Med anledning av releasen av boken Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist, ställde MI några frågor till Spotify.
Den 7 januari släpptes boken Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist, skriven av musikjournalisten Liz Pelly. I boken finns ett antal avslöjanden som har väckt uppmärksamhet.
I samband med att ett utdrag från boken publicerades i Harper’s Magazine, fick Spotify möjlighet att ge feedback på innehållet, feedback som Harper’s Magazine valde att inte publicera. Istället får vi på MI ta del av Spotifys syn på en del av det som står i boken.
Stämmer det att funktionen/programmet som kallas PFC används för att lägga ”billigare” musik i Spotifys spellistor? I så fall, finns det några möjligheter för rättighetshavare och artister att signa upp till det programmet, eller är detta program endast för utvalda?
– Spotifys främsta prioritet är att skapa den bästa och mest engagerande upplevelsen för olika typer av lyssnare, så att användare fortsätter att betala för sina abonnemang. Det är så vi år efter år har bidragit till ökade intäkter för hela musikbranschen (inklusive stora och oberoende skivbolag, musikförlag och de artister och låtskrivare som de representerar).
– Spotify erbjuder en mängd olika redaktionella och algoritmiska spellistor som möter alla typer av efterfrågan, och just stämnings- och bakgrundsmusik placeras i dedikerade spellistor, tex i vår Fokus-hubb. Denna musik, liksom all annan musik på Spotify, licensieras av rättighetsinnehavare och medan villkoren i varje avtal är unika så innehåller inga av dessa avtal något löfte om placering på några spellistor. Varje avtal är en uppgörelse mellan två parter, och det är upp till varje rättighetsinnehavare att diskutera villkoren.
Stämmer de siffror som presenteras kring Discovery Mode i boken, att åtminstone 50% av artister i tier 2-3 har använt sig av funktionen, samt att funktionen genererade en ”vinst” på 61 milj. euro under perioden av ca ett år?
– Vi kan inte kommentera på spekulationer kring finansiella uppskattningar. Discovery Mode är ett verktyg som utvecklats för att hjälpa artister och deras team att nå nya lyssnare. När artister och skivbolag använder Discovery Mode för specifika låtar tar vi ut en provision på 30% av de royalties som genereras från streams i Radio, Autoplay och relevanta Mixar. Provisionen gäller inte för andra typer av uppspelningar av låtarna i andra sammanhang – till exempel användarnas spellistor, redaktionella spellistor eller manuella uppspelningar (det vill säga när en användare specifikt söker efter och spelar upp låtar eller album) – eftersom Discovery Mode inte är aktivt i dessa sammanhang.
– De flesta marknadsföringsverktyg inom musikbranschen kräver större budgetar, vilket innebär att de bara är tillgängliga för dem med tillräckliga resurser. Med Discovery Mode krävs inga förskottsbetalningar, och Spotify får bara en provision när royalties faktiskt genereras till rättighetshavaren från streams. Mer information om programmet finns på Spotify for Artists.
Pelly menar att det finns en medveten strategi från Spotifys sida att exponera mer lättillgänglig musik för lyssnarna, och därmed påverka vilken musik som blir populär. Hur ser Spotify på sin roll som gatekeeper, och hur jobbar ni för att stärka musikens mångfald och diversifiering?
– Det totala lyssnandet av den här typen av musik på Spotify är låg, men det finns en efterfrågan på stämnings- och bakgrundsmusik och vi vill även inom dessa kategorier erbjuda ett innehåll som håller hög kvalitet. Det innebär däremot inte att vi leder användare till detta innehåll om de inte aktivt sökt efter det, eller tvingar in denna typ av innehåll där det inte är relevant.
– På Spotify kan våra användare hitta all typ av musik i editoriella spellistor eller genom våra rekommendationer eller på egen hand, och vi gör kontinuerliga investeringar för att underlätta upptäckten av nya artister, låtar och genrer så att fler kan nå ut med sin musik.
Pelly menar också att även om det går att ladda ned all data som Spotify har lagrat kring en användare, enligt GDPR, tre olika paket, säger inte denna data något om HUR data sedan används. Hon hävdar att Spotify säljer vidare denna personliga data till tredjepartsaktörer. Stämmer detta?
– Det stämmer inte. Vi har annonser på Spotify men vi säljer inte personlig data till tredje part. Vårt användande av personlig data sker helt inom ramarna för våra användaravtal.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se