Bland veckans nyheter: YouTube introducerar nytt abonnemang, ”Premium Lite”, och har 125 miljoner betalande användare på YouTube Music. Knut Frängsmyr blir ny musikchef på Epidemic Sound. Brittiska PRS börjar betala ut streamingpengar månadsvis.
—–
YouTube avslöjar i en bloggpost att de nu har 125 miljoner betalande användare av YouTube Music och Premium, inkluderat de som har ett provabonnemang. Det är en ökning med 25 miljoner användare jämfört med för ett år sedan.
Som jämförelse hade Spotify 263 miljoner betalande användare under det sista kvartalet 2024.
Lyor Cohen, Global Head of Music på YouTube, skriver i en egen bloggpost att målet är inriktat mot att bli den största ekonomiska bidragsgivaren till musikens rättighetshavare: ”This momentum is critical to our goal of becoming the No. 1 contributor of revenue to the industry, and we won’t stop until we get there.”
Samtidigt lanseras abonnemanget Premium Lite på den amerikanska marknaden, ett abonnemang som tar bort reklamen på ”vanliga” YouTube, men inte på YouTube Music. Abonnemangspengen ligger på 7,99 dollar i månaden, och under de kommande veckorna ska Premium Lite lanseras i Thailand, Tyskland, och Australien.
—–
Epidemic Sound har anställt Knut Frängsmyr i rollen som Chief of Music. Frängsmyr har tidigare varit på bland annat Klarna, MTG och Real Alliance, och har sin bakgrund inom juridiken, med immaterialrätten, och specifikt upphovsrätten, i fokus. På Klarna hade han bland annat rollen som Chief Legal Officer.
Epidemic Sounds VD och medgrundare Oscar Höglund säger:
– Vi är en ny typ av musikföretag som erbjuder innovativa sätt för artister och kreatörer att blomstra, i ett ständigt dynamiskt och spännande ekosystem som fortsätter att skapa enorma möjligheter. Det är i denna skärningspunkt mellan kreatörsekonomin och musikindustrin som jag är övertygad om att Knut kommer att bidra med sin omfattande och breda kompetens, och hjälpa både våra artister och vårt företag att fortsätta växa.
—–
Den brittiska upphovsrättsorganisationen PRS for Music är på väg att införa månatliga streamingutbetalningar till låtskrivare och förlag. Ett pilotprogram lanseras nu i mars, med full implementering planerad till augusti.
VD Andrea Czapary Martin beskriver initiativet som ett betydande steg mot förbättrad service och säger:
”Som en del av vårt pågående åtagande för serviceexcellens är jag glad att inleda det nya året med att tillkännage ett banbrytande pilotprojekt för att övergå till månatliga utbetalningar av online-royalties för flera territorier.”
—–
Sony Music Entertainment har avslöjat att man aktivt fått ned över 75 000 låtar med AI-klonade röster av sina artister, och annan form av deepfake, från olika digitala tjänster. För lite över ett år sådan låg den siffran på 10 000.
—–
Som den andra artisten någonsin har Taylor Swift passerat 100 miljarder strömmar på Spotify. Topp 5 artister just nu, är:
1. Drake: 110,5 miljarder streams
2. Taylor Swift: 100,5 miljarder streams
3. Bad Bunny: 95 miljarder streams
4. The Weeknd: 77,7 miljarder streams
5. Ed Sheeran: 56,2 miljarder streams
—–
Rykten om en potentiell försäljning av den amerikanska upphovsrättsorganisationen SESAC har cirkulerat under en tid, SESAC motsvarar ungefär svenska Stim. Enligt Bloomberg har nuvarande ägaren Blackstone satt en prislapp på 3 miljarder dollar för SESAV och uppges överväga erbjudanden.
Bland de intresserade parterna finns Apollo Global Management, Warburg Pincus och Singapores statligt ägda Temasek Holdings. Den potentiella affären förväntas omfatta hela SESAC:s bolagsportfölj, inklusive Audiam och Harry Fox Agency.
Hösten 2024 förvärvade Hellman & Friedman en majoritetsandel i sällskapet Global Music Rights, på en värdering om 3,3 miljarder dollar, och för ett år sedan förvärvade New Mountain Capital sällskapet BMI, som är ungefär lika stora som ASCAP, utan att avslöja den exakta köpeskillingen. Bedömare menar att affären var värd närmare 2 miljarder dollar.
ASCAP är därmed det enda upphovsrättsliga sällskapet på det här området som är icke vinstdrivande i USA, något som man trycker hårt på i den senaste årsredovisningen: www.ascap.com/annualreport24
—–
SoundCloud har ingått ett samarbetsavtal med Ticketmaster och Universe, som innebär att artister kan hantera och marknadsföra livespelningar på SoundCloud bättre än tidigare.
Artist Pro-användare kan använda Universes biljettverktyg direkt genom SoundCloud och sälja konsertbiljetter till fans, med integrerad statistik och data från Ticketmaster.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se