Atenzia Records fick även i år god utdelning i Grammiskategorin Årets dansband, tre nomineringar. Vi kollade läget med Pär Winberg på bolaget.
Sportfrågan: hur känns det?
– Självklart känns det helt fantastiskt och som ett bevis på att vi gör saker rätt på Atenzia. Extra roligt är att de band vi jobbar med i år representerar tre olika stilar inom dansbandsgenren, om man ska nörda ner sig lite. Perikles är ett modernt dansband som sneglar åt pophållet. Fernandoz har en mer traditionell dansbandsstil, men där vi på de senaste albumen tagit en tydlig riktning mot country – något som passar dem alldeles förträffligt. Ett tydligt bevis på det var när Spotify i USA plockade in deras version av Gasolins This Is My Life på sin största officiella countrylista vid releasen. Martinez befinner sig i den mer traditionella dansbandsvärlden, där de fortsätter att bygga sin starka position. Så att vi fått med tre band i tre olika subgenrer gör det hela extra kul!
Har du koll på hur många nomineringar Atenzia haft vid Grammis genom åren?
– Vi har vunnit Grammis vid tre tillfällen: Casanovas (2023) – efter fem nomineringar blev det äntligen vinst! De var på väg att bli dansbandens Magnus Uggla, men rättvist nog fick de till slut lyfta priset. Martinez (2021) – en lite speciell gala under pandemin där de höll sitt segertal inför tomma stolar, men en Grammis är en Grammis! Sannex (2017) – tog hem priset för bästa dansband och satte en tydlig stämpel på sin plats i genren. Vi har som mest haft fyra nomineringar ett och samma år, men brukar landa på två till tre nomineringar per år, vilket vi är otroligt stolta över. Utöver Grammis har vi haft många band nominerade och vinnare på Guldklaven och Manifestgalan, vilket visar på bredden och styrkan i våra artister.
Vad är på gång just nu från dig och Atenzia?
– 2025 startade på bästa sätt – med Mello i Göteborg! Vi fick med Maria från Blender, Maria från Titanix och Sandra från Martinez som tillsammans bildade Schlagerz, där vi satsade på en riktigt oldschool ”Bertschlager” med låten Don Juan. Vi gick inte vidare, men bara att få vara med på den plattform Mello är, känns som en seger i sig. Det har varit en riktig vattendelare – många älskar att det äntligen kom en klassisk schlager med rötterna i Waterloo-skolan (utan att ha samma melodi, som vissa påstår ), medan andra tycker det känns mossigt. Vi tycker bara det är fantastiskt att SVT ger genren utrymme! Annars rullar året på i vanlig hög fart. Det handlar mycket om singlar, singlar och fler singlar, som sedan samlas ihop på album. Nästa stora släpp är Donnez den 2 maj, vilket är en viktig prioritering för oss. Sedan har vi fler album på gång, men exakt hur många vet vi inte än – det beror på hur året utvecklar sig.
Hur tycker du att genren mår 2025?
– Den mår bättre än på länge. Efter pandemin hade många band det riktigt tufft, men nu börjar det repa sig ordentligt. Publiken är tillbaka, och det är mycket folk ute och dansar igen. Även på skivmarknaden går det starkt, och det som alltid varit en styrka med dansbandsgenren är att den har en trogen och lojal publik. Vi vet hur vi kan nå dem och att de verkligen uppskattar fysisk musik och streaming i kombination. Den stora utmaningen är att nå längre ut än den traditionella danspubliken. EPA-dunken-effekten var en väg som skapade en brygga till en yngre publik, även om den trenden svalnat lite. Men vi fortsätter att hitta nya infallsvinklar för att bredda dansbandsmusiken och föra den vidare.
Lars Nylin