8 april 2025

Notiser – vecka 15, 2025

Denna vecka bland annat: Spotify introducerar nya verktyg för annonsörer, i samarbete med The Trade Desk. YouTube ändrar sitt sätt att räkna visningar på Shorts. TikTok introducerar en ny statistikplattform ”For Artists”. Tencent Music Entertainment med starkt kvartal.

—–

YouTube ändrar sättet man räknar visningar på för Shorts, och börjar använda samma metod som TikTok och Instagram Reels gör. YouTube kommer fortsättningsvis räkna varje gång en Short börjar spelas, eller spelas om, istället för att endast räkna visningar som varat ett visst antal sekunder.

YouTube skriver att antalet visningar sannolikt kommer att öka snabbare efter förändringen, men att man fortfarande kommer att använda så kallade ”engagerade visningar” när man beräknar intäkter och kvalificering för YouTubes partnerprogram.

Många videokreatörer har enligt YouTube efterfrågat att få samma slags räkning som på andra kortvideo-plattformar.

Läs mer

—–

Spotify har introducerat flera nya verktyg och partnerskap för att förenkla för annonsörer att köpa, skapa och mäta annonser på plattformen. En av de nyheterna är lanseringen av Spotify Ad Exchange (SAX), vilket möjliggör för annonsörer att nå inloggade användare via auktioner. För närvarande kan annonsörer ansluta till SAX genom The Trade Desk, Google Display & Video 360 och Magnite, med planerade samarbeten med Adform och Yahoo DSP framöver.

Spotify meddelar också att de har förbättrat självbetjäningsplattformen Spotify Ads Manager, med nya verktyg och lösningar. För att underlätta skapandet av annonser har Spotify till exempel introducerat funktionen ”Gen AI Ads”, ett verktyg som använder generativ AI för att producera ljudannonser.

Adtech-bolaget The Trade Desk, som Spotify arbetar nära med, genomförde nyligen en undersökning som visade att ljud är en särskilt effektiv komponent i så kallade omnikanalskampanjer, där annonsörer använder sig av många olika kanaler och ofta både digitala och fysiska.

I studien mätte man hur hjärnaktiviteten påverkas av mediekonsumtion hos ett större antal deltagare, och kunde se att ljud och musik är särskilt kraftfullt för att stärka varumärkeskopplingen (3,4 gånger högre jämfört med genomsnittet) och minska den mentala tröttheten (2,9 gånger).

The Trade Desks tekniklösning heter OpenPath och används av Spotify, men också av Disney och Conde Nast. Den innebär att annonsörer och streamingplattformar kopplas ihop utan mellanhänder, annonsörer och streamingplattformarna kan också ta del av all data gemensamt, ända ned till slutkundernas beteenden och intressen.

Pressmeddelande

—–

TikTok är på gång med lanseringen av en statistik-dashboard liknande DSPs som Spotify, Apple Music och YouTube Music. Precis som de övriga kallar man statistikplattformen TikTok for Artists, och den testas just nu skarpt i Australien, Nya Zeeland, Japan, Sydkorea och Indonesien.

Även om en ”försida” har släppts även på svenska, så är själva plattformen inte tillgänglig ännu för svenska användare. Precis som på andra plattformar ska man kunna se detaljerad statistik över antalet visningar, skapade videos, engagemang, men också verktyg för att marknadsföra musik och sätta upp kampanjer i samband med releaser för pre-saves på Apple Music och Spotify.

https://artists.tiktok.com/

I USA har president Donald Trump förlängt deadline för att hitta ett företag som tar över den amerikanska grenen av TikTok. Deadline gick egentligen ut den 5 april, men är nu förlängd med ytterligare 75 dagar till mitten av juni.

—–

Kinesiska Tencent Music Entertainment (TME) har redovisat ett starkt fjärde kvartal 2024, där både intäkterna och rörelseresultatet överträffade förväntningarna. Intäkterna ökade med 8,2 procent till 7,46 miljarder yuan, vilket motsvarar strax över 10 miljarder kronor. Rörelseresultatet steg med hela 41 procent till 2,41 miljarder yuan, eller 3,3 miljarder kronor.

Trots en minskning av det totala antalet månatligt aktiva användare med 3,5 procent, till 556 miljoner (inklusive gratisanvändare), ökade den genomsnittliga intäkten per användare (ARPU) och landade på motsvarande ca 15 kronor per användare och månad.

TME är det streamingföretag som skulle kunna sägas ha gått bäst ekonomiskt under flera år, och bolaget föreslår därför en aktieutdelning på cirka 273 miljoner dollar och utökar sitt aktieåterköpsprogram med upp till en miljard dollar över en 24-månadersperiod.

Läs rapport

—–

Lästips: Shut-downs, watching vs. listening, and future growth – India’s DSP market today

MusicAlly går igenom den indiska streamingmarknaden, och menar att den har förändrats under de senaste åren, till fördel för Spotify och YouTube, men till nackdel för de lokala tjänsterna.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se