi: Monza Music Management har under 2024 fortsatt att med sin breda kompetens driva sina artisters karriärer både i Sverige och internationellt. Genom att arbeta med etablerade namn som Christopher, Thåström och Cherrie samt utveckla nya talanger som Eah Jé och även när en väletablerad producent som Elias Kapari tar steget till att bli artist, har Monza varit med och format den nordiska musikmarknaden.
Årets Medarbetare
Berit Roppen (Live Nation)
Motivering: Berit levererar alltid på topp, oavsett storlek på projektet, och hennes motto ”kill them with kindness” genomsyrar allt hon gör. En sann inspiration för både Live Nation och hela branschen.
Ivan Nylin (The Satchi Six)
Motivering: Ivan Nylin är The Satchi Six enda anställda och en fullständig vital del av bolaget, både på label- och managementsidan.
Emilie Rosenblad (Universal Music Sweden)
Motivering: Med en djup expertis inom projektledning, promotion och marknadsföring navigerar Emilie artister som Darin, Dolly Style, Takida, Dad Harmony. Hon är också en av initiativtagarna bakom Annele-stipendiet.
Jacob Ekendahl (Warner Music Sweden)
Motivering: Jakob Ekendal är en person som kanske inte alltid står i rampljuset, men som är fullständigt oumbärlig i maskineriet. Han är en levande kunskapsbank – inte bara om Warner Music, utan om svensk musikhistoria i stort.
Årets Crescendo (Powered by STIM)
För arbetet med Hazlett
Personer/Bolag involverade: Fredrik Häggstam (BLNK), Anna Kornelia Åberg (BLNK)
Motivering: 2017 hade Hazlett aldrig spelat live under sitt eget artistnamn. Under de senaste åren har Hazlett genomgått en anmärkningsvärd förvandling, från en okänd singer-songwriter till en internationellt turnerande artist under vägledning av BLNK.
För arbetet med Boko Yout
Personer/Bolag involverade: Niklas Jonsson (Sustainable Punk), Fanny Larsson (FNYPR), Johan Bäckström (Hoopdiggas)
Motivering: Med tydlig vision, kreativ skärpa och starkt samarbete har teamet bakom Boko Yout visat vad som händer när man bygger modigt och metodiskt.
För arbetet med Dina Ögon
Personer/Bolag involverade: Patrik Larsson (Playground Music), Kristian Larsson (Headstomp Productions) och Isabella Johansson (Headstomp Productions)
Motivering: Den sammanlagda kraften runt streaming, fysisk försäljning, turnéer, radio-spelningar har visat sig oslagbar i detta exemplariska samarbete runt Dina Ögon.
För arbetet med Maja Francis
Personer/Bolag involverade: Jessica Brandt – A&R, Universal Music Publishing, Jonas Holst – Film & TV, Universal Music Publishing, Johanna Norén – Projektledare, RMV, Helene Wigren – PR, PR & Beyond, Love Lagerberg – Bokare, Luger, Mika Gredegård – Produktion, Luger
Motivering: Efter en period av paus från musiken har Maja Francis under 2024 återvänt starkare än någonsin och nått nya höjder i sin karriär – med tre Grammisnomineringar som tydligt bevis på hennes konstnärliga kraft.
Årets Kampanj
För lanseringen av The Hives & Viagra Boys @STHLM Fields
Bolag involverade: Live Nation, Year0001, Act Management
Motivering: Med humor och tidlös musik sålde The Hives och Viagra Boys över 12 000 biljetter på STHLM Fields. Kampanjfilmerna på sociala medier runt den påhittade konflikten mellan banden är redan legendariska.
För lanseringen av Mission Talita
Personer/Bolag involverade: Jonathan Fröberg (Universal Music Publishing)
Motivering: På internationella kvinnodagen lanserade den ideella föreningen Talita en spelupplevelse i GTA baserad på verkliga berättelser om prostitution och människohandel. Jonathan Fröberg var kreativt ansvarig för musiken och säkrade ”Redlight” av Swedish House Mafia & Sting – en modern tolkning av ”Roxanne” – som temalåt.
För lanseringen av Benjamin Ingrosso’s album “Pink Velvet Theatre”
Personer/Bolag involverade: EMI Sweden/Universal Music, Live Nation, Reign, Creed Media, The Very Good/Sony Music Publishing
Motivering: Kampanjen bakom Benjamin Ingrossos succéalbum Pink Velvet Theatre har präglats av en tydlig vision, strategiskt samarbete och ett internationellt mindset, vilket resulterat i allt från listettor, hundratals miljoner streams och en utsåld Europaturné.
För lanseringen av Amanda Bergmans album ”Your Hand Forever Checking On My Fever”
Personer/Bolag involverade: Ebba Lindqvist PR, The Satchi Six, UMPG, Luger
Motivering: Amanda Bergmans ”Your Hand Forever Checking On My Fever” har hyllats brett, med topprecensioner i både svensk och internationell press, och lett till 11 tunga nomineringar på Manifest, P3 Guld, Darlecarlia och Grammis.
Årets Gamechanger
Vinnaren presenteras direkt på galan
Christel Valsinger