25 februari 2025

4 SNABBA: Jakob Malmlöf – aktuell med Salute mm

Jakob Malmlöf är musikjuristen som kombinerar låtskrivande med stödjande arbete i musikbranschen, för närvarande på Symf, och tidigare på Musikerförbundet och SAMI. MI ställde fyra snabba till Jakob, som just nu är Mello-aktuell som låtskrivare bakom Salute, med Kaliffa.

Musikindustrin utgörs av många olika yrkesgrupper och aktörer; artister och musiker, musikskapare, producenter, skivbolag, musikförlag, management och många fler, och varje yrkesgrupp har oftast en egen intresseorganisation som företräder dem i olika sammanhang.

Yrkesmusikernas fackförbund (Symf) månar om att verksamheten ska drivas av professionella musiker, som förstår musikers verklighet, och därmed också har bättre förutsättningar att utveckla och värna arbetsvillkor. Alla medlemmar i Symfs förbundsstyrelse är till exempel yrkesverksamma musiker.

Därför är det inte konstigt att Jakob Malmlöf sedan ett par månader tillbaka har uppdraget som ombudsman och jurist på Symf, han lever i båda världarna.

Berätta mer, vem är Jakob Malmlöf?

– Jag är musikproducent, låtskrivare som också arbetar som jurist. Min bakgrund är inom hiphop/urban och dansmusik och jag har arbetat med artister som Kaliffa, Mapei, Hoffmaestro, Linda Pira och nu senast med Simon Superti. Jag började skapa musik som 12-åring på ungdomsgården i Årsta (Stockholm) och tog varje tillfälle som gavs att uppträda med mina rap-låtar.

– Senare i livet utbildade jag mig till jurist vid Stockholms universitet och inriktade mig på främst på upphovsrätt eftersom jag stött på upphovsrättsliga frågor i min roll som musikskapare. Som jurist har jag tidigare arbetat på Musikerförbundet samt SAMI och nu är jag på Yrkesmusikernas fackförbund (Symf).

Hur ser en vanlig dag ut för en musikjurist? Vilken sorts frågor brukar du få från medlemmarna?

– Det blir mycket juridisk rådgivning och avtalsgranskning. Allt från granskning och förhandling av musikbranschens avtal, till frågor kring socialförsäkringssystemet. Frågorna är väldigt varierande, men en återkommande punkt är självfallet ersättningars storlek vid överlåtelser och licensering, om de är skäliga eller inte.

– På Symf arbetar jag också med arbetsmiljöfrågor, vilket är en viktig men ibland lite bortglömd del av musikbranschen. Jag har är även med i årets avtalsrörelse och förhandlar kollektivavtal för yrkesverksamma musiker. Det har också blivit en del föreläsningar, främst om AI och upphovsrätt. Det är ett mycket varierande juridiskt arbete, vilket är både utmanande och roligt.

Vilket är de viktigaste juridiska områdena att hantera idag, anser du?

– AI och upphovsrätt är ett av det absolut viktigaste området att hantera just nu. Upphovsrätten måste respekteras och de aktörer som använder musik som träningsdata utan vare sig tillstånd eller ersättning måste stoppas. Det är en fråga där branschen står enad, även om det kan finnas olika ingångar i frågorna. Systemet är helt bakvänt. Du ska inte behöva meddela opt-out från AI-träning, utan de som vill använda musik måste fråga om tillåtelse först. Så har systemet sett ut i över hundra år och det fanns ingen anledning att ändra på det.

– En viktig fråga, där sista kortet ännu inte är lagt, är hur transparenskravet i EU AI Act ska förstås. Just nu pågår en process att ta fram en Code of Practice för AI-företagen och det är viktigt att AI-företagen blir skyldiga att berätta vilket material de har tränat på så att rättighetshavarna kan tillvarata sina rättigheter.

Du är ju en av låtskrivarna bakom Mello-aktuella Salute med Kaliffa. Hur går det att kombinera musikskapandet med ditt vanliga uppdrag i branschen?

– Det är en balansgång, men jag tycker det fungerar väldigt bra. Kombinationen kreatör och jurist har passat mig väldigt bra. Jag tror att juridiken tilltalar min lite fyrkantiga sida och musiken tilltalar min mer spontana och kreativa sida. Jag har haft flera roller i musikbranschen och jag tror att min erfarenhet som musikskapare gör mig till en bättre jurist och ombudsman. Att fortsatt jobba kreativt hjälper mig också att förstå medlemmarnas situation på ett djupare plan.

– Juristjobbet utförs med fördel på dagtid medans musikjobbet sker mest på kvällar och helger (många artister gillar att jobba så). Det ena jobbet är väldigt strukturerat där alla kommer i tid, medans det andra utvecklar sig mer organiskt och där klockslag inte alltid är lika viktiga.

– Att skapa musik är en passion för mig och jag är glad att jag fortfarande kan vara aktiv på den fronten även om mitt juridiska arbete tar upp mer och mer av min tid.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se