Bland veckans nyheter: Believe motsätter sig UMGs anklagelser. Naxos och Reactional Music i samarbete. Suno släpper möjligheten att kunna generera ”AI-artister”. Storbritannien föreslår förändrad ersättning för musik, på samma sätt som Sverige.
—-
Serien om The Pirate Bay har nu börjat sändas på SVT, och de första två avsnitten försöker återge starten av allting, när de tre grundarna släpper den första versionen av sajten som snabbt får många användare, och Antipiratbyrån och andra aktörer börjar arbetet för att få stopp på sajten och trackern.
Serien har sex avsnitt, och det sista avsnittet sänds den 6 december. Eventuell reflektion/recension av serien lär komma när hela serien är klar, men de första två avsnitten visar rätt bra hur andan var där i början och mitten av 00-talet.
https://www.svtplay.se/the-pirate-bay
—–
Max Martin auktionerar i samarbete med Musikbojen ut den signerade akustiska gitarr han fick av Taylor Swift i samband med lanseringen av Midnights, Taylor Swifts tionde studioalbum som släpptes i oktober 2022.
Det handlar om en specialdesignad Epiphone Songmaker DR-100 i mahogny och gran som är helt oanvänd i sin originalkartong. Pengarna som kommer in går oavkortat till Musikbojen, en stiftelse som hjälper barn och unga att må bättre genom musikterapi.
Det ledande budet ligger i skrivande stund på 150 000 kronor.
—–
Svenskgrundade Reactional Music har ingått ett partnerskap med Naxos, som innebär att hela den klassiska katalogen nu kommer finnas tillgänglig för spelutvecklare och gamers.
Reactional-plattformen gör det möjligt för spelutvecklare att skapa interaktiva ljudspår, och gör det även möjligt för spelaren att anpassa musiken i realtid så att det blir ett anpassat soundtrack, i rätt tonart och i takt med spelets handling. Plattformen påverkar inte originalinspelningen, utan bygger så att säga bara vidare och anpassar musiken.
Håkan Lagerqvist, VD på Naxos, säger:
– Vårt partnerskap med Reactional Music är otroligt spännande. Att nå ut till och få tillgång till interaktiva spelutvecklare och deras kunder och spelare är ett viktigt steg för Naxos. Spelutvecklare finns överallt. De borde ha enklare tillgång till musikstycken och låtar som är både kreativa och kulturellt mångsidiga, så att de kan skapa och utforska utan begränsningar.
Reactional Music har ingått liknande partnerskap med ett femtiotal rättighetshavare under de senaste tre åren, till exempel med Beggars Group, Defected Records, Cherry Red Records, Hopeless Records, Hipgnosis Song Management, APM Music, Soundstripe och Alibi.
—–
I förra veckan skrev vi om Universal Music Groups stämningsansökan mot Believe och Tunecore, där man söker skadestånd på en halv miljard kronor, och nu har Believe gett ett svar. Man motsätter sig å det starkaste anklagelserna, och skriver i ett officiellt uttalande:
”As companies that work with artists and labels around the world, we take the respect of copyright very seriously. We strongly refute these claims, and the statements made by Universal Music Group and will fight them. We have developed robust tools and processes to tackle this industrywide challenge, working collaboratively with partners and peers and will continue to do so.”
—–
Bruno Mars blev den första artisten att nå över 125 miljoner monthly listeners på Spotify, i skrivande stund har han 128 miljoner. Fyra artister ligger just nu över 100 miljoner:
Bruno Mars: 128,167,136
The Weeknd: 120,389,428
Lady Gaga: 113,439,872
Billie Eilish: 107,406,356
Monthly Listeners är ett mått på hur många unika lyssnare som har lyssnat på minst en låt av artisten under den senaste månaden.
Samtidigt börjar Taylor Swift närma sig 100 miljarder strömmar på Spotify all time, hon har just nu strax över 93 miljarder strömmar. På andra plats ligger Drake med 81 miljarder strömmar och på tredje plats Bad Bunny med 77 miljarder.
—–
Universal Music Group har ingått ett strategiskt samarbete med det AI-baserade musikföretaget KLAY för att utveckla etiska AI-modeller som ska kunna användas i samband med musikproduktion. Bland de som jobbar med KLAY finns Ary Attie, musikproducent, Thomas Hesse, tidigare digitalchef på Sony, och Björn Winckler, som tidigare var på Google DeepMind.
Exakt vilka slags produkter och tjänster som ska komma ut av samarbetet framgår inte, men Michael Nash, digitalchef på UMG, säger:
– We are excited to partner with entrepreneurs like the team leading KLAY, to explore new opportunities and ethical solutions for artists and the wider music ecosystem, advancing generative AI technology in ways that are both respectful of copyright and have the potential to profoundly impact human creativity. UMG has always endeavored to lead the music industry in driving innovation, embracing new technologies and supporting entrepreneurship while protecting human artistry.
—–
Suno är på gång med version 4 av sin AI-modell, och har släppt demos som ska visa hur den nya modellen är bättre än tidigare versioner, framför allt vad det gäller variation och röstgenerering. Här ett exempel på X.
Man har också lanserat funktionen Personas, som gör det enklare att skapa AI-artister. Istället för att det genereras andra sångröster när man promptar en ny låt, kan man välja att bygga vidare på musik med en specifik AI-artist, så att den sångrösten så att säga återanvänds.
—–
Även i Storbritannien föreslås nu liknande lagstiftning kring förändrade ersättningsregler som Sverige lade fram för ett par veckor sedan, något vi skrev om här. Dessa förändringar är ett resultat av den så kallade RAAP-domen från 2020, och kommer sannolikt innebära minskade intäkter till europeiska rättighetshavare.
Brittiska Intellectual Property Office beräknar att de brittiska skivbolagen kommer tappa 7,4 miljoner pund per år, vilket motsvarar ca 5% av de totala intäkterna.
—–
Delphos heter en ny AI-plattform som gör det möjligt att träna upp en modell baserat på ens egen katalog enbart, endera som låtskrivare, artist eller som label. Genom att ladda upp stems, eller hela låtar, kan man träna modellen att generera musik som låter som den musik man redan äger. Själv beskriver man det som:
”Delphos is a virtual composer that learns your music style and helps you create your music faster”
Tanken är att man dels ska kunna använda Delphos som en medkompositör i skapandeprocessen, men också att labels som äger större kataloger ska kunna generera ny musik snabbt.
—–
Brev AI heter ytterligare en ny AI-plattform som specifikt riktat in sig på att generera ljudeffekter, allt från naturljud till människor som pratar på ett café. Jag har testat med ett gäng olika prompter, gråtande och skrattande barn, tågljud, bilar, fallande träd, porlande vatten, och ljudet är förvånansvärt realistiskt.
—–
Kanada har beordrat TikTok att stänga ned sin verksamhet i landet, på grund av säkerhetsskäl. Distribution och användning av appen har dock inte förbjudits, det handlar endast om att Kanada inte vill att TikTok ska driva något företag i landet.
Det handlar om de två kontoren som TikTok har i Toronto och Vancouver, och grunden till beslutat handlar om “information and evidence that surfaced during a national security review”. TikTok publicerade i fredags ett kort officiellt uttalande där man säger att man kommer ta det vidare i domstol. Man skriver:
”Shutting down TikTok’s Canadian offices and destroying hundreds of well-paying local jobs is not in anyone’s best interest, and today’s shutdown order will do just that. We will challenge this order in court. The TikTok platform will remain available for creators to find an audience, explore new interests and for businesses to thrive.”
—–
Spotify och Apple Music har rullat ut en ny funktion som gör det möjligt för användare att dela till TikTok direkt inifrån apparna. Användare kan posta till TikToks flöde (FYP eller Stories) genom att dela låtar, album, spellistor, poddar eller ljudböcker, och även via TikTok-meddelanden kan användare skicka sina favoritlåtar, poddar och ljudböcker.
Spotify har också introducerat funktionen att kunna spara låtar från Instagram, genom att länka sitt Spotify-konto. Låtar som läggs till hamnar i spellistan ”Gillade låtar” på Spotify.
—–
Chartmetric har lanserat ett nytt A&R-verktyg, Talent Search Tool, där man analyserat data från 10 miljoner artister under 18 månader för att lära systemet viktiga signaler som artister uppvisar statistiskt, och som ofta förutsäger framgång.
Varje artist får en daglig poäng (1–10) för sex olika signaler, som till exempel engagemang, tillväxt, hur ofta musiken läggs till i användares spellistor, publikkoncentration och även så kallade trigger cities. Det går att filtrera artister på genre, land, kön och en massa annat, så att man kan avgränsa och hitta nya artister som är på uppgång.
—–
Now and Then, den förmodat sista officiella releasen med The Beatles, har blivit Grammy-nominerad. Flera internationella medier skriver att detta är den första låten som producerats med ”AI-assistans” som blivit nominerad, John Lennons originalinspelning rensades upp med hjälp av maskininlärning och gjorde det möjligt att separera hans sång från pianot och den störande fläkten i rummet där inspelningen gjordes.
Det är dock kanske inte helt korrekt att säga att det är den första AI-assisterade låten som nomineras till en Grammy. AI-teknik har använts många år för att till exempel mastra inspelningar, och finns med i var och varannan plugin som används i samband med musikproduktion. Frågan är väl snarare vart man drar gränsen för vad som är ”AI”, i fallet med Now and Then handlar det ju inte om generativ AI utan enbart om en problemlösande funktion, något som har funnits i var och varannan DAW under många år.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se