10 december 2024

Notiser – vecka 50, 2024

Denna vecka bland annat: AI skulle kunna leda till 24% inkomstbortfall för musikskapare år 2028, enligt CISACs nya rapport. Två nya svenska musiktechbolag har lanserats: VSTD och Access Pass. Allt fler AI-plattformar samarbetar nu med rättighetshavarna. 

—–

Fredrik Svalstedt och Steven Batiste har grundat det nya svenska bolaget VSTD, som med hjälp av AI ska identifiera kataloger och rättigheter att investera i. Företaget samlar in stora mängder data och information från olika källor, och simulerar sedan hur musiken kommer prestera framöver. På hemsidan skriver man:

”In the realm of music investments, our approach is rooted in data and industry expertise. With our cutting-edge AI-driven tool, we gain a distinct edge in identifying and managing music assets on a global scale. Our mission is to uncover, invest in, and skillfully manage these music gems, unlocking their true value and harnessing their full potential.”

Till Breakit säger man att fokus kommer ligga på mindre kända artister och musik, som kanske har fallit ”ur rampljuset”.

Läs mer (Breakit)

https://vstdgroup.com

—–

Svenska Access Pass har lanserat en mobilapp och digital plattform som använder sig av NFT-teknik, och som ska erbjuda säkra och icke kopierbara biljetter. Tekniken gör det också möjligt att använda sig av interaktiva funktioner som kan engagera besökare före, under och efter evenemanget.

Anton Vajk, medgrundare av Access Pass, säger:

– Marknaden för biljetter till evenemangsindustrin är enorm men bristande konkurrens har hämmat innovationen. Vi vill utmana med en smidigare, säkrare och mer digital köpresa för kunder, med biljetter som inte går att kopiera. Vi skapar ett helt nytt sätt att interagera med publiken. Artister och arrangörer kan nu engagera fans i realtid och ge en rikare upplevelse. Samtidigt får partners och sponsorer nya möjligheter att erbjuda mervärden direkt i appen.

Access Pass samarbetar bland annat med Lifeline Entertainment.

https://axplive.com/

—–

CISAC, paraplyorganisationen för insamlande upphovsrättssällskap, har lanserat rapporten Study on the economic impact of Generative AI in the Music and Audiovisual Industries, som undersöker hur AI skulle kunna påverka intäkter till musikskapare och förlag. Man uppskattar risken för intäktsbortfall för kreatörer fram till 2028 till 24% inom musik och 21% inom den audiovisuella sektorn. Detta motsvarar en sammanlagd förlust på 10 miljarder euro inom musiken och 12 miljarder euro inom audiovisuellt.

Rapporten uppskattar att AI-genererad musik till 2028 kan stå för 20% av musiken som används på traditionella streamingplattformar, särskilt inom kategorier för moodmusik och funktionsmusik. Dessutom förväntas upp till 57% av musiken som används för B2B-ändamål, såsom bakgrundsmusik i butiker, bestå av royaltyfri AI-genererad musik år 2028. AI-genererad musik förutspås också utgöra 22 % av musikmarknaden för TV och radio.

Detta är den första riktigt heltäckande globala rapporten som effektivt förklarar ekosystemet, de bakomliggande teknologierna, skillnaderna mellan olika plattformar, och som presenterar det på ett någorlunda pedagogiskt sätt. Björn Ulvaeus, president för CISAC, säger:

– För kreatörer av alla slag, från låtskrivare till filmregissörer, manusförfattare till filmmusikkompositörer, har AI potentialen att öppna upp nya och spännande möjligheter – men vi måste acceptera att generativ AI, om den regleras dåligt, också har kraften att orsaka stor skada för mänskliga kreatörer, deras karriärer och deras försörjning. Vilket av dessa två scenarier som blir verklighet kommer i stor utsträckning att avgöras av de beslut som fattas av lagstiftare i de lagöversyner som pågår världen över just nu. Det är avgörande att vi får dessa regleringar rätt, skyddar kreatörers rättigheter och hjälper till att utveckla en AI-miljö som värnar om mänsklig kreativitet och kultur.

Läs rapporten

—–

En federal appellationsdomstol i USA fastställde den 6 december den lagstiftning som kräver att TikToks kinesiska moderbolag, ByteDance, säljer appen senast den 19 januari 2025, annars riskerar den att förbjudas i landet. TikTok planerar att överklaga beslutet till Högsta domstolen och har anlitat Noel Francisco, tidigare amerikansk justitiekansler under Trump-administrationen, för att leda processen från deras sida.

ByteDance argumenterar att lagen strider mot yttrandefriheten och har begärt ett uppskov för att förhindra att förbudet träder i kraft innan Högsta domstolen hinner pröva fallet. Samtidigt har den kommande presidenten Donald Trump uttryckt motstånd mot ett förbud och kan potentiellt ingripa för att skydda appens fortsatta verksamhet i USA.

Läs mer

—–

Jen Music, AI-plattformen som har tagit upp racet med Suno och Udio, med grunden att upphovsrätten ska respekteras genom att alla kataloger licensieras innan träning, har samarbetat med Imogen Heap för att lansera ”StyleFilter”, en teknik som låter användare skapa nya låtar baserade på Imogen Heaps musik. Specifikt är StyleFilter tränad på låtarna What Have You Done To Me och Last Night of an Empire.

Jen har också utvecklat en AI-röstklon av Imogen Heap, som kommer att licensieras genom hennes organisation Auracles, där andra kan använda hennes röst samtidigt som hon kan behålla kontrollen över den. Projektet liknar Grimes projekt elf.tech.

Läs mer

—–

Sony Music Entertainment har plockat ned hela sin katalog från Boomplay, den största lokala streamingtjänsten på den afrikanska kontinenten med närmare 100 miljoner användare. Detta inkluderar även musik som distribueras av The Orchard och AWAL. Andra rättighetshavare har tidigare uttryckt en oro över försenade royaltybetalningar från plattformen.

Boomplay ägs av kinesiska Transsnet Music, ett samarbete mellan Transsion Holdings Group och NetEase.

Läs mer

—–

Musical AI och Beatoven.ai har gjort gemensam sak och samarbetar kring en ”fullt licensierad” AI-musikplattform, tränad på mer än 3 miljoner licensierade låtar, loopar, samplingar och ljud. Plattformen, som förväntas lanseras under andra halvåret 2025, syftar till att kompensera rättighetsinnehavare för varje användning av deras repertoar.

Beatoven.ai har tidigare erhållit en certifiering av Fairly Trained, som en bekräftelse på att de respekterar upphovsrätten med sin AI-plattform. I skrivande stund har Fairly Trained certifierat närmare ett tjugotal AI-modeller, produkter och företag som tillhandahåller AI-lösningar på musikområdet.

Läs mer

—–

Digital Music News skriver om hur hackare och pirater använder sig av Spotify-spellistor för att länka till piratsajter. Genom att manipulera spellistor och podcasts länkar man till webbplatser som erbjuder piratkopierade spel, e-böcker och annan media.

Genom att infoga specifika sökord och länkar i titlar och beskrivningar förbättrar de sina sidor i sökmotorernas resultat, vilket ökar trafiken till webbplatserna. Spotify meddelar att så fort de hittar sådant innehåll plockar de ned det, och betonar att deras användarregler förbjuder delning av innehåll på det här sättet.

Läs mer

—–

Apple meddelar att Shazam har nått 100 miljarder låtidentifieringar. För att sätta detta i perspektiv skulle en användare behöva använda Shazam för att identifiera en låt varje sekund i 3 168 år för att nå samma siffra. Den mest identifierade låten genom tiderna är Dance Monkey av Tones and I, med över 45 miljoner identifieringar.

Läs mer

—–

Google fortsätter att utveckla sina AI-modeller för musikskapande, och har släppt en video där låtskrivaren Justin Tranter samarbetar med Music AI Sandbox för att skapa musik.

Tranter har skrivit musik till artister som Selena Gomez, Chappel Roan, Justin Bieber, och har varit med i teamet som utvecklat Music AI för att tekniken ska vara användbar för just låtskrivare.

Se video

—–

Professor Ge WangStanford Universitys institution Center for Computer Research in Music and Acoustics medverkar i en intressant podcast med Vergecast, kring framtiden för AI och datorgenererad musik, hur tekniken kan användas för att skapa nya genrer och öka kreativiteten snarare än tvärtom. Podden är den tredje och sista i en miniserie där The Verge har undersökt musikens framtid.

Lyssna

——

Den nigerianske musikern och producenten Eclipse Nkasi har skapat Mya Blue, en virtuell AI-sångerska som medverkar i hans remix av Joromi, en känd låt av den avlidne nigerianske artisten Sir Victor Uwaifo. Nkasi har gjort flera AI-projekt, och ser det som att AI skapar möjligheter för musikskapare att utforska nya ljud och kombinationer, han säger till BBC:

– There is a huge threat, but just saying: ’Let’s abolish AI’ is not going to work – there are too many countries and people invested. The best thing we can do is figure out better ways to use it. My biggest drive with AI is its application, finding healthy ways to apply it. With each project it was important to find something that it did that moved the needle forward.

Mya Blue har skapat lite av en kontrovers, där andra afrikanska artister och producenter uttrycker oro över till exempel kulturell appropriering, där afrikansk musik används utan korrekt erkännande av deras ursprung, och att ursprungliga musikskapare och textförfattare inte får den ekonomiska ersättning de är berättigade till.

Läs mer

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se