8 april 2025

Chicken succé, Michel Petré

Michel Petré har genom åren regelbundet dykt upp från sin A&R-låda med udda hittar. Nu håller Chicken Banana med duon Crazy Music Channel på att bli ännu en global succé.  

– Det är det är det största jag gjort i min 50-åriga karriär i skivbranschen. Den största hiten jag varit inblandad i sedan Axel F med Crazy Frog.

Under 30 år med olika etiketter har Michel Petré ständigt varit involverad i hits som haft det gemensamma att de gått lite runt branschens konventionella kanaler. Men också haft det gemensamma att tillhöra de allra populäraste.

Men sällan har den udda A&R-begåvningen Petré låtit så entusiastisk som när MI kollar vad hans nya projekt Chicken Banana med duon Crazy Music Channel handlar om.

Rätt gissat, det handlar än så länge primärt om ett TikTok– och YouTube-fenomen. Där sprider sig låten och dansen Chicken Banana mäktigt just nu. Men 2:12 minuter Chicken Banana syns alltmer även på Spotify och andra tjänster och Michel Petré är mycket övertygad om att han bara sett början:

– Jag har aldrig varit med om det här intresset. Vi har redan blivit kontaktade av allt från merch, kläder, leksaker, publishing, reklam och synkar till videospel.

Lätt mystiska Crazy Music Channel är ett samarbete mellan Petré och producenterna Bruno Stelledrengel och Maads Kvillelunde. Petré agerar själv A&R och co-writer men också business manager. Låten som först släpptes på plattformar i februari har nu ett masteravtal med Wolfgang Boss på tyska B1 Recordings/Sony (Petré har ännu inte satt något förlagsavtal).

Boss är sedan decennier en tungviktare i nischen och har varit involverad i allt från Dragostea Din Tei med Haiducii över nämnda Axel F till sentida hitsuccér med namn som Kygo, Martin Garrix och inte minst förra årets remix Pedro med Jaxomy/Robero. 

– Jag och Maads och Bruno äger detta tillsamman och jag har gjort en jättedeal för hela världen, fortsätter Michel.

Michel Petré jobbade i skivbutiker i Stockholm med strat redan på 1970-talet. Från 1995 till 2000 fanns han på bolaget Edel. Senare har han jobbat med etiketter som Ministry of Sound och egna Catchy Tunes (som del av Family Tree Music). 2018 till 2023 var han  nordiskt ansvarig för etiketten Ultra.

2023 drog han igång egna etiketten Hitmaker Sweden efter att Family Tree Music, där han var delägare, sålts till Sony år 2018.

Det är som en del av detta han nu sjösatt Chicken Banana. Får vi tro Michel kommer det att bli långt mer än tillfälligt kackel runt det projektet.

Lars Nylin