Önskemål om autografer och konsertbiljetter. Frågor kring musikarrangemang. Efterlysningar. MI får mail om allt möjligt som inte är en nyhetssajts uppdrag att svara på. Men redaktör Christel Valsinger förstår förvirringen.
Det rasar in mail till MI. Hundratals varje vecka. De flesta rör releaser och turnéer men regelbundet letar det sig också fram mail från personer utanför branschbubblan. Gissningsvis har de googlat ”musikbranschen” och hittat sajten med det allomfattande namnet Musikindustrin.se.
Det är mail från personer som vill vara med i tv-program vi skrivit om, har skrivit låttexter eller melodier de vill förmedla till en specifik artist (eller bara vilken artist som helst), eller som söker skivkontrakt. Det är föräldrar som vill att deras barn/ungdom ska få gästa en artist som kommer till deras stad för en konsert och det är förstagångsarrangörer med olika frågor om avgifter och rättigheter. Annat rör önskemål om autografer, publikplatser på tv-sända konserter och personliga hälsningar.
Jag klandrar dem inte. Det är svårt att förstå vart man ska vända sig. Musikbranschen är ett mysterium om man lever sitt vardagsliv utan dagliga uppdateringar om streamingekonomi, distributionskedjor, masterintäkter, upphovsrätt och räckvidd. Att ställa sin fråga till rätt part kräver ganska djup kunskap om branschens olika förgreningar och det är inget som människor i gemen har tid att tillskansa sig.
För den som bara kommer i kontakt med musikbranchen någon enstaka gång framstår den alltså lätt som svårbegriplig och otillgänglig.
För det mesta – och i mån av tid – försöker jag svara och guida vidare till rätt instanser när frågorna kommer. Till TV-stationer, Stim, Sami, Ifpi, SOM, representerande skivbolag, förlag, management etc.
I bästa fall är MI:s förmedling av nyheter och analyser också till hjälp. Varje artikel på MI kan inte börja med en förklaring av vad ett förlag är, eller en master, eller vad licensiering av musik innebär. Men för den som är intresserad av hur svensk musikbransch fungerar är vi förhoppningsvis måste-läsning. Tipsa gärna din omgivning om vårt nyhetsbrev!
—–
För första gången sedan jag började skriva för MI kunde jag inte närvara på Musikförläggarnas Pris (MFP), som ägde rum i fredags. Härligt ändå att höra om glada vinnare och nominerade och en, som alltid, uppskattad gala, numera på snygga Artipelag. Alla vinnare hittar du här. MI skickade också en reporter till Musikförläggarnas branschdagar. Läs rapporten här.
—–
Grammynomineringarna är offentliggjorda och det är kvinnornas år i år, säger de. Beyoncé, Billie Eilish, Charli XCX, Chapelle Roan, Sabrina Carter och Taylor Swift dominerar – allra mest Beyonce som leder ligan med 11 nomineringar. Ariana Grande blir dock utan nominering i de stora kategorierna, trots två Billboardettor under året. Albumet Eternal Sunshine, som är producerat och skrivet tillsammans med MFP-vinnarna Max Martin och Ilya, har nomineringar i kategorierna Best dance pop recording (Yes, And?), Best pop duo/group performance (The Boy Is Mine remix med Brandy och Monica), och Best pop vocal album.
Christel Valsinger