17 december 2024

4 SNABBA Jesper Thorsson, VD Export Music Sweden

Vi kallar det 4 SNABBA, men Jesper Thorsson på ExMS har så mycket på bordet att vi enades om att det fick bli 4 LÅNGA svar.

Ert trade mission till Japan i förra veckan inkluderade regeringsbesök, har MI hört rykten om?

– Ja, det stämmer. Statsminister Ulf Kristersson och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa besökte vårt nordisk-japanska låtskrivarcamp under deras vistelse i Japan. Det var ett mycket uppskattat besök, och de deltog tillsammans med Sveriges ambassadör i Japan, Viktoria Li, och Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt m fl. Den japanska marknaden är under förändring, där fysiska format nu står för 55 % medan streaming fortsätter att växa. Därför har vi i år i vårt program med möten lagt extra fokus på streaming, sociala medier-marknadsföring och låtskrivarsamarbeten, både mot den japanska och närliggande asiatiska marknader.

– Låtskrivarcampet har vi arrangerat tillsammans med Sony Publishing Japan i hela tio år nu, och i återigen hade vi en imponerande svensk representation. Moa Carlebecker och Ellen Berg från Sunshineduon deltog, liksom SHY Martin (Sara Hjellström). En otroligt stark trio som visade upp hur gedigen svensk musikexport kan se ut idag. Även Spotifys japanska chef, Tony Elison, var på plats, vilket öppnade för flera intressanta diskussioner mellan våra folkvalda, låtskrivare och branschaktörer. Låtskrivarcampet är en del av det nordiska handelsdelegationsprogram som Export Music Sweden projektleder. I år hade vi med oss 19 delegater från nordiska företag, där svenska aktörer som The Kennel, Sony Music Publishing, Punchroller Music, Cosmos och Satchi Six fanns representerade.

Är det några nya marknader som växer sig allt  intressantare?

– Många marknader växer sig alltmer intressanta samtidigt, och vi håller just nu på att se över hur vi ska prioritera våra insatser. Sydostasien, med folktäta städer som t ex Jakarta och Manila påkallar uppmärksamhet när vi tittar på var man streamar, men hur mycket intäkter blir det egentligen? Även Latinamerika är en region vi framgent kommer ha ökat fokus på. När det gäller Latinamerika är ett bra exempel där vi byggt starka relationer under flera år Mexiko. Nästa trade mission till Mexico City kommer att ske i februari och som en add-on inkludera konferensen FIMPRO, som sker i Guadalajara – ett utmärkt tillfälle för nätverkande och affärsutveckling i denna region.

– Export Music Sweden arrangerade i augusti för första gången en trade mission till Indien och Mumbai. Det är en oerhört spännande streamingmarknad med enorm potential men också med sina utmaningar. Under resan träffade vi plattformar som Gaana, Spotify, Times Music, Saregama, T-Series och Netflix, vilket öppnade upp för nya möjligheter. Vi tittar som sagt även på flera andra asiatiska marknader, bland annat på hur vi bäst kan stötta svenska aktörer mot Kina. Det är en strategiskt viktig, men inte helt okomplicerad marknad.

Vad hände i övrigt 2024?

– 2024 har varit ett otroligt händelserikt år för oss. Tack vare det extrastöd vi fick från regeringen kunde vi fortsätta arbeta med jazz-, folk- och världsmusik. Vi har stöttat svenska delegater på viktiga plattformar som Jazzahead, Womex, Nordic Folk Alliance och Dranouter, och dessutom kunnat förstärka och utöka våra satsningar i Asien i linje med regeringens utrikeshandelsstrategi. Vårt samarbete med Konstnärsnämnden har fördjupats under året, bland annat genom utvecklingen av flera nya lands- och exportguider. ExMS har tagit svenska aktörer ut på handelsdelegationer till Seoul, New York, Los Angeles, Nashville, Mumbai och Tokyo. Vi har också haft glädjen att arrangera inkommande delegationer från Finland och Japan, vilket stärkt våra nätverk ytterligare. På mässfronten har vi haft en stark närvaro med event och montrar på stora plattformar som Amsterdam Dance Event, The Great Escape, SXSW, Nordic Folk Alliance, Jazzahead, Womex och Viva Sounds, för att nämna några.

Hur sammanfattar du planerna för 2025?

– Finansieringen av ExMS är inte helt klar när det gäller några aktörer förrän en bit in på det nya året, men 2025 ser ut att bli ett riktigt spännande år! Vi startar året med delegationsresan till Mexiko, följt av ytterligare en till Los Angeles. Därefter väntar SXSW i Austin. För er som planerar att delta, hör gärna av er till oss på ExMS efter årsskiftet, så kan vi samordna och se till att ni inte missar några av våra aktiviteter där.

– I april arrangerar vi Sweden Makes Music i New York tillsammans med våra partners Luger, Svenska Institutet och det svenska generalkonsulatet. Det blir en kombination av showcase och handelsdelegation, och återigen ett bra tillfälle att sätta svensk musik i fokus. I maj kommer vi att vara delaktiga i världsutställningen i Osaka, Japan. Utöver detta planerar vi flera andra aktiviteter och internationella nedslag fram till sommaren. För att hålla er uppdaterade och inte missa något, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Lars Nylin

Bilden: Jesper Thorsson, Benjamin Dousa, Ulf Kristersson, Ellen Berg och Cazzi Opeia (Sunshine), Yasuhiro Suzuki (Sony Music Publishing Japan), Viktoria Li (Sveriges ambassadör i Japan).

Etiketter: #ExMS