30 december 2024

Valsingers 2024

Streamingfusk och TikTok-tvister. Flyttlass och avsked. ABBA-firande och galavinnare. MI:s Christel Valsinger tittar tillbaka på några av de stora händelserna i MI:s bevakningsområde 2024. Men avslutar traditionsenligt med en årsbästalista.

Kollega Lars Nylin fokuserade på musiken i sin text om 2024 medan Daniel Johansson ägnade sin årskrönika åt AI, upphovsrätt och ekonomi. Så själv tänkte jag ta en titt i backspegeln på några av de stora branschhändelser som MI rapporterat om under året. Lite som en resumé inför 2025 med andra ord. 

Vi tar det i kronologisk ordning.

Det hettade till redan i inledningen av 2024 med anklagelser om streamingfusk mot Fröken Snusk och Rasmus Gozzi. Strax före jul hade Ifpi tagit bort låtarna Gynekologen och Rid mig som en dalahäst från Sverigetopplistan efter misstanke om köpta streams och tidigt i januari försvann flera av artisternaslåtar från Spotify. Men musiken kom tillbaka till plattformen i februari, och i mars toppade Fröken Snusk Sverigetopplistan med Mellobidraget Unga och fria, som dock inte tog sig till tävlingens final.

I januari brakade också avtalsförhandlingarna mellan Universal och TikTok samman och i slutet av månaden började Universal att plocka bort sina artister från videoplattformen. Konflikten rörde ersättningsnivåer och otydlighet från TikToks sida om hur man planerade att använda musiken på plattformen för att träna AI-modeller. Universal Music Publishing följde strax efter med borttagning av låtar och problem uppstod med verk som skrivits av låtskrivare från flera olika förlag. Men i maj var tvisten löst och musiken tillbaka.

I februari flyttade alla svenskägda Sonybolag in i gemensamma lokaler i Katarinahuset vid Slussen i Stockholm. Jag gjorde ett besök i juni, som resulterade i den här artikeln.

I mars röstade EU-parlamentet igenom AI-förordningen som bland annat ställer krav på ökad transparens kring vad AI-modeller tränats på, att innehållet är godkänt för ändamålet och att AI-genererat innehåll tydligt taggas som sådant. Implementeringen av förordningen påbörjas 2025.

Efter 17 år som ordförande för Skap avgick Alfons Karabuda i mars och lämnade över klubban till Anders Wollbeck. Innan Alfons avgick hann han uttala sig i DN:s granskning om att enskilda kompositörer kan ha hundratals alias på Spotify och dominera spellistor över moodmusik. 

Melodifestivalen vanns av Marcus & Martinus med Unforgettable, skriven av artisterna tillsammans med Jimmy Joker Thörnfeldt, Joy Debb och Linnea Debb.

Katalogköpen fortsatte under 2024 och svenskägda Pophouse investerade i mars i Cyndi Laupers låtskatt. I april släpptes nyhetsbomben att Pophouse även köpt rättigheterna till Kiss’ låtkatalog och varumärke och att en avatarshow liknande ABBA:s är att vänta framöver.

I april uppmärksammade vi att artister får sin musik nedplockad från Spotify efter att den lagts till i botade spellistor, trots att artisterna inte själva ingått några samarbeten för att musiken ska hamna på sagda listor. Sedan dess har Spotify lanserat Playlist reporter, där det går att anmäla om ens musik lagts till på misstänkt bottade spellistor.

I maj stod Sverige värd för Eurovision Song Contest i Malmö. Stort fokus i mediarapporteringen låg på säkerhetspådraget till följd av Israels medverkan. Nästan lika mycket uppmärksamhet ägnades åt ABBA, som  firade 50-årsjubileet av vinsten med Waterloo i ESC i Brighton. 2024 var också jubileumsår för Björn Skifs och Blåblus 50-åriga USA-etta Hooked on a feeling. I samband med ESC blev jag själv intervjuad av franska AFP om svenska exportframgångar. 

I maj ägde också den första upplagan av MMF Awards rum, arrangerat av den svenska grenen av Music Managers Forum. Priset som uppmärksammar personerna som jobbar bakom kulisserna i musikbranschen var efterlängtat av många. Nomineringarna möttes av kritik för bristande kvinnlig representation, något som organisatörerna dock lovade att arbeta med till nästa gång.

På Grammisgalan i Annexet i Stockholm i maj gick Dina Ögon och Thomas Stenström hem med två priser var. 

I juni väckte Spotifys VD Daniel Ek starka känslor när han i en bloggpost kallade musik för “content” och skrev att kostnaden för skapandet nu är nära noll. I ett förtydligade skrev han sedan att han var ute efter att reflektera kring “the staying power of the most creative, most thought-provoking ideas” i en tid när det släpps 120 000 låtar per dag på plattformen. Men då hade kritikerna redan fått vatten på sin kvarn. 

I juni sörjde också musiksverige ytterligare en mördad hiphoptalang, då Grammisbelönade C. Gambino avled efter att ha blivit skjuten i ett parkeringsgarage på Hisingen i Göteborg. Under månaden toppade han sedan postumt singel- och albumlistan med Sista gång respektive In memory of some stand up guys.

Under sommaren meddelade Universal Music att bolagets VD Joakim Johansson utsetts till President Nordics för Universal Music Central Europe. Med befordran fick han också ansvaret för Universal Musics verksamheter i Danmark, Norge, Finland och Baltikum. 

I september rapporterade också Universal Music Group att de flyttar till Slakthusområdet i Stockholm i början av 2026. Flytten gäller för såväl skivbolag och förlag som bokningsbolaget United Stage.

Swedish Music Hall of Fame valde in sju nya namn i stjärnsamlingen: Ace of Base, Lisa Ekdahl, Eldkvarn, José González, Refused, Alice Tegnér och Freddie Wadling

I oktober rapporterade organisationen Musiksverige om en stark återhämtning för musikbranschen i sin rapport Musikbranschen i siffror. Rapporten visade att branschen återhämtat sig på en övergripande nivå efter pandemiåren 2020 och 2021. 

Och apropå organisationer så firade två bärande sådana jämt i oktober. SOM (Svenska oberoende musikproducenter) fyllde 50 år och Ifpi Sverige firade 90  – dessutom i nya lokaler i Katarinahuset vid Slussen, Stockholm.

I november sörjde stora delar av svensk musikbransch Dag Häggkvists bortgång. Som tidigare ordförande för Ifpi Sverige och medgrundare av skivbolaget Sonet satte han avtryck både i Sverige och internationellt.

Musikförläggarnas pris hölls på Artiepleg med trendriktigt countrytema och bland vinnande låtskrivare fanns Oscar Görres, Yaeger och Daniel Börtz.

December kom att handla mycket om den offentliga finansieringen av kulturen. Musikerförbundet uttryckte sin oro inför klubbandet av 2025 års kulturbudget och när SVT meddelade nedläggning av musikprogrammet PSL, strax efter SR:s motsvarande besked om programmet Lokko i P2, blev det till en större berättelse om ett Sverige där kultuyttringar utanför mittfåran inte har någon plats. 

I december meddelade också Musikförläggarna att deras operativa chef Marit Woody-Lambin lämnar sin tjänst nästa år och att de påbörjat arbetet med rekryteringen till hennes post.

En rad nya svenska jullåtar släpptes och mest streamad mellan den 1 och 18:e december blev Björnzones A Christmas Song meddelade Spotify.

—-
Och så årslistan. Nedan i form av topp 10 och här i en utvidgad spellista utan rangordning.

1. Chapell RoanGood Luck, Babe
2. WaxahatcheeRight back to it
3. ClairoSexy To Someone
4. BleachersTiny Moves
5. Charli XCX feat Robyn & Yung Lean360
6. The CureAlone
7. Ariana GrandeWe Can’t Be Friends (Wait For Your Love)
8. SZASaturn
9. Dina Ögon Jag vill ha allt
10. Sabrina CarpenterEspresso

Christel Valsinger
Bylinefoto: Zandra Erikshed

Etiketter: #Valsinger