18 februari 2025

4 Snabba: Martin Jonsson Tibblin, ny chef för Stims musikfrämjande verksamhet

Sedan årsskiftet leder Martin Jonsson Tibblin Stims arbete med återväxt och musikalisk mångfald. Han kommer närmast från Föreningen Svenska Tonsättare där han har varit verksam som ordförande sedan 2017. MI sökte upp honom för en 4 Snabba.

Med bakgrund som kompositör har Martin Jonsson Tibblin lång erfarenhet av att verka för en dialog med beslutsfattare och aktörer inom musik- och kultursektorn, samt att arbeta strategiskt med frågor som upphovsrätt och AI. Han har diplomexamen i komposition, är utbildad inom musikvetenskap, filosofi, journalistik samt industriell teknik och har arbetat som klangregissör, producent, teknisk konsult och projektledare. Innan han inledde uppdraget hos Föreningen Svenska Tonsättare var han operativ chef på Deluxe Music i Stockholm. Han har även varit ledamot i Stims styrelse sedan 2015 och ICE Licensing ltd. sedan 2016.

Vem är Martin Jonsson Tibblin?

– Jag är i grunden musikskapare och Musikvetare. Som ung skrev jag musik och spelade gitarr i olika band för att i 20-års åldern mer koncentrera mig på att skriva musik till andra. Jag har skrivit allt från pop, teatermusik och filmmusik till kammarmusik, musik till dans, opera och ljudkonst. Efter min musikutbildning på Musikhögskolan i Stockholm jobbade jag många år som musikskapare, ljudkonsult, projektledare vid studiobyggen och som chef på Deluxe Musik i Stockholm. Nu senast kommer jag från FST – Föreningen Svenska Tonsättare där jag har varit verksam som ordförande sedan 2017. Jag har även varit ledamot i Stims styrelse 2017-2025 och jag har bland annat suttit i ICE Licensing ltd:s styrelse och representerat Stim i Musiksverige.

– Jag brinner för musikskapande och konstnärliga samarbeten, gärna mellan musikområden och mellan olika konstfält. Jag har ett starkt intresse för teknologisk utveckling och har jobbat mycket med elektronisk musik och med digitala verktyg som stöd i skapandeprocessen. Att verka för bättre villkor för musikskapare ligger mig varmt om hjärtat vilket under många år lett mig in på att arbeta mycket med politisk påverkan och frågor om upphovsrätt. Jag blir glad av att kunna verka för bättre förutsättningar för musikskapare att skapa ny musik.

Hur summerar du i detta tidiga skede ditt nya uppdrag?

– Mitt uppdrag som chef för Musikfrämjandet består i att verka för just det jag brinner för: att skapa förutsättningar för musikskapare att skapa musik och nå ut med den till en publik. Det ska realiseras genom Stims Musikfrämjande olika verksamhetsben. Direkta satsningar till musikskapare och musikförlag genom Stims program för Musikalisk mångfald, driva Svensk Musiks verksamhet med deponering, produktion av noter och genom långsiktiga satsningar på olika initiativ i Musikbranschen i partnerskap med andra aktörer på områden som främjar musikalisk mångfald och hållbarhet i branschen. Sen tillkommer arbetet med Stim Academy som utför olika typer av utbildning- och fortbildningssatsningar och konceptet Stim Music Room som tillgängliggör studiotid ute i landet för Stimanslutna. Jag kommer även att arbete med olika typer av påverkansarbete i tät samverkan med Stims andra funktioner inom upphovsrätt och public Affairs.

I presstexten säger du ”Inte minst i dessa tider vi lever i nu”. Fördjupa gärna det lite!

– Det råder stor oro bland musikskapare och rättighetshavare på grund av en rad faktorer i omvärlden. Förutom ett ansträngt säkerhetsläge och nedskärningar på kulturområdet finns det andra orosmoln i musikbranschen med bland annat en stark framväxt av AI-genererad musik. Det sker omvälvande förändringar som riskerar att drabba den enskilde musikskaparen hårt. I denna kontext är det viktigare än någonsin att arbeta med Musikfrämjandet verksamhet och musikalisk mångfald på bred front. Stim är en viktig aktör med potential att positionera sig och påverka både beslutsfattare på hög nivå och den enskilde musikskaparen.

Hur ser ditt privata musiklyssnande ut?

– Mitt musiklyssnande har alltid varit brett. Jag är uppvuxen med pop, rock, visor och klassisk musik. Tidigt när det var viktigt att välja var jag hårdrockare med Kiss, Black Sabbath och Metallica, senare även Meshuggah som husgudar. Senare började jag lyssna mycket på Pink Floyd men uppväxten i en liten stad med begränsad tillgång till stort skivutbud förpassade mig till radio och olika fanzines. Jag försöker ständigt upptäcka ny musik. Ofta dyker jag på musik som jag får rekommenderad eller via artiklar och intervjuer. Jag lyssnar mycket på särskilt svensk ny och äldre musik men återkommer gärna till mina favoriter: Pink Floyd, Meshuggah, Tom Tom Club, The Magnetic Fields, Kaija Saariaho, Dina ögon och Hondjävul.

Lars Nylin

Etiketter: #Stim