4 februari 2025

Notiser – vecka 6, 2024

Bland veckans nyheter: Bokningsportalen Upsound lanseras i Sverige. Spotify rapporterar ytterligare ett rekordkvartal, och vinner mot MLC i USA. Regeringen förlänger införande av den förändrade ersättningen till 1 juli. 

—–

Spotify rapporterade under tisdagen resultatet för det fjärde kvartalet 2024. Under kvartalet hade man 675 miljoner användare globalt, en uppgång med 12% jämfört med samma kvartal förra året. 263 miljoner var premiumanvändare, en uppgång med 11% jämfört med samma period 2023.

Samtidigt ökade de totala intäkterna med 16% jämfört med förra året och landade på 4,2 miljarder euro för kvartalet. Bruttomarginalen var 32,2% och Spotify gjorde en vinst på 477 miljoner euro.

Daniel Ek, grundare och vd, säger:

– Jag är väldigt entusiastisk inför 2025 och känner mig väldigt nöjd med var vi står, både som produkt och som företag. Vi fortsätter att satsa på initiativ som skapar långsiktig effekt och kan öka hastigheten samtidigt som vi behåller den effektivitet vi uppnådde förra året. Det är just den kombinationen som gör det möjligt för oss att bygga den bästa och mest värdefulla användarupplevelsen, växa hållbart och leverera kreativitet till hela världen.

Precis som väntat innebär detta att Spotify gör en vinst för helåret 2024, för första gången i bolagets historia.

Även om årsredovisningen ännu inte har släppts, visar en sammanställning av Spotifys kvartalsrapporter under 2024 att de totala intäkterna landade på 15,7 miljarder euro, och att Spotify gör ett plusresultat på 1,4 miljarder euro för helåret.

(milj. euro) Intäkter Resultat
Q1 2024 3 636 168
Q2 2024 3 807 266
Q3 2024 3 988 454
Q4 2024 4 242 477
Totalt 15 673 1365

 

Spotify rapporterade i förra veckan att man betalade ut över 10 miljarder dollar till rättighetshavarna under året.

Mer information

—–

Den danska tjänsten Upsound, som fungerar som en bokningsportal för inspelningsstudios, ljudtekniker med mera, har lanserats i flera nya länder, däribland i Sverige.

Upsound fungerar som en marknadsplats där musiker kan hitta och boka inspelningsstudios, men också tjänster från till exempel producenter eller ljudtekniker. Plattformen vill förenkla sök- och bokningsprocessen för artister samtidigt som den tillhandahåller direkt kommunikation och säkra transaktioner mellan de olika aktörerna.

Sedan lanseringen i Danmark har Upsound byggt upp en användarbas med över 1 200 musiker och artister, och än så länge har 1 000 bokningar genomförts. Bolaget har också säkrat investeringar från SoundInvest, en dansk riskkapitalfond med fokus på ljudteknologi.

Mathias Preisler, vd och medgrundare till Upsound, säger:

– Vår mission med Upsound är att bryta barriärer inom musikproduktion och ge alla artister, från nya talanger till etablerade proffs, de verktyg de behöver för att skapa och samarbeta utan ansträngning. Efter vår framgång i Danmark expanderar vi nu till Sverige, Finland och Nederländerna. Med etablerade kontakter på dessa marknader är vi redo att stärka ännu fler artister genom att ge dem tillgång till förstklassiga studiomiljöer och produktionstalanger.

https://www.upsound.com

—–

MI har tidigare rapporterat om de ändrade ersättningsregler som föreslås i Sverige, på grund av den så kallade RAAP-domen som innebär att europeiska länder blir tvingade att betala ersättning till t ex amerikanska rättighetshavare när deras musik används här, samtidigt som USA inte betalar till europeiska skivbolag och artister.

En mängd remissinstanser kom in med sina remissvar i december, från musikbranschen bland annat Stim, SOM, MMF, SAMI, Svensk Scenkonst, Sony Music Entertainment, Playground Music Scandinavia, IFPI, Musikförläggarna, och många andra.

En del av aktörerna är positiva till förändringen, medan andra är negativa, framför allt gäller detta de oberoende skivbolagen och organisationer som representerar artister och musiker.

Ett av problemen som framhålls av remissinstanserna, är att avtalen med radio och tv redan är slutna för år 2025. Regeringen avsåg ursprungligen att införa de här förändringarna från och med 1 mars 2025, men har nu skjutit upp det till 1 juli. I praktiken gör det dock inte någon skillnad eftersom licensavtalen gäller för hela året.

Lise Guterstam, jurist på SAMI, säger till Dagens Nyheter:

– Första januari 2026 är det enda rimliga. Att regeringen har så fruktansvärt bråttom riskerar att reta upp närmare 40 000 svenska företag och organisationer. Vi har sagt att om regeringen gör det här i en rimlig takt kan vi lyckas minimera de ekonomiska konsekvenserna så mycket som möjligt. Men när man smäller på så här hinner vi inte göra det.

I december skickade regeringen ett öppet brev till den nya kommissionären Henna Virkkunen, tillsammans med Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, och Nederländerna. I brevet uppmanar de sex länderna kommissionen att nu gå fram med ett lagförslag på upphovsrättsområdet, något som flera aktörer i musikbranschen också stödjer.

Justitieminister Gunnar Strömmer sade i samband med att brevet skickades:

– Rättsutvecklingen på EU-nivå är mycket oroande och utvecklingen riskerar att påverka EU:s, och därmed även Sveriges, internationella förhandlingsläge och konkurrenskraft negativt. Därför driver Sverige frågan om rättvisa internationella regler på upphovsrättsområdet.

Läs mer

Läs remissvaren

—–

Domaren Analisa Torres vid US District Court for the Southern District of New York har godkänt Spotifys begäran om att avvisa stämningen från Mechanical Licensing Collective (MLC). Stämningen gäller de bundlade abonnemang som Spotify införde i USA i mars förra året, som innehåller både musik och ljudböcker.

Torres skriver bland annat: ”Domstolen finner att avsnitt 115 och dess tillhörande regleringar är entydiga och att den enda rimliga tolkningen av lagen stöder Spotifys position. Baserat på de påstådda omständigheterna är ljudboksstreaming en produkt eller tjänst som är skild från musikstreaming och har mer än ett symboliskt värde. Premium klassificeras därför korrekt som en ”Bundle”, och anklagelserna i stämningen ger inget rimligt stöd för en annan slutsats.”

En talesperson från Spotify kommenterar beslutet:

”Vi är nöjda med resultat vilket visar att Spotifys Premium-tjänst, efter en noggrann granskning av domstolen, är korrekt kategoriserad som ett paket och erbjuder värdefullt innehåll vid sidan av musik. Paketlösningar spelar en avgörande roll för att öka intresset för att betala för musik och att expandera musikindustrins intäkter. Vi vet att regleringarna kan vara komplexa, men det finns gott om utrymme för samarbete – och vårt senaste avtal med UMPG visar hur direkta licenser kan skapa flexibilitet och ytterligare fördelar.”

MLC säger i sin tur:

”MLC väckte denna talan för att hantera de åtgärder som Spotify vidtagit för att avsevärt underrapportera royalties till MLC. Kongressen gav MLC befogenhet att vidta rättsliga åtgärder i situationer som denna för att upprätthålla de betalningsskyldigheter som digitala tjänster har enligt den obligatoriska kollektiva licens som MLC administrerar. Vi är fortsatt oroade över att Spotifys agerande inte är förenligt med lagen och att dagens beslut inte överensstämmer med de fakta och juridiska principer som är centrala i detta ärende.”

MLC överväger att överklaga domslutet, men har ännu inte meddelat hur man ämnar göra.

Läs mer

—–

I en annan domstol i USA har en annan domare, Shelly Dick, tagit det uppmärksammade beslutet att låtskrivaren Cyril E Vetter har rätt att få tillbaka de rättigheter han skrev över till ett musikförlag 1963, för låten Double Shot (Of My Baby’s Love), globalt.

Vetter har använt sig av rätten att säga upp avtalet (termination right), som finns i den amerikanska upphovsrättslagstiftningen, och som gör det möjligt för låtskrivare att återfå överlåtna rättigheter efter en viss tid. Vanligtvis är det då för den amerikanska marknaden som rättigheterna återgår, men domarens beslut innebär nu att samtliga globala rättigheter går tillbaka till Vetter, tvärt emot vad som är praxis i branschen.

En del menar nu att detta domslut skulle kunna få stora effekter för förlagsbranschen, eftersom det är mycket vanligt att amerikanska låtskrivare använder sig av sin ”termination right”.

Complete Music Update har en bra genomgång av fallet.

—–

Spotify genomför det fysiska eventet, eller utställningen, This Is Taylor Swift – A Spotify Playlist Experience under februari månad, i Jakarta i Indonesien, Manila på Filippinerna och Seoul i Sydkorea. Utställningen är ett slags manifestering av spellistan This is Taylor Swift, och riktar framför allt in sig mot de som är riktiga swifties.

Spotify skriver bland annat: ”Explore a captivating gallery chronicling her 11 musical eras, complete with stunning visuals and fan-favorite tracks that showcase the depth of her artistry. Get immersed in a magical space where Taylor’s iconic lyrics come to life. From heartaches to love stories, celebrate the words and stories that resonate with Swifties everywhere.”

Läs mer

—–

Lästips: The MLC is holding $1.2 Billion in publicly traded securities

Chris Castle går igenom MLC´s ekonomi och konstaterar att sällskapet äger värdepapper för motsvarande 13,4 miljarder kronor. Han skriver bland annat:

”So once again, we are presented with a document that avoids the key issue at best and is misleading at worst. But what is clear is that the MLC has more in holdings than approximately 130 regional banks that have substantial disclosure obligations. It’s looking more like a hedge fund.”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se