Emma Thimgren är ny redaktör för Gaffa. Tillsammans med musiktidningens chefredaktör Johanna Eriksson kommer hon att jobba för att bredda bevakningen och målgruppen framåt.
Emma Thimgren är frilansjournalist och har skrivit för bl a Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Vogue Scandinavia, The Line of Best Fit och MI. Hon kommer närmast från en roll som musikredaktör för Nöjesguiden. På Gaffa blir hennes roll främsta att planera och vara redaktör för innehållet på Gaffas hemsida, samt producera egna artiklar.
– Det känns otroligt roligt att få bli en del av Gaffa och en redaktion som värnar om musikjournalistiken. Vår chefredaktör Johanna Eriksson har gjort ett fantastiskt jobb med Gaffa de senaste två åren sedan hon tog över, och jag ser fram emot att tillsammans ta tidningen vidare in i framtiden, säger Emma Thimgren.
Som MI tidigare rapporterat fyller Gaffa Sverige 15 år i år och har även en ny VD i Simon M Sørensen.
För att fortsätta leva kvar är det upp till tidningen att hänga med i utvecklingen för att hitta fram till nya läsare och generationer, menar Emma.
– Gaffa befinner sig i en förnyelsefas och vi jobbar just nu med att fortsätta bredda vår bevakning och målgrupp. Ett stort fokus är att bli ännu mer inkluderande och täcka in fler genrer, men också att nå fram till yngre målgrupper. Musikjournalistiken har som vi alla vet haft några tuffa år i Sverige, där flera plattformar, program och tidningar fått lägga ner. Gaffa, som i dag är Sveriges enda breda musiktidning för populärmusik, fyller här ett stort tomrum och det är ett viktigt uppdrag vi verkligen vill förvalta.
Christel Valsinger