4 mars 2025

Notiser – vecka 10, 2025

Bland veckans nyheter: Kobalt lanserar ny plattform, KOSIGN. Sony Music investerar i nya AI-plattformen Vermillio. Massiva protester mot ny AI-lagstiftning i Storbritannien. Strömmandet av Hov1 ökar markant. 

—–

Kobalt har lanserat plattformen KOSIGN, som ska hjälpa artister, låtskrivare och producenter att lättare samla in sina royalties. Plattformen samlar bland annat in direkt från DSP-er runt om i världen och ger musikskapare en realtidsöversikt över vad som händer med deras musik.

Enligt Kobalt är det över 1 miljard dollar per år som flyter runt utan att korrekt rättighetshavare får sina pengar, och målet med KOSIGN är att plattformen ska underlätta för kreatörer att se pengaflödena.

Jacob Paul, Director of Music Publishing på Kobalt, säger:

– KOSIGN offers real-time visibility into your publishing catalog, including crucial details like the status of your song registrations across every territory and collection society. You can see, just like you would on your banking app, the line-by-line income as it’s coming in. You can double-click into it and see exactly where it’s coming from and when it was received.

https://www.kosignmusic.com/

—–

Vermillio heter en ny plattform som ska utveckla teknik för att kunna licensiera ut musik till AI-tjänster och samtidigt göra det möjligt för rättighetshavare att samla in intäkter från användningen.

Sony Music Entertainment och DNS Capital har nu gått in med motsvarande 170 miljoner kronor i bolaget, och Dennis Kooker, President för Global Digital Business på Sony, säger:

– Dan Neely and the team at Vermillio share our vision that prioritizing proper consent, clear attribution and appropriate compensation for professional creators is foundational to unlocking monetization opportunities in this space. We look forward to expanding our successful collaboration with them as we work to support the growth of trusted platforms by enabling secure AI solutions that are mutually beneficial for technology innovators, artists and rightsholders.

Pressmeddelande

—–

I förra veckan rapporterade vi om de över 1 000 artister som gemensamt släppt ett album med enbart tysta låtar, en protest mot den AI-lagstiftning som Storbritannien planerat att införa.

Förslaget innebär en förändring av licensieringsprinciperna, där musikskapare och rättighetshavare inte längre behöver ge sitt aktiva medgivande innan deras verk används. Istället införs ett så kallat opt-out-system, vilket innebär att de själva måste avsäga sig användningen, snarare än att den måste klareras i förväg.

Flera andra organisationer och nyckelpersoner i branschen har reagerat. De tre majorbolagen har gjort gemensam sak och stöttat kampanjen Make It Fair, mot den nya lagstiftningen. Robert Kyncl, vd för Warner Music Group, säger bland annat:

”The Government’s proposed exception to copyright for training AI systems would undermine the ability of artists and songwriters, copyright holders that invest in them and the creative community at large, to monetize and control their creative works and earn a living from their creativity. This will be very detrimental to the world-leading creative community that has long been the pride of the UK.”

Lucian Grainge, vd på Universal Music Group, har också skrivit en debattartikel i The Times där han bland annat säger att regering, bransch och kreatörer måste samarbeta för att hitta en rättvis väg framåt mot ansvarsfull AI.

Indiebolagens branschorgan Merlin har gått ut med en skrivelse som skarpt kritiserar den brittiska regeringens planer, man skriver bland annat:

”These changes, which would allow AI developers to use copyrighted works—including music—without permission or compensation, would be devastating for independent music creators and the broader creative industries. Instead of requiring AI companies to seek consent, the Government’s proposal reverses the current protections for rightsholders. This proposal was made without an assessment of its economic impact.”

PRS for Music, Stims motsvarighet i Storbritannien, har också gått ut och kritiserat förslagen, och Crispin Hunt från PRS säger:

– This is a pivotal moment. Creators are by no means anti-AI, but we cannot sit by while big tech companies attempt to tear apart the copyright protections that underpin our livelihoods, purely to maximise their profit margins. It is crucial to get this right: not only for the UK economy, but for the next generation of British songwriters, filmmakers and artists.

Björn Ulvaeus, president för CISAC, säger också:

– There is no way we can or should stand against AI. I am using AI models myself, and these are wonderful tools that can enhance creativity. But this progress must never come at the expense of creators’ rights. This is not just an ethical issue: it’s economic good sense because the whole concept of copyright has immense impact on culture, jobs and the economy. We can’t let that be watered down by poor regulation of AI

Enligt The Guardian överväger regeringen nu att ändra i förslaget, som ett resultat av de massiva protester som kommit inte bara från musikbranschen, utan från alla kreativa näringar.

—–

Den senaste uppdateringen av iOS, 18.4, integrerar en ny funktion som gör det möjligt att strömma ambient-musik direkt i en iPhone, utan att behöva gå in på någon streamingapp. Musiken är indelad i kategorier som chill, produktivitet, sömn, välmående etc, och går att nå direkt från låsskärmen eller i hemvyn.

Än så länge är funktionen endast tillgänglig i betaversion för utvalda testare.

Läs mer

—–

Snoop Dogg väckte nyligen uppmärksamhet när han meddelade att han anser att han får alldeles för dåligt betalt från Spotify, och istället vill satsa på plattformen Tune.FM, som bygger på blockkedjan, och som han också själv är involverad i. Enligt Snoop Dogg har han bara tjänat 45 000 dollar från 1 miljard strömmar på Spotify.

Spotify har nu bemött Doggs påstående, en talesperson säger till TMZ:

– We can’t speak to endorsement deals for Web3 companies but, $45K for a billion streams? It’s well documented that a billion streams on Spotify generates millions of dollars to rights holders. It’s unfortunate to hear that Spotify’s payments didn’t make it through to Snoop. Snoop’s a legend and, hopefully now that he owns Death Row Records, he’s seeing more of that money.

—–

Hov1 gick i förra veckan ut och meddelade att man lägger ned. Intresset på Spotify för bandet ökade direkt, här en graf som visar hur antalet månatliga lyssnare på Spotify ökade i samband med nyheten.

Och här en graf som visar tillväxten i antalet följare av Hov1 på Spotify.

—–

TikTok har uppdaterat desktopversionen av plattformen för att mer likna upplevelsen i mobilappen. I ett pressmeddelande skriver man:

”This new web-based experience will feature a new modular layout, refreshed For You feed, a new Explore tab, immersive full-screen LIVEs, and a web-exclusive Floating Player. These updates bring popular in-app functionalities to the TikTok web app, creating a seamless, unified viewing experience that mirrors the features people love in the mobile experience.”

Pressmeddelande

—–

Warner Music Group har ingått ett nytt licensavtal med streamingplattformen Audiomack, som inkluderar 49 nya länder, huvudsakligen i Afrika, Europa och Sydamerika. Audiomack är den största streamingtjänsten i bland annat Nigeria, och har 35 miljoner aktiva användare.

Pressmeddelande

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se