Bland nyheterna denna vecka: Universal Music Group stämmer Believe/Tunecore och söker 5 miljarder kronor i skadestånd. Tidal säger upp en fjärdedel av personalen. GEMA med mer information kring sin AI-licens.
—–
Universal Music Group har, tillsammans med ABKCO Music & Records och Concord Music Group, lämnat in en stämningsansökan gentemot Believe och Tunecore i USA. Man söker ett skadestånd på motsvarande 5 miljarder kronor. Enligt UMG har Believe systematiskt gjort intrång i deras rättigheter under flera års tid, genom att tillåta att modifierade versioner av låtar distribuerats till plattformar som Spotify, TikTok, YouTube med flera.
En talesperson från UMG säger:
– Believe är ett företag byggt på systematiska intrång i upphovsrätten. Deras olagliga metoder begränsar sig inte till att lura artister på stora skivbolag, utan även artister på oberoende skivbolag – inklusive artister på de oberoende skivbolag inom branschorganisationer där Believe själv är medlem.
Låtars hastighet har förändrats, så kallade sped up eller slow down versions, och laddats upp med artistnamn som stavats fel, som till exempel Kendrik Laamar, Arriana Gramde, Jutin Bieber och Llady Gaga, varpå tjänsterna betalat ut pengar som sedan gått genom Believe och Tunecore.
En liten tvist på det hela är att Believe startades av Denis Ladegaillerie, som tidigare arbetade på Vivendi, som bekant tidigare ägde Universal Music Group men som sedan börsnoteringen 2021 endast äger ca 10 procent, medan kinesiska Tencent äger 20%, och Bolloré-familjen 18% av UMG.
Läs stämningsansökan (PDF)
—–
Spotify lanserar en egen annonsplattform, Spotify Ad Exchange (SAX), som ett steg in i den programmatiska annonsvärlden. Den nya plattformen, som just nu testas, är en så kallad supply-side-plattform (SSP) och ska stärka Spotifys erbjudande inom automatiserad annonsering med ett initialt fokus på videoannonser. Målet är att underlätta för annonsörer av olika storlek att effektivare köpa annonsutrymme direkt via Spotify.
I samband med lanseringen har Spotify ingått ett samarbete med The Trade Desk, ett av världens största adtech-företag. Testfasen av partnerskapet inleddes i förra veckan och fokuserar på att koppla samman The Trade Desks nordamerikanska annonsörer med Spotifys videoannonsutbud. Ljudannonsering väntas läggas till framöver.
Tidigare har Spotifys programmatic-lösningar främst varit tillgängliga via direktförsäljning från företagets säljteam. Med den nya plattformen förstärker Spotify sitt fokus på automatisering.
—–
Tidal säger upp en stor andel av personalstyrkan, upp till 25%, det vill säga ca 100 personer och meddelar att det är en del av en omfattande omstrukturering. Enligt en talesperson innebär omstruktureringen att flera roller avskaffas på bolaget, som en del av ett strategiskt beslut för att ”strömlinjeforma verksamheten”.
I en läckt intern kommunikation från Jack Dorsey, VD för Tidals moderbolag Block, betonar han att de här akuta förändringarna är nödvändiga för att säkerställa Tidals långsiktiga överlevnad, vilket möjligen signalerar att fler förändringar kan följa.
En mycket stor andel av Tidals personal jobbar på kontoret i Oslo, och det är troligt att uppsägningarna kommer påverka dem, även om det än så länge inte finns någon officiell information om hur många som får gå från Norge-kontoret.
—–
Som MI tidigare har skrivit om är tyska GEMA på gång att införa en ny licensieringsmodell för AI-plattformar. Nu har det kommit fram ytterligare information om hur det är tänkt att den ska utformas, GEMA introducerar en lösning med två ”komponenter”:
– 30% av nettointäkterna från AI-genererade verk är tänkt att gå till de ursprungliga rättighetshavarna, det vill säga en procentuell andel av AI-tjänsternas intäkter på samma sätt som hos till exempel streamingtjänster,
– En garanterad minimiroyalty för att säkerställa intäkter, ett slags basbetalning för att skydda rättighetsinnehavarna även när intäkterna är låga. Tanken är att rättighetsinnehavarna ska få en grundersättning, oavsett hur framgångsrik den AI-genererade musiken är.
Utöver intäktsfördelningen kommer man kräva att AI-plattformar rapporterar regelbundet om användningen av verk, och betala löpande avgifter.
—–
Amerikanska branschorganisationer som RIAA, ASCAP, BMI, NMPA och flera andra, har gjort gemensam sak och sammanställt en webbplats lagom till presidentvalet, som visar på musikens stora betydelse i landet.
Man räknar ut musikens betydelse för BNP, antal sysselsatta i musikbranschen, och dessutom hur det ser ut i olika delstater. För hela USA kommer man bland annat fram till:
– Musikbranschens total bidrag till landets BNP var 212 miljarder dollar år 2023.
– 2,5 miljoner människor jobbar i branschen.
– Det finns 1,63 miljoner låtskrivare i landet.
—–
Soundverse har nu lanserats officiellt, en AI-plattform som liksom JEN Music och Voice Swap fokuserar på det man kallar ”etisk AI”, med respekt för upphovsrätten, musikskapare och artister. Sourabh Pateriya, en av grundarna, som tidigare jobbat på Spotify, säger i ett pressmeddelande:
– Building our technology around ethical practices was essential. I believe that music creation and AI will be inseparable in the future, and that’s the future we are building for, one where people and artists are at the center of the ecosystem, not AI. AI is simply to augment their creativity and accelerate their workflow.
Soundverse AI har redan över 200 000 användare och har genererat mer än en halv miljon spår.
—–
MIDiA Research har publicerat rapporten State of the Independent Music Economy: Fragmentation and Consolidation, baserad på data som omfattar 93% av den globala musikmarknaden.
Rapporten visar att independentaktörer stod för 34,2% av den totala inspelade musikmarknaden 2023, i distributionsled, vilket motsvarar intäkter på 14,3 miljarder dollar. Av dessa intäkter distribuerades 3,8 miljarder dollar via majorägda distributörer, och när man utesluter sådan distribution och enbart tittar på indieägd musik, utgjorde det 46,7% av marknaden.
Undersökningen avslöjar också att 87% av de oberoende bolagen anser att det blir allt svårare för artister att nå ut, och 78 % upplever svårigheter med att behålla fansens intresse.
—–
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se