ICE meddelar att man har ingått ett nytt långsiktigt licensavtal, som ska innebära ”en gemensam strävan att höja värdet på låtar och främja musikskapares karriärer”.
Nyheten om det nya långsiktiga avtalet mellan ICE och TikTok kom lagom till eventet TikTok for Songwriters i London, där bland annat Ole Obermann, Global Head of Music Business Development på TikTok, höll i en panel med medverkande låtskrivare.
ICE representerar nu mer än 330 000 rättighetshavare och 54 miljoner verk, och har betalat ut närmare 50 miljarder kronor sedan Stim, GEMA och PRS for Music startade verksamheten 2016.
Även om inga detaljer avslöjats kring det nya licensavtalet, säger Jon Hall, chef för licensiering på ICE:
– Att samarbeta med TikTok ger en spännande möjlighet att stödja låtskrivare på en global nivå genom att kombinera kreativitet och teknologi för att säkerställa att deras arbete erkänns och belönas. Detta avtal säkerställer att låtskrivarna som ICE representerar fortsätter att få royalties från TikTok över ett brett geografiskt område, samtidigt som det förenklar royaltyprocesserna och tillsammans hanterar de unika utmaningarna inom kortformsvideor. Tillsammans med TikTok lägger vi grunden för en framtid som lyfter och stöttar låtskrivare i en dynamisk och ständigt utvecklande industri.
Ella Kirby, Head of Music Publishing Licensing & Partnerships på TikTok, kommenterar också det nya avtalet.
– Vi är glada över att fortsätta vårt samarbete med ICE, ett samarbete som kommer att hjälpa låtskrivare och deras verk att upptäckas, återupptäckas, marknadsföras och uppskattas av den globala TikTok-communityn. Detta avtal skapar möjligheter att utveckla nya tekniska och strategiska samarbeten med ICE och dess kunder, och vi ser fram emot att arbeta med ICE i deras uppdrag att fördela royalties på ett korrekt sätt.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se