11 februari 2025

Analys: De största svenska livebolagen 2023

MI följer upp de tidigare sammanställningarna med en analys av omsättningen för de största livebolagen i Sverige år 2023. Ett starkt år för den svenska livebranschen, omsättningsmässigt det starkaste någonsin.

Under våren 2024 gjorde MI en analys av omsättningen för de största musikbolagen, musikförlagen, livebolagen och musiktechbolagen i Sverige, för åren 2013–2022. Vi uppdaterar med siffrorna för 2023, tidigare har vi sammanställt statistik för musikbolagen och musikförlagen. Nu har det blivit dags för livesektorn.

Den redovisade omsättningen för de tio största livebolagen i Sverige var enligt nedan:

Livebolag 2023 2022
1 Live Nation Sweden 1 419 854 1 024 371
2 Lugerinc. 666 398 313 656
3 All Things Live Sweden 591 292 567 811
4 United Stage Artist 430 106 507 561
5 FKP Scorpio Sverige 394 268 522 016
6 2Entertain 313 139 190 978
7 Sweden Rock Festival 268 536 209 951
8 Krall Entertainment 231 636 236 551
9 Lifeline Entertainment 160 469 143 940
10 Södra Teatern 85 752 76 430
Totalt 4 561 450 3 793 265

 

Live Nation hade en stark tillväxt jämfört med år 2022, men också Luger hade en rejäl tillväxt, och mer än dubblerade sin omsättning från 2022 till 2023. I Lugers årsredovisning står förklaringen främst att hitta i de fyra Coldplay-konserter som genomfördes på Ullevi.

Samtidigt hade FKP Scorpio en tydlig nedgång, i årsredovisningen står: ”Trots de många lyckade evenemangen som genomfördes tyngdes årets resultat främst av de evenemang som togs över från det konkursdrabbade företaget WADC Sweden samt av investeringskostnader i samband med utvecklingen mot utställningar.”

Jämför vi utvecklingen för dessa tio bolag under åren 2013–2023, fortsätter Live Nation att vara den klart största aktören, men även andra bolag har vuxit under tidsperioden.

Precis som med de andra sektorerna är det dock värt att jämföra de reella talen med de inflationsjusterade talen. I nedan linjediagram är den röda linjen nominella tal, det vill säga icke inflationsjusterade tal, medan den gröna linjen är reella tal, inflationsjusterat (KPI).

Det är ingen överraskning att pandemin påverkade intäkterna mycket negativt, men samtidigt ser vi att 2022 och 2023 innebar en stark återhämtning, som även statistiken från Musiksverige som publicerades i höstas visar.

Det är samtidigt värt att notera att inflationsjusterat sticker egentligen inte åren 2022 och 2023 ut från den långsiktiga trenden, för de 10 största svenska livebolagen sammantaget. Samtidigt som intäkterna har ökat har också kostnaderna ökat drastiskt under de senaste åren, och livebolagen genererar sällan några riktigt stora vinster, som vi kunde se i den första analysen som släpptes 2024.

Liveåret 2024 är avslutat, men vi får vänta till hösten innan vi kan få en komplett bild av hur året har varit för hela den svenska livebranschen. Indikationerna är möjligen att 2024 kanske inte riktigt når upp till samma nivå som 2023.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se