Bland nyheterna denna vecka: Tyska GEMA stämmer AI-plattformen Suno. Antalet uppladdade spår på streamingtjänsterna minskade under 2024. Lineup till Fire Aid släppt. Chartmetric avslöjar att 86% av alla artister på Spotify har mindre än 10 månatliga lyssnare.
—–
Det tyska upphovsrättsliga sällskapet GEMA har stämt den amerikanska AI-plattformen Suno. Sedan tidigare har GEMA också inlett en juridisk process mot OpenAI.
Stämningsansökan lämnades in den 21 januari vid den regionala domstolen i München, och säger att GEMA har ”dokumenterat att systemet genererar innehåll som uppenbart bryter mot upphovsrätten. När det gäller melodi, harmoni och rytm liknar detta innehåll i hög grad världskända verk vars upphovsmän GEMA representerar.”
Bland verken finns till exempel Forever Young med Alphaville, Mambo No. 5 med Lou Bega, Daddy Cool med Frank Farian, och Cheri Cheri Lady med Modern Talking.
Tobias Holzmüller, CEO på GEMA, säger i ett uttalande:
– AI-leverantörer som Suno Inc. använder våra medlemmars verk utan deras samtycke och tjänar ekonomiskt på dem. Samtidigt konkurrerar det innehåll som genereras på detta sätt med verk skapade av människor och berövar dem deras ekonomiska grund. GEMA strävar efter att hitta lösningar i samarbete med AI-företagen. Men detta kommer inte att fungera utan att de nödvändiga grundreglerna för rättvist samarbete följs, och framför allt inte utan att licenser förvärvas.
Sunos VD Mikey Shulman väckte nyligen uppmärksamhet när han hävdade att det idag inte är roligt att skapa musik, och att AI är lösningen på det. Hans uttalande har skapat starka reaktioner från artister och musikskapare som uppenbarligen inte håller med. Shulman sade:
”Det är inte särskilt roligt att skapa musik nu… Det tar mycket tid, det kräver mycket övning, och man måste bli riktigt bra på ett instrument eller på en produktionsmjukvara. Jag tror att majoriteten av människor inte tycker om den mesta tiden de spenderar på att skapa musik.”
Läs pressmeddelande från GEMA om stämningen
—–
Ingen lär ha missat att TikTok stängde ned tillgången till appen för amerikanska användare sent under lördagen, precis som väntat, för att sedan öppna upp igen på söndagen efter att Donald Trump utlovat en frist.
Ett av de dekret som Donald Trump skrev under direkt efter sin installation på måndagen var att TikTok nu har 75 dagar på sig för att möta lagstiftningen, som säger att ByteDance måste sälja TikTok till en Kina-oberoende aktör för att få fortsätta existera i landet.
Trump säger att en möjlighet är att en amerikansk ägare går in på 50%, han skriver på sin egen plattform: ”I would like the United States to have a 50% ownership position in a joint venture. By doing this, we save TikTok, keep it in good hands and allow it to stay up. Without US approval, there is no TikTok. With our approval, it is worth hundreds of billions of dollars – maybe trillions”.
—–
Luminates årsrapport för 2024 visar att det nu finns strax över 200 miljoner spår på streamingtjänsterna runt om i världen (alltså tjänster liknande Apple Music och Spotify).
Av dessa var det 50 miljoner spår som inte strömmades en enda gång under året, och 175 miljoner spår hade mindre än 1 000 strömmar, på samtliga streamingtjänster sammanlagt.
2,1 miljoner spår hade över 100 000 strömmar under år 2024, och 4 800 spår hade över 100 miljoner.
Antalet spår som laddas upp till streamingtjänsterna har dock inte gått upp i samma takt som tidigare år, enligt Luminate var det till och med en liten nedgång, från 103 500 per dag i genomsnitt under 2023, till 99 000 per dag i genomsnitt under 2024. (ISRCs)
Kanske har streamingtjänsternas, och framför allt distributörernas, ökade aktivitet för att förhindra streamingbedrägeri bidragit till nedgången. När Spotify introducerade en bötesfunktion gentemot distributörer och labels kan det tänkas att man skruvade upp kontrollerna och därmed också låter färre spår gå genom nålsögat (som tidigare snarare varit en motorväg).
Luminate säger också att det under 2024 genererades 4,8 biljoner strömmar globalt, varav 1,4 biljoner skedde i USA. Dessa strömmar inkluderar alltså inte t ex YouTube och TikTok, utan endast audio-streaming.
I USA skedde lyssnandet till stor del på ny musik, närmare 50% av lyssnandet under året var på spår som släppts 2020-2024, medan resten av konsumtionen skedde på äldre musik.
En annan intressant statistik är att under året distribuerades 92% av det totala antalet låtar av independent-aktörer, medan 8% distribuerades av majors (inklusive majorägda distributörer).
Ytterligare intressant är att kvinnliga artister dominerade topp 10 strömmade artister i USA, topp 6 var kvinnliga artister: Taylor Swift, Billie Eilish, Sabrina Carpenter, Ariana Grande, Olivia Rodrigo och Chappell Roan. Efter dessa 6 följde Benson Boone och Bruno Mars, och sedan Tate McRae och Teddy Swims.
—–
Även Chartmetric har släppt sin årsrapport för 2024. Den aggregerande statistikplattformen trackar nu över 11 miljoner artister och mer än 130 miljoner spår.
Chartmetric har utvecklat egna mätsystem, och enligt deras kategorisering fanns det 308 ”superstars” under 2024.
Även deras data visar att den absoluta majoriteten av artistprofiler på streamingtjänster har mycket låg aktivitet. Av de 11 miljoner artistprofilerna på Spotify var det 86% (eller 9,4 miljoner) som hade under 10 lyssnare i månaden under året.
Av de 1,6 miljoner artistprofiler som hade mer än 10 lyssnare, var det 37% (eller ca 590 000 artister), som hade över 1 000 lyssnare per månad.
Rapporten bekräftar också att lokal repertoar spelar en allt större roll, de flesta nationella topplistor domineras kraftigt av musik från lokala artister.
En annan intressant siffra var att av de 100 största artisterna i världen, kommer 52 från USA, 11 från Storbritannien, 8 från Puerto Rico, och sedan i fallande skala Colombia, Sydkorea, Kanada osv. Ingen svensk artist finns bland de hundra största artisterna i världen.
—–
En ny forskningsstudie, What Drives Demand for Playlists on Spotify?, visar hur Spotifys spellistor påverkar konsumtionen, och visar att Spotifys kuratorer och framför allt hur spellistorna presenteras på plattformen, har stor betydelse för lyssnandet. En av forskarna, Hannes Datta, säger:
”In the end, we found that playlist curators attract followers twice as easily when their list is featured on the search page, as when they add a music track from a major superstar. These results imply that while superstar artists remain a relevant asset for major music labels, the professional curation of playlists in combination with the search function are even more powerful.”
—–
Fler aktörer i branschen väljer att ställa in sina events kring Grammy, med anledning av bränderna som härjat i Los Angeles. Spotify meddelar till exempel att de istället skänker pengarna till välgörande ändamål. ASCAP har i sin tur donerat 1 milj. dollar, bandet Eagles 2,5 milj., medan Google/YouTube skänker 15 milj. dollar.
Lineupen till välgörenhetskonserten Fire Aid den 30 januari har nu också presenterats, bland artisterna finns Billie Eilish, Alanis Morrissette, Olivia Rodrigo, Red Hot Chili Peppers, Rod Stewart, Stevie Wonder, P!nk, Lady Gaga, Green Day, Earth, Wind & Fire, Katy Perry och många, många fler.
Konserten kommer också sändas live digitalt, på plattformar som Apple TV, Max, iHeartRadio, KTLA+, Netflix/TUDUM, Paramount+, Prime Video, Twitch, SiriusXM, SoundCloud, Veeps, och YouTube.
—–
Lästips: How Spotify built a new business, and what comes next
Mark Mulligan skriver bland annat: ”Spotify started off as an elegantly simple music service that helped music rightsholders navigate their way out of piracy and into sustained industry growth. Both Spotify and the music industry won. To return to the metamorphosis analogy, if Spotify 1.0 was the caterpillar, and 2.0 was the chrysalis, then 3.0 will be the butterfly. However, this will be a butterfly that no longer flaps its wings to the music industry’s tune.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se