Spotify har ändrat i sina formuleringar om mångfald, rapporterar Dagens Nyheter. Men Spotify förnekar att man därmed följer Donald Trump i spåren.
Efter Donald Trumps tillträde som president har företag som Amazon, Meta, Alphabet och Disney lagt ner eller minskat sina satsningar för mångfald, det som i USA sammanfattas DEI, Diversity, Equity & Inclusion.
Spotify formulerade sina visioner på fältet år 2015 och uppmanade så sent som 2023 andra företag att inte sluta arbeta med DEI-frågor. Men nu noterar Dagens Nyheter att Spotify på sin hemsida ändrat eller helt tagit bort formuleringar om mångfald och inkludering.
På hemsida fanns tidigare, kopplat till rekrytering av nyanställda, fram till början av 2025 rubriken ”Diversity, Equity & Inclusion”. Den har nu ändrats till: ”Our inclusive Workplace”, vår inkluderande arbetsplats, och en formulering om att tech-bolaget ständigt utvecklar sina anställningsprocesser. Webbsidan har däremot kvar formuleringar om företagets arbete för jämställdhet och hbtq-inkludering.
Här och där har antytts att Spotify med detta går Trump i fotspåren. Spotify har svarat Dagens Nyheter att beslutet att sluta använda formuleringen ”Diversity, Equity & Inclusion” fattades redan 2024. Julia Levander, nordisk kommunikationschef på Spotify, skriver till tidningen att de språkliga ändringarna inte innebär några förändringar i hur Spotify arbetar med jämlikhetsfrågor. Levander fortsätter:
”Precis som alla organisationer utvärderar och utvecklar vi regelbundet våra program och uppdaterar våra resurser såsom hemsidor därefter. Spotify har en global arbetsstyrka och fortsätter att säkerställa att vi har de bästa personerna för att stödja artister, kreatörer och användare världen över. Vi har inga förändringar planerade i vårt arbete med jämlikhet och mångfald eller i våra anställningsrutiner.”
Lars Nylin