4 februari 2025

Valsinger: Melodifestivalen kan ha många vinnare 

Tiden då det gällde ”vinna eller försvinna” i Melodifestivalen verkar vara förbi. Precis som i Idol kan vinnare gömma sig på olika platser i resultatlistan, skriver MI:s Christel Valsinger. 

“Vad gick fel?”, frågar en reporter på Aftonbladet Linnea Henriksson efter Melodifestivalen i lördags. Hennes låt Den känslan har kommit sist i den första tävlingsomgången. ”Jag tycker inte att något har gått fel. Jag har fått släppa en låt som kommit in på Topp 50 och jag har fått presentera den i Sveriges största program”, svarar Linnea rappt. Klippet har delats på hennes sociala medier ackompanjerad av Doja Cats I’m a Bitch I’m a Boss med en dos humor i redigeringen.

Men hon har en poäng. Att komma sist i en deltävling i Mello är inte slutet på karriären, i alla fall inte för en etablerad stjärna. Den känslan är #15 på Spotify idag och med Linneas stadiga fanbase lär den kunna leva ett bra tag till.

Resultatet är nog snarare en följd av att svenskarna lärt sig att proffsrösta. Bidrag som talar direkt till publikens hjärtan kan absolut gå till final. Clara Klingenströms Jag behöver inte dig i dag (2021) var ju en sån.

Men ofta är det låtar som anses ”funka i tävlingssammanhang” som får många röster. Maffiga nummer med stora gester. Eller låtar man tror ska funka i ESC, utifrån någon diffus definition av vad som är internationellt gångbart. 

Att vinna och få tävla i ESC öppnar förstås för en internationell publik. Marcus & Martinus segerlåt Unforgettable från förra året närmar sig 49 miljoner lyssningar på Spotify, tack vare det. Men på Spotifys topp 10 över de mest streamade låtarna i Sverige 2024 syns den inte till. Däremot är Mello-tvåan Que Sera med Medina femma, inramad av artister som BolagetShaboozey och Benjamin Ingrosso. Que Sera blev även tvåa på Svensktoppens årslista för 2024. Där var Unforgettable bara det tredje bäst placerade Melodifestivalsbidraget (#8), däremellan kom Smash Into Pieces på plats 6. Längre ner återfanns även Cazzi Opeia, Jay Smith och Jaqline med sina tävlingsbidrag.

Idag skriver vi här på MI om hur lördagens trea, Meira Omar och låten Hush Hush, just nu toppar Spotify. Det vill säga streamas mer i Sverige än både lördagens vinnarlåtar och hits som APT med Rosé och Bruno Mars.

Melodifestivalen kan alltså ha många vinnare. 

Hur det kommer att se ut på Spotify om några veckor återstår att se. Men i år kommer Daniel Johansson här på MI att följa streamingsiffrorna för Mellolåtarna lite noggrannare. Vi återkommer med rapporter.

—-

Idag har jag för första gången varit med på SVT:s förhandslyssning inför kommande deltävling. Med enbart lyssning och inget framträdande är det svårt att utse en självklar vinnare. Nivån är generellt hög på inspelningarna, även om det (som så ofta) ekar av tidigare hits i flera av bidragen.

Får jag bestämma tar Fredrik Lundman en plats i finalen, inte bara p.g.a. den rådande countrytrenden utan för att låten faktiskt nyper i hjärtat. Klara Hammarström för in en frisk fläkt med en låtproduktion som vågar tillföra något nytt, men också en refräng som fäster. Kaliffas allsångsrefräng för å andra sidan tankarna till Medina som ju lyckats bra tidigare. Tur jag slipper sia.  

—-

På gårdagens Grammygala blev rapparen Doechii den tredje kvinnliga artisten någonsin att vinna en priset i kategorin Best rap album. Tidigare kvinnliga vinnare är Lauryn Hill (1997) och Cardi B (2019). Efter galan släppte hon snabbt låten Nosebleeds med textrader som ”Guess you’ll never live to see the day that Doechii loses”. Har du inte sett hennes Tiny Desk-framträdande än med nio personer starkt band så har du något att se fram emot.

Christel Valsinger