4 mars 2025

Analys: Melodifestivalen 2025

Deltävlingarna är avslutade och nu på lördag går finalen. MI gör en analys av hur de 30 bidragen presterat på Spotify, och vågar sig till och med på en liten gissning över hur det kommer gå på lördag.

På lördag är det dags, de tolv finalbidragen i Melodifestivalen ska tävla om segern, och ett bidrag kommer representera Sverige i Eurovision Song Contest i Basel, Schweiz, med semifinaler den 13 och 15 maj, och själva finalen den 17 maj 2025. Det är den 69 upplagan av tävlingen, som alltså startade 1956.

Startordningen på lördag är:

1. John Lundvik – Voice of the Silent
2. Dolly Style – Yihaa
3. Greczula – Believe Me
4. Klara Hammarström – On and On and On
5. Scarlet – Sweet N’ Psycho
6. Erik Segerstedt – Show Me What Love Is
7. Maja Ivarsson – Kamikaze Life
8. Meira Omar – Hush Hush
9. Måns Zelmerlöw – Revolution
10. Saga Ludvigsson – Hate You So Much
11. Annika Wickihalder – Life Again
12. KAJ – Bara bada bastu

Hur har de olika bidragen presterat på Spotify sedan starten av deltävlingarna den 1 februari? Vi gör en liten analys, och vågar oss på en gissning över vilka bidrag det troligen kommer stå mellan.

Eftersom låtarna har varit online olika lång tid går det inte riktigt att jämföra alla låtar med varandra. Istället har vi delat upp statistiken deltävling för deltävling, varpå vi gör en övergripande analys.

Samtliga siffror i tabellerna är inhämtade måndagen den 3 mars, och inkluderar streamingen till och med söndag 2 mars.

Linjediagrammen är sammanställda med hjälp av Chartmetric, och inkluderar inte helgens data eftersom Chartmetric är en aggregerande statistikplattform med en viss fördröjning. Den övergripande trenden går dock att se rätt tydligt i graferna.


Deltävling 1 i Luleå – 1 februari 2025

Vidare från deltävlingen gick Maja Ivarsson med Kamikaze Life, John Lundvik med Voice of the Silent, och i finalkvalet Meira Omar med Hush Hush. Så här har låtarna strömmat so far (läser du på mobil kan du behöva scrolla lite till höger för att se statistiken):

Bidrag Artist Streams
1 Hush Hush Meira Omar 3 871 858
2 Kamikaze Life Maja Ivarsson 2 117 435
3 Voice of the Silent John Lundvik 1 936 682
4 Upp i luften Albin Johnsén feat. Pa 1 467 644
5 Vår första gång Adrian Macéus 1 244 553
6 Den känslan Linnea Henriksson 1 105 168

 

Tittar vi på utvecklingen över tid för de första sex bidragen, är det inte konstigt att det var just Hush Hush som gick vidare till final från kvalet, det är den tredje mest strömmade låten av alla 30 bidrag och har klart många fler strömmar än de två bidragen som gick direkt till final från den första deltävlingen. 

Deltävling 2 i Göteborg – 8 februari 2025

Vidare från deltävlingen gick Klara Hammarström med On and On and On och Erik Segerstedt med Show Me What Love Is.

Bidrag Artist Streams
1 On and On and On Klara Hammarström 4 991 153
2 Show Me What Love Is Erik Segerstedt 1 950 031
3 Funniest Thing Nomi Tales 1 327 802
4 Salute Kaliffa 1 095 655
5 The heart of a Swedish Cowboy Fredrik Lundman 881 584
6 Don Juan Schlagerz 591 891

 

Än så länge är det just On and On and On som är det mest strömmade bidraget av samtliga 30 bidrag. Är detta möjligen en indikation på hur det kommer gå på lördag? Här en visuell översikt på utvecklingen över tid för de sex bidragen från deltävling 2.

Deltävling 3 i Västerås – 15 februari 2025

Vidare från deltävlingen gick Greczula med Believe Me och Annika Wickihalder med Life Again. Vidare genom finalkvalet gick Dolly Style med Yihaa.

Bidrag Artist Streams
1 Yihaa Dolly Style 2 484 229
2 Believe Me Greczula 1 838 652
3 24K Gold Malou Prytz 1 225 221
4 Life Again Annika Wickihalder 832 966
5 Rädda Mig Björn Holmgren 711 051
6 Teardrops Angelina 608 747

 

Samma sak kan ses här som med Hush Hush från deltävling 1, Yihaa har strömmat mer än båda de bidrag som gick vidare direkt till finalen. Lite intressant är att Life Again än så länge inte verkar har fått något riktigt stort genomslag på Spotify, jämfört med många av de andra finalbidragen.

Deltävling 4 i Malmö – 22 februari 2025

Vidare från deltävlingen gick KAJ med Bara bada bastu och Måns Zelmerlöw med Revolution.

Bidrag Artist Streams
1 Bara bada bastu KAJ 4 142 135
2 Revolution Måns Zelmerlöw 2 055 108
3 Bara du är där Ella Tiritiello 868 961
4 Vicious Andreas Lundstedt 547 463
5 Yours Tennessee Tears 446 319
6 Do Good Be Better AmenA 319 882

 

Givet att det bara är lite över en vecka sedan deltävling 4 genomfördes, är Bara bada bastu det bidrag som strömmats mest på kortast tid. Bara Klara Hammarström med On and On and On har fler strömmar, men den har å andra sidan funnits online två veckor längre.

Nedan graf tar, som tidigare nämnts, inte med strömmandet hela den senaste helgen, lyssnandet har uppenbart exploderat för KAJ de senaste dagarna. Kan man tänka sig att sportlovet och tiotusentals Stockholmare i fjällen har gjort sitt till det hela? Samt ett massivt streamingstöd från grannlandet.

 

Deltävling 5 i Jönköping – 1 mars 2025

Detta är självklart den mest osäkra deltävlingen av alla eftersom den bara inkluderar lördagens och söndagens streaming. Vidare från deltävlingen gick Scarlet med Sweet N’ Psycho och Saga Ludvigsson med Hate You So Much.

Bidrag Artist Streams
1 Sweet N’ Psycho Scarlet 377 530
2 Hate You So Much Saga Ludvigsson 222 753
3 I’m Yours Vilhelm Buchaus 188 283
4 This Dream Of Mine Arwin 168 265
5 Love It! Victoria Silvstedt 163 782
6 Ring Baby Ring Arvingarna 160 460

 

Eftersom det har gått så kort tid sedan den sista deltävlingen går det inte att ta fram något meningsfullt diagram. Men än så länge verkar det ändå som att det är just de vinnande bidragen som presterat bäst på Spotify.

Sammanfattar vi det hela kan vi konstatera att det är några bidrag som sticker ut, rent statistiskt:

Meira Omar – Hush Hush
Klara Hammarström – On and On and On
KAJ – Bara bada bastu

Enbart antalet strömmar kommer naturligtvis inte avgöra vilket bidrag som får representera Sverige i maj. Tittarrösterna står som bekant för 50% av slutresultatet, medan rösterna från internationella jurys står för 50%. Man kan kanske tänka sig att länder som Italien, Spanien, Grekland och Portugal är måttligt roade av att bada bastu till exempel.

Indelningen i åldersgrupper med poäng gör också att röstningen blir ”jämnt” fördelat, jämfört med strömmandet. Artister som Meira Omar och Klara Hammarström strömmas troligen mycket av yngre målgrupper, men när röstningen genomförs i finalen har de så att säga lika många poäng som ska fördelas som andra åldersgrupper.

Det är också fullt möjligt att tittare kommer rösta annorlunda i finalen, jämfört med hur de röstade under deltävlingarna, då man kanske mer röstade på den låt man gillade medan man i finalen kanske röstar på den låt man tror har störst potential i ESC.

En försiktig gissning, baserat på en kombination av ovan statistik och lite magkänsla, är ändå att det kommer stå mellan dessa tre:

Klara Hammarström – On and On and On
Måns Zelmerlöw – Revolution
Scarlet – Sweet N’ Psycho

Men KAJ, Meira Omar, Greczula, Maja Ivarsson, John Lundvik eller Erik Segerstedt kanske överraskar.

På lördag vet vi. Personligen hoppas jag på hårdrock.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se