Från torsdag till lördag förra veckan pågick Viva Sounds i Göteborg med artistframträdanden av bl a Los Bitchos, Elin Wiigh, Motorpsycho och Maria Jane Smith bland många, samt en rad seminarier och panelsamtal med fokus på musikbranschens gräsrötter. Vi bad festivalarrangör Mattias Tell att summera.
Hur är känslan så här ett par dagar efter att årets Viva Sounds gått i hamn?
– Känslan ligger mellan elektriskt upprymd och löjligt utmattad. Såklart! Det är otroligt fint att blicka tillbaka på en vecka där nästan allt klaffade, fantastiska spelningar, engagerande samtal på konferensen, grymma möten, leenden, barhäng, high fives och sammanbrott. Att se så många människor, från olika delar av världen, samlas på våra gator och scener för att dela sin kärlek till musik, det är precis vad Viva Sounds handlar om.
Som arrangör kanske du är upptagen av en massa logistiska frågor under festivalen, men vilka programpunkter upplever du blev mest omtalade/besökta?
– Det är alltid svårt att ta in det som händer när det händer, men vi har hört väldigt mycket positivt om paneldiskussionerna om framtiden för indievärlden. Många uppskattade också Ellie Rumbold, som gick igenom hela kampanjen bakom Tangk, det senaste albumet med Idles. På kvällarna var många av klubbspelningarna fullpackade och det är nåt väldigt speciellt att se internationella akter och lokala band skapa magi i samma rum. Vidare måste konserterna på vagnen nämnas, många var lyriska när de klev av efter trippen genom Majorna med live-soundtrack av Ior, Majvi och Hellsongs.
I ett inslag i SVT förra veckan larmade ni (tillsammans med Live at Heart) om svårigheterna med att få showcasefestivaler att gå ihop ekonomiskt. Vad saknas, i ditt tycke?
– Larmar är kanske ett lite starkt ord, vi har bra backning av både VGR och Göteborg & Co, och vi ser ut att få ihop det ekonomiskt – även om det är på gränsen hela tiden. Men överlag saknas långsiktig förståelse och prioritering av kulturens värde, och stöd som tar hänsyn till att dessa evenemang inte bara är kommersiella, utan långt mer handlar om att bygga nätverk och lyfta fram ny musik. Sen är klubbfestivaler, som vi väljer att kalla Viva Sounds, inte bara viktiga för musikbranschen – de skapar också mötesplatser och upplevelser som stärker lokalsamhället och skapar en gemenskap runt samma intresse. Tycker också att det är konstigt att vi saknar det stöd som KODA (Danmark), TONO (Norge) och Teosto (Finland) ställer upp med runt festivaler av samma sort i våra grannländer, men det kanske kommer här också?
Vad tror du om möjligheterna för ett Viva Sounds även 2025?
– Viva Sounds 2025 går 27, 28, 29 november, det är bara att skriva in i kalendern. Så länge vi har det fantastiska engagemanget från vår egen liga och alla som deltar – artister, delegater, scener och publik – finns det en grund att bygga vidare på. Välkomna!
Christel Valsinger
Foto: Majvi Superstar: Nikos Plegas