25 februari 2025

4 SNABBA: Simon M Sørensen, VD 15-årsfirande Gaffa

Senvintern 2010 sjösattes tidningen Gaffa med först hemsida och sedan printtidning. 15 år senare firas 15 år i Stockholm. VD Simon M Sørensen berättar mer.

Platsen för firandet nu på torsdag 27 februari är Marshall Stage Stockholm vid Centralstationen i Stockholm. Det blir musik från JOA och Boy In Space, samt skribenten Tommy Juto som står vid DJ-båset.

Simon M Sørensen efterträdde i november förra året Per Lundberg som VD. Vi tog ett litet snack med Simon inför festen.

Vad händer på årsdagen?

– Vi ser fram emot att fira Gaffas 15-årsjubileum som musikmedia i Sverige, med en kväll fylld av livemusik och tal av branschpersoner. Vi vill tacka de som har stöttat Gaffa genom åren och vi ser fram emot en fantastisk musikkväll.

Några stora nyheter under 2025?

– Som nytillträdd VD för Gaffa har jag många ambitioner för hur vi ska utvecklas och gå över till en mer digital verksamhet. Vi kommer att satsa rejält på journalistik, nya medieformat och vår plattform. Det kommer alltså att finnas många spännande nya initiativ som kommer att stärka Gaffas position som Nordens viktigaste musikmedia och som kommer att ta in nya läsare. Vi har redan påbörjat de första stegen i Danmark och ser mycket lovande resultat.

Gaffa februari 2025

Vilka skulle du säga är de tydligaste skillnaderna mellan Danmark och Sverige inom journalistik?

– Jag ser inga stora skillnader i hur vi skriver. Det är däremot tydligt att det finns kulturella skillnader och den musikaliska inriktningen är annorlunda. Sammantaget vill jag säkerställa att Gaffa fortsätter att ha en hög journalistisk nivå och förblir relevant även för unga målgrupper.

Vem är du själv?

– Jag är 38 år och har två barn. Jag har arbetat i musikbranschen i Danmark sedan jag var 21 år, bl.a har som A&R och Product Manager på världens största musikbolag Universal Music. Dessutom har jag varit VD och delägare i ett konsultbolag baserat på bl.a. musikbranschen. I november 2024 tillträdde jag tjänsten som koncernchef för Gaffa i Danmark, Sverige och Norge.

Lars Nylin

Etiketter: #Gaffa, #Musiktidning