Bland veckans nyhetsskörd: Legendariska producenten Mark Ellis ger exklusiv masterclass för musikbranschen på västkusten. GEMA stämmer Open AI. Den danska branschen rasar mot nytt lagförslag. Har Utopia Music nått vägs ände?
—–
Den brittiska musikproducenten Mark Ellis, eller “Flood” som han kallas, har samarbetat med artister som U2, Depeche Mode, PJ Harvey och The Smashing Pumpkins. Vid en exklusiv masterclass den 27 november får Västsveriges musikbransch ta del av hans erfarenheter och sätt att arbeta. Jonathan Björk på Västra Götalandsregionens kulturförvaltning säger:
– I vårt län finns massor av independentbolag och musikproducenter, inom allt från indierock och k-pop till dataspelsmusik. Men de är utspridda geografiskt, och de riktigt stora spelarna saknas. Att få hit en av världens största producenter betyder enormt mycket. Dels handlar det om talangutveckling, men också om att vi samlar våra lokala producenter och ger dem en mötesplats för samverkan.
Masterclassen genomförs på Surr Arena i Göteborg den 27 november, och huvudarrangörer är VGR:s kulturförvaltning och Kulturakademin. Erik Bergstrand, utbildningsansvarig på Kulturakademin, säger:
– Det här är starten på en större satsning vi gör tillsammans. Under nästa år fortsätter vi att lyfta och inspirera musikbranschen genom evenemang där de kan träffa kollegor, nätverka, utbyta idéer och hitta nya sätt att utveckla sitt hantverk.
Under sitt besök i Västsverige kommer Mark ”Flood” Ellis även att besöka olika studios för samtal med medlemmar i Kulturförvaltningens producentnätverk, och närvara på Viva Sounds som sker i Göteborg 28–30 november.
—–
Tyska GEMA har under hösten presenterat en ny licensieringsmodell för AI-plattformar, och tar nu arbetet vidare genom att stämma OpenAI vid en domstol i München. Stämningen handlar om hur ChatGPT tränats på låttexter utan att något godkännande inhämtats, samt reproducerar de ursprungliga låttexterna.
Tobias Holzmüller, CEO på GEMA, kommenterar stämningen:
– Våra medlemmars låtar är inte gratis råmaterial för leverantörer av generativa AI-system och deras affärsmodeller. Den som vill använda dessa låtar måste skaffa en licens och ersätta upphovsmännen rättvist. Vi har utvecklat en licensmodell för detta. Vi agerar och kommer alltid att agera juridiskt mot obehörig användning.
Det är det första insamlande sällskapet som stämmer en AI-plattform, och den första processen som rör musik i Europa.
Sedan tidigare pågår en process mot Anthropic AI i USA angående chatboten Claude, där Universal Music Publishing Group, Concord och ABKCO stämt plattformen för att ha använt 500 upphovsrättsskyddade låttexter utan tillstånd, bland annat av artister som Beach Boys, Rolling Stones och Beyoncé.
Läs pressmeddelande från GEMA
—–
I Danmark har flera branschorganisationer reagerat kraftigt på att staten vill införa moms på intäkter från rättigheter, som till exempel upphovsrättsliga intäkter från streaming, radio och TV.
Lagändringen föreslogs redan 2021, men röstades ned av Folketinget året efter. Nu verkar det dock som om den nuvarande skatteministern vill införa en sådan moms, redan från den 1 januari 2025.
Gorm Arildsen, från Koda, den danska motsvarigheten till Stim, säger:
– Vi er dybt uforstående over for, at regeringen nu igen og stadig uden en klar juridisk forpligtelse fremsætter det kontroversielle lovforslag om moms på rettighedsbetalinger. Regeringen har brugt pengene på Kriminalforsorgen, før de kom i kassen. Nu skubber regeringen så juraen foran sig for at få pengene kradset ind uden omtanke for de konsekvenser, det får for danske rettighedshavere. Hele dette forløb har været rystende.
I Sverige är det 6% moms på rättighetsintäkter.
Läs mer på Gaffa
—–
Spotify fortsätter satsa på videoinnehåll, och lanserar ett Partner Program och den nya analysplattformen Spotify for Creators. Spotify skriver:
”The Spotify Partner Program has two components: Premium Video Revenue and Ads. Both programs will be available to creators to earn revenue based on video consumption from Spotify Premium subscribers in the U.S., U.K., Canada, and Australia beginning in January.”
Samtidigt blir det möjligt att ladda upp kortvideos till plattformen, upp till 90 sekunders klipp. Spotify skriver också att även videorekommendationer kommer personaliseras för användarna, på samma sätt som för musik.
—–
Complete Music Update skriver att Utopia Music, numera Proper Group, verkar ha hamnat vid vägs ände. Bolaget fick en konkursanmälan på sig tidigare i år, och en schweizisk domstol har nu avvisat den överklagan man lämnat in.
Samtidigt har tidigare anställda ifrågasatt att lönebesked har registrerats utan att några pengar har betalats ut, och flera investerare överväger att inleda juridiska processer. En av investerarna säger till CMU: ”Whatever happens, these people should never be allowed to run a business again”.
Mattias Hjelmstedt och Thomas Gullberg, som grundade Utopia Music år 2016, lämnade bolaget under förra året och har därmed inte varit med på det som hänt sedan Utopia gick över till Proper Group.
—–
Live Nation redovisar ett mycket starkt tredje kvartal för 2024, med intäkter på 7,7 miljarder dollar och ett rörelseresultat på 640 miljoner. Fram till och med oktober 2024 hade Live Nation sålt 144 miljoner biljetter globalt.
Det är framför allt de riktigt stora konserterna som ökat såväl omsättningsmässigt som vinstmässigt, och intresset för stadium- och arenakonserter fortsätter öka kraftigt. Michael Rapino, VD på Live Nation, kommenterar resultatet:
– We wrapped up our most active summer concert season ever, our show pipeline has never been bigger, and brand sponsorships are accelerating. While operating income will be impacted by one-time accruals, we are pacing toward double-digit AOI growth this year. As we look toward an even bigger 2025, we have a larger lineup of stadium, arena and amphitheater shows for fans to enjoy.
—–
Samtidigt har brittiska PRS for Music lämnat in en stämningsansökan med anledning av att man anser att Live Nation undanhåller intäkter till musikskapare och förlag genom sina olika VIP-paket.
—–
Apple släppte nyligen en musikupplevelse för Vision Pro med The Weeknd, och meddelar att fler är på gång i konceptet Concert for One. Den 22 november släpps ytterligare en inspelning av ett framträdande från den brittiska artisten Raye.
—–
Spotifys teknikchef Gustav Söderström intervjuades nyligen av The Big Technology podcast och sade bland annat följande kring AI, och om Spotify kan tänka sig att själva börja generera AI-musik:
”If creators are using these technologies, where they are creating music in a legal way that we reimburse and people listen to them, and are successful, we should let people listen to them. What is different is that I don’t think it’s our job to generate that music instead of the creators. Should we generate all the music ourselves? And that’s where we’re saying, No, we’re not going to generate that music.”
—–
Lästips: Q3 streaming trends: Why Spotify’s growth in the Global South matters for the music industry
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se