Samis musikpris Guldnoten för 2024 tilldelas inredningskedjan Granit. Kedjan får priset för ”sin förmåga att skapa en inspirerande och trivsam atmosfär för sina kunder och medarbetare genom noggrant utvald musik.”
Guldnoten tilldelas en verksamhet som under det gångna året använt sig av upphovsskyddad musik på ett kreativt och hållbart sätt för att driva verksamheten framåt.
– Det finns många verksamheter runt om i Sverige som spelar skyddad musik. Granit utmärker sig genom sitt sätt att låta musiken ge liv till verksamheten och kundupplevelsen, och därigenom integrera den i hela sitt varumärke, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI, i ett pressmeddelande.
Granit får priset med motiveringen:
”Musiken följer Granits stilrena och harmoniska profil, vilket lyfter både inredning och butiksmiljö till nya höjder. Genom noggrant utvalda låtar skapar Granit en atmosfär som inte bara kompletterar, utan fulländar kundupplevelsen. Den genomtänkta musikstrategin gör varje besök till en inspirerande och minnesvärd upplevelse, där varje ton och melodi bidrar till att förstärka butikernas unika koncept.”
– Vi är otroligt glada och stolta över att vinna det här priset! Musiken är en viktig del av vår butiksupplevelse, och det här är ett kvitto på att vårt arbete med att skapa en inspirerande och trivsam miljö verkligen gör skillnad – både för våra kunder och medarbetare. Det här sporrar oss att fortsätta lägga kraft och engagemang på att utveckla vår musikstrategi och använda musiken på det sätt vi gör idag – som en naturlig och levande del av vår varumärkesupplevelse, säger Elin Nilsson, Communications & Community Manager på Granit.
Christel Valsinger