25 mars 2025

Notiser – vecka 13, 2025

Denna vecka bland annat: Ash Pournouri stämmer dokumentärfilmaren bakom Avicii: True Stories. Deezer tappade prenumeranter under år 2024. Digga heter en ny svensk plattform för evenemang. 

—–

Ash Pournouri, tidigare manager åt Avicii, stämmer filmaren Levan Tsikurishvili som ligger bakom dokumentären Avicii: True stories från 2017. Det skriver Breakit som tagit del av stämningsansökan där dokumentärfilmaren anklagas för grovt förtal och där Pournouri begär skadestånd.

”Lögner och falska anklagelser från vissa individer fortsätter i syfte att orsaka mig skada och dra nytta av en tragedi. Följaktligen har jag inte lämnats något annat val än att väcka talan med huvudmålet för att lögnerna ska upphöra och fakta ska bli kända, en gång för alla”, skriver Pournouri i en LinkedIn-postning.

Läs mer

—–

Spotify lanserar spellistan Konserter i närheten, en personligt anpassad spellista som, baserat på din lyssningshistorik, tipsar om kommande konserter i ditt närområde.

Spellistan uppdateras på onsdagar med 30 låtar från artister som uppträder i närheten. Varje låt i spellistan är expanderbar, och genom att klicka på den får lyssnaren tillgång till information om evenemanget, inklusive länkar för biljettköp. Såväl spellistan som konsertinformationen kan även delas med vänner.

Läs mer

—–

Nylanserade tjänsten Digga samlar arrangemang inom allt från musik och standup till teater och musikal över hela Sverige. Målet är att hjälpa arrangörer att nå ut till en större publik och just finns drygt 11 000 evenemang samlade på sajten.

– Vi har skapat den tjänst vi själva saknat och vill göra det enklare för besökare och arrangörer att hitta varandra, säger Elin Titus, grundare av Digga. Vi har aktivt valt att inte söka finansiering från riskkapitalföretag utan vill över tid bygga tjänsten tillsammans med användare och arrangörer för att skapa den tjänst som hjälper Kultursverige på bästa sätt, säger Elin Titus som sj’pv är själv utbildad sångerska, sjunger i vokalensembler, kör och som solist. Tidigare i karriären har hon jobbat som marknadschef inom startup-världen.

Besök Digga här: https://digga.se

—–

Deezer har släppt sin årsredovisning för 2024 som visar en minskning i det totala antalet abonnenter, från 10 miljoner år 2023 till 9,7 miljoner år 2024. Den största nedgången kom från bundlade abonnemang, med teleoperatörer etc. Nedbrytning av siffrorna per kategori (siffrorna för 2023 inom parentes):

– Direkta abonnenter i Frankrike: 3,5 miljoner (3,3)
– Direkta abonnenter, övriga världen: 1,8 miljoner (1,9)
– Partnerskapsabonnenter: 4,4 miljoner (4,8)

Som jämförelse, de fem största Premium DSP:erna globalt:

– Spotify: 263 miljoner Premium-abonnenter
– YouTube Music/Premium: 125 miljoner betalande abonnenter (inklusive provperioder)
– Tencent Music Entertainment: 121 miljoner betalande abonnenter (QQ Music m fl)
– Apple Music: 93 miljoner (siffran är från 2023, ingen uppdatering sedan dess)
– Amazon Music: 80 miljoner

Från och med 2024 representerar dessa fem DSP:er över 90% av den globala Premium-marknaden för musikstreaming. I jämförelse är Deezer alltså en relativt liten aktör, liksom Tidal, Napster, Qobuz och andra plattformar.

Årsredovisningen (PDF)

—–

Stubhub har ansökt om att få bli noterad vid New York-börsen. Stubhub är en av världens största plattformar för andrahandsförsäljning av konsertbiljetter, bolaget omsatte 1,8 miljarder dollar år 2024 (motsvarande ca 20 miljarder kronor). Stubhub äger också Viagogo.

Pressmeddelande

—–

En domstol i USA har bekräftat att upphovsrätt inte kan ges till verk som helt och hållet har skapats av maskiner, eller AI. Enligt domstolens beslut, som bekräftar ett beslut i en lägre instans, är det endast människor som kan erhålla upphovsrättsligt skydd.

Domaren Patricia A. Millett, vid US Court of Appeals for the District of Columbia, skriver i domen att om en förändring till detta skulle ske, är det kongressen som måste ta hand om det:

”The Copyright Act of 1976 requires all eligible work to be authorized in the first instance by a human being. Even if the human authorship requirement were at some point to stymie the creation of original work, that would be a policy for Congress to address.”

Läs mer

—–

Christel Valsinger & Daniel Johansson