Notiser från helgerna: AI-plattformen Anthropic och musikförlagen delvis överens. Den kanadensiska streamingskatten sätts på paus. Amazon Music och Universal överens om artist-centric modell. Spotifys reaktion på Drakes anklagelser.
—–
I oktober 2023 stämde Universal, Concord, ABKCO, och ytterligare musikförlag, AI-företaget Anthropic för upphovsrättsintrång. En av stötestenarna har varit att chatboten Claude återger låttexter ordagrannt, och att rättighetshavarna inte har någon möjlighet att få någon kompensation eller påverka.
Nu skriver Digital Music News att förlagen och Anthropic kommit överens om ”guardrails”, eller skyddsåtgärder, som ska användas för att förhindra att sådant händer i framtida modeller. Överenskommelsen gäller specifikt för output, och gäller alltså inte huruvida låttexter får användas för att träna modellerna (input).
Överenskommelsen innebär att Anthropic har en skyldighet att agera när rättighetshavare upptäcker brister i skyddsåtgärderna, det står bland annat:
”At any time during the pendency of this proceeding, Publishers may notify Anthropic in writing that its Guardrails are not effectively preventing output that reproduces, distributes, or displays, in whole or in part, the lyrics to compositions owned or controlled by Publishers, or creates derivative works based on those compositions. Anthropic will respond to Publishers expeditiously and undertake an investigation into those allegations, with which Publishers will cooperate in good faith.”
Även om det här bara är en viss del av detta case, är det en positiv utveckling att Anthropic och musikförlagen ändå har kommit överens om ”något”. Processen fortsätter kring huruvida Anthropic haft rätt att använda låttexterna för att träna sin Claude-modell.
Läs överenskommelsen (PDF)
—–
Kanada har pausat implementeringen av den nya skatt på streamingtjänster (både för musik och video) som föreslogs tidigare under 2024, efter att en federal domstol ifrågasatt lagen. Domstolen anser att en sådan här skatt skulle kunna strida mot internationella avtal, och att saken behöver utredas ytterligare.
Beslutet innebär att tills vidare behöver inte internationella streamingplattformar betala de avgifter som var avsedda för att stötta lokal kultur, inte bara musik utan även TV-stationer och radiokanaler.
—–
De senaste siffrorna från branschorganisationen BPI (British Phonographic Industry) visar att den brittiska marknaden för inspelad musik ökade med 9,7% under år 2024. Streaming fortsätter dominera musiklyssnandet och stod för 88,8 % av intäkterna, en ökning från 87,7 % året innan. Det totala antalet strömmar på samtliga tjänster nådde nästan 200 miljarder under året, en ökning med 11% jämfört med året innan.
Vinylförsäljningen ökade med 9,1 % till 6,7 miljoner sålda enheter under året, och 2023 var det sjuttonde året i rad med tillväxt för vinyl. CD-försäljningen minskade med 2,9 % till 10,5 miljoner enheter.
Under 2024 toppade kvinnliga artister den officiella singellistan under 34 veckor och stod för hälften av årets topp 20 album, första gången det har hänt i Storbritannien. Bland de mest strömmade låtarna fanns Stick Season av Noah Kahans och Sabrina Carpenters Espresso, medan The Tortured Poets Department med Taylor Swift var det mest sålda albumet under året.
—–
Universal Music Group och Amazon Music meddelar att de har ingått ett nytt licensavtal, som bland annat innebär att Amazon kommer erbjuda exklusivt innehåll från UMG-artister, och att streamingtjänsten ska samarbeta med UMG kring modellen ”artist-centric” som Deezer använt sig av under cirka ett års tid. Företagen ska också samarbeta för att förbättra skyddet mot streamingbedrägeri.
Steve Boom, ansvarig för ljud, Twitch och spel på Amazon, säger:
– UMG har alltid varit en samarbetspartner till Amazon Music, och när vi fortsätter att skapa och introducera fler kopplingar mellan artister och fans genom våra produkter och med exklusivt innehåll, omdefinierar vi vad det innebär att vara en streamingtjänst. Vi är glada över att utöka vårt samarbete med UMG, vilket gör det möjligt för oss att utveckla nya meningsfulla sätt för artister att fördjupa sitt engagemang med fans världen över.
—–
Spotify har bemött Drakes anklagelser om att plattformen, i samarbete med UMG, skulle ha ägnat sig åt streamingmanipulation av Kendrick Lamars låt Not Like Us.
En talesperson för Spotify säger att företaget inte har något ekonomiskt intresse av att främja Not Like Us framför Drakes låtar och säger samtidigt att den enda marknadsföringsåtgärden för låten har varit en Marquee-kampanj som användes i Frankrike för 500 euro, som också markerades som en sponsrad rekommendation.
Den egotrippade fejden mellan de två artisterna har pågått i flera år, men intensifierades under 2024 när de båda släppte disslåtar mot varandra och har fortsatt häckla och pika varandra vid konserter etc.
—–
Idag släpps boken Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist, av journalisten Liz Pelly. Hon har lagt flera år åt att på djupet undersöka fenomenet med moodmusik på Spotify, något som även MI uppmärksammat flera gånger under årens lopp.
Hon har intervjuat personer som tidigare jobbat på såväl Spotify som på bolag som ligger bakom mycket av musiken, och kan avslöja detaljer som inte varit offentligt kända tidigare. Innan jul publicerade Harper’s Magazine ett utdrag från boken, där det bland annat avslöjas att Spotify använder ett koncept som förkortat kallas PFC, eller Perfect Fit Content.
Enkelt uttryckt handlar det om att musik som är billigare än annan musik, prioriteras i många av Spotifys egna spellistor. Hon skriver bland annat:
”After at least a year of piloting, PFC was presented to Spotify editors in 2017 as one of the company’s new bets to achieve profitability. According to a former employee, just a few months later, a new column appeared on the dashboard editors used to monitor internal playlists. The dashboard was where editors could view various stats: plays, likes, skip rates, saves. And now, right at the top of the page, editors could see how successfully each playlist embraced “music commissioned to fit a certain playlist/mood with improved margins,” as PFC was described internally.”
Pelly avslöjar också att det funnits interna konflikter på Spotify, mellan de redaktörer som inte vill ägna sig åt den här sortens aktivitet, och ledningen som mer eller mindre försökt uppmuntra redaktörer att välja billig musik så mycket som möjligt.
MI återkommer i ämnet efter att boken har lästs, samt eventuella reaktioner från Spotify om avslöjandena.
Läs utdrag från boken: The Ghosts in the Machine – Spotify’s plot against musicians
—–
Forskarna Christophe Geiger och Vincenzo Iaia, vid universitet LUISS Guido Carli i Rom, Italien ger ett antal förslag för det nyinrättade AI-kontoret, och hur man ser att EU bör jobba framöver på området AI och upphovsrätt.
De föreslår bland annat att en centraliserad europeisk myndighet bör inrättas för att hantera upphovsrättsfrågor, som skulle främja samordning mellan olika regelverk och institutioner och säkerställa enhetlighet och transparens (kritik som framhållits av företag som till exempel Spotify och Meta)
De föreslår också att EU inför en obligatorisk ersättningsrätt i samband med träning av AI-modeller, att AI-kontoret bör få rollen att hantera tvister mellan AI-företag och rättighetsinnehavare, samt att EU måste upprätta en tydligare struktur för hur man ska hantera komplexa upphovsrättsfrågor.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se