Clarion Hotel i Sundsvall, butikskedjan Granit och Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är nominerade till Samis musikpris Guldnoten 2024. Priset uppmärksammar verksamheter som använder sig av upphovsrättsskyddad musik på ett aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt.
Det är fjärde året i rad som Sami (Sveriges Artisters och Musikers Intresseorganisation) delar ut Guldnoten. Fram till den 14 februari har allmänheten kunnat tipsa om verksamheter de tycker förtjänar priset och nu är alltså de nominerade utsedda.
Clarion Hotel i Sundsvall använder musiken för att ”skapa en identitet och för att bidra till en bättre upplevelse för gästerna”, skriver Sami. Butikskedjan Granit använder musik för att ”bidra till en inspirerande och personlig atmosfär” och låter tempot skifta under dagen. Och på Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns kontor är syftet med musiken att ”skapa ett lugn och förtroende hos kunderna”, vilket yttrar sig i en spellista med en mix av instrumentala låtar, soul och avskalade covers som kunderna känner igen.
– Det har varit inspirerande att läsa förslagen och se hur svenska företag strategiskt använder musik för att förbättra kundupplevelser och stärka sina varumärken. Här finns en imponerande hög medvetenhet om hur musiken kan skapa mervärde och differentiering på marknaden, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på Sami.
Vinnaren av Guldnoten 2024 utses av Sami och offentliggörs i slutet av februari.
Christel Valsinger