23 februari 2025

Johansson om bottade spellistor

Fler och fler kontaktar MI om att deras musik plockats ned från streamingtjänster, och framför allt Spotify, efter att ha blivit tillagda på bottade spellistor. Daniel Johansson analyserar fenomenet, och konstaterar att ansvarsbördan i någon mån har förskjutits till artisterna själva.

Förra våren skrev vi ett par artiklar kring musik som plockades ned från Spotify på grund av att den lagts till i bottade spellistor, där Spotify och distributörer identifierat illegal aktivitet. Utan att artisterna själva gjort något fel. Under de senaste månaderna har allt fler mailat med liknande berättelser, deras musik har blivit utsatt för streamingbedrägeri, och plockats ned. Vilket naturligtvis leder till stor frustration.

Jag tror att många inte riktigt är med på att man nu för tiden själv måste vara proaktiv som artist och bolag, och själv ha koll på om musiken blir utsatt för stream fraud eller inte. Det gäller inte bara på Spotify, utan gäller alla tjänster.

Man behöver regelbundet gå in på sin Spotify for Artists, Apple Music for Artists, YouTube for Artists (och de andra plattformarna) och själv undersöka om musiken har blivit utsatt för någon form av bedrägeri. Amuse har till exempel utvecklat ett verktyg som gör det lättare för artister att identifiera bedrägerier, Stream Check.

Det är inte konstigt att en del reagerar:

Men det är väl inte mitt ansvar? Det är ju jag som är drabbad, måste jag ha koll och själv försöka identifiera när någon utnyttjar min musik?

All form av ekonomiskt bedrägeri involverar ofta flera parter, det kan vara banker, bedragare, offer, telefonbolag, identifieringstjänster osv. Media har under flera år uppmärksammat äldre personer som blir lurade att logga in via sitt bank-ID, föra över pengar till konton, genom falska bank- och supportsamtal, och såväl polisen som andra myndigheter har publicerat tips och guider kring hur man ska agera när någon försöker lura en.

Även om den som blir utsatt inte gör något fel, har varje individ också ett eget ansvar, att identifiera när någon försöker utnyttja en. Det är hemskt, och det är cyniskt, men det är tyvärr den verklighet vi befinner oss i idag.

Även om stream fraud kanske inte är direkt jämförbart med den sortens ekonomiska bedrägerier jag nämner ovan, finns det en del likheter. Först kan det vara bra att försöka förstå varför en del aktörer har satt i system att lägga till musik de själva inte äger på bottade spellistor.

I grunden handlar det om ett slags marknadsföring mot framför allt mindre artister och bolag, som man identifierar som potentiella ”offer”, efter research.

Genom att lägga till musik på bottade spellistor hoppas man att de potentiella ”kunderna” ska identifiera att en specifik spellista bidragit till ökat antal strömmar, kontakta de som äger spellistan, och i nästa steg köpa ”marknadsföringsåtgärder”. Aktörerna marknadsför inte dessa tjänster som att man genererar fuskströmmar, utan ofta göms det under begrepp som PR och pitchning till spellistor.

Det faktum att fenomenet fortsätter, visar att det fortfarande finns en marknad för dessa fulaktörer, de tjänar fortfarande pengar på artister och bolag som köper deras tjänster.

En del artister och bolag anlitar alldeles säkert den här sortens tjänster av okunskap, men de allra flesta blir troligen oskyldigt drabbade. Fulaktörerna riktar huvudsakligen inte in sig mot större och mer etablerade skivbolag och artister, utan söker reda på sådana artister och sådan musik man vill försöka utnyttja, ungefär som bedragare använder sig av phishing och social ingenjörskonst för att manipulera sina offer.

Många av dessa mindre artister och bolag blir drabbade för att de själva inte identifierat att någon har lagt till musik på bottade spellistor. Eller, har sett att antalet strömmar ökat på ett ovanligt sätt utan att göra något åt det.

Det går helt enkelt för långt, och när väl en streamingtjänst har identifierat något fuffens, och signalerar det till den distributör som laddat upp musiken, plockas det ned snabbt, eftersom Spotify, Apple Music och andra streamingtjänster idag bötfäller distributörer och bolag för dylikt.

Ur ett makroperspektiv är det här troligen inte något gigantiskt fenomen, det handlar som mest om några få procent av det totala antalet strömmar, men för de artister och bolag som drabbas är det självklart oerhört jobbigt.

Sen en tid tillbaka har Spotify en sida som går igenom mycket av det här: https://artists.spotify.com/artificial-streaming

Där skriver man bland annat:

Looking at your Spotify for Artists data can provide insights into whether artificial streaming is impacting your account.

If you see anything abnormal, please inform your label or distributor and share details of any services you’ve hired to help promote your music.

You can also notify us directly about any suspicious playlists your music has been added to.

Abnormal activity may include:
– A sudden spike in streams for no apparent reason, followed by a drop off
– An unexplained spike in streams from a location where your tracks haven’t previously been active
– The majority of streams coming from unexplained or surprising sources of streams (such as “Other” or another streaming source that doesn’t make sense)
– A sudden and short-lived increase in follower growth

Artister och bolag behöver alltså själva vara proaktiva idag, genom att följa statistiken och själva identifiera om något konstigt sker, så fort det bara går, och anmäla suspekta spellistor på https://artists.spotify.com/c/playlist-reporter.

Även om Spotify ofta är den tjänst som får bära mest hundhuvud för folk som utnyttjar plattformen, är det här lika vanligt på alla de andra tjänsterna. Att det oftast är just från Spotify som musiken plockas ned, skulle kunna ses som ett tecken på att Spotify faktiskt är en av de bättre på att identifiera den här sortens aktiviteter.

Men, ingen tjänst kan hitta allt, och det tar ofta ett tag innan systemen plingar till. Det finns alltid ett tidsfönster, där en artist eller ett bolag har möjlighet att identifiera att något fuffens pågår, innan en DSP eller distributör reagerar.

Ungefär som någon som blir uppringd av en bedragare har ett tidsfönster när den kan inse ”nu måste jag lägga på och anmäla det här till banken och polisen”, innan det går för långt.

Att bekämpa streamingbedrägerier är något som involverar alla i branschen, alla måste ta ett ansvar. Jag tror att många av de som blivit drabbade och som själva inte gjort något fel, helt enkelt inte följer upp sin statistik och själva försöker identifiera om deras musik utnyttjas på något sätt. För de anser inte att det är deras ansvar.

Å andra sidan finns det exempel på artister och bolag som kontaktat oss och varit frustrerade över att musiken stängts ned, men där de själva faktiskt står skyldiga, utan att ha förstått det.

Ett par har köpt marknadsföringstjänster från aktörer som jag direkt sett är rent bondfångeri, en annan artist mailade mig frustrerad och frågade hur hela katalogen hade kunnat plockas ned, artisten hade ju bara använt sitt familjeabonnemang och satt alla konton på repeat på sin egen musik dygnet runt: ”Jag måste väl få lyssna på min egen musik??”

Jag hänvisade den ändå rätt etablerade och skivbolagskontrakterade artisten vänligt men bestämt till de sidor där det klart och tydligt står att den sortens aktivitet idag är att betrakta som streamingbedrägeri.

Vi kommer aldrig komma bort från att bedragare kommer försöka identifiera och utnyttja offer för sin egen vinning, även inom musiken. Streamingtjänsterna har ett ansvar för att identifiera och förhindra alla former av bedrägerier, men alla som är aktiva som artister och musikägare har också ett ansvar.

Här kunde man tycka att streamingtjänsterna mycket tydligare borde ha gått ut till alla som har sin musik live, och meddelat att alla som har musik uppe nu har detta ansvar. Jag tror mycket av det här hade kunnat undvikas om folk faktiskt visste vad som gäller.

Dessutom borde såväl streamingtjänster som distributörer självklart införa varningssystem som gör det möjligt för artister och bolag att reagera, ungefär som Amuse funktion, eller som andra digitala plattformar, Google, Meta, Amazon, har när någon loggar in på ett konto från en ovanlig plats eller en icke igenkänd device. Det är mycket märkligt att den sortens varningssystem ännu inte existerar i musikens värld.

När väl musiken är släckt har det liksom gått för långt, och tyvärr är det många artister som blir helt tagna på sängen.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se