Musikalliansen bjuder in till ”Sound & Strategy” på The Node i Stockholm den 12 november– en eftermiddag med fokus på marknadsföring för frilansande musiker. Tre experter håller varsin kort föreläsning och sammanstrålar därefter i ett panelsamtal. Vi bad Musikalliansens VD Osiel Ibáñez att berätta mer.
Vad är syftet med Sound & Strategy?
– Syftet att stärka musiker med strategier och verktyg om hur man bäst når ut med sin musik och kommunikation. Detta gör vi genom att under en effektiv eftermiddag bjuda in tre experter för att ta del av deras trendspaning och senaste tips inom digital marknadsföring och sociala medier.
Vilka vänder sig arrangemanget till?
– Musikalliansens huvudmålgrupp är frilansande musiker inom alla genrer. Men även andra som arbetar i relation till professionella musiker är välkomna till Sound & Strategy, såsom managers och agenter. Hur man idag når ut med sitt skapande i det digitala flödet, är en branschfråga.
Varför valde ni just dessa tre föreläsare?
– De tre föreläsarna har olika profil men den gemensamma nämnaren är att de är digitalt orienterade. Vendela Brask kommer att berätta om hur de arbetar operativt med marknadsföring på den specialiserade byrån Creed Media. Hon kommer också att dela strategier och tips och tricks som artister själva kan använda sig av på sociala medier-plattformar. Johannes Gustavsson kommer bjuda på en trendspaning kring hur musiker kan dra nytta av tiktokifieringen som vi ser på alla andra sociala medier – framför allt för att nå fram till en alltmer svårflörtad, ung generation. Sandra Nordin, frilansande PR konsult med erfarenhet av både små och stora artister kommer att presentera grunderna inför en kommunikationsstrategi, både vad gäller musikutgivning, Live och SoMe.
– Slutligen sammanfattar vi samtalet i en gemensam panel, och efteråt blir det AW! Vi välkomnar alla att vara med, och för de som inte kan delta på plats streamas eftermiddagens samtal. Arrangemanget är kostnadsfritt men kräver föranmälan.
Vad händer mer på Musikalliansen just nu och framöver?
– På Musikalliansen har vi haft stort fokus på nyexaminerade. T.ex. presenterar vi i slutet av november sångare inom opera som examinerats i år inför branschen på Kungliga Operans stora scen, och vi väntar potentiella uppdragsgivare från hela Norden och Tyskland som deltar i publiken. Vad beträffar Musikalliansens anställningar planerar vi att utöka med nya tjänster även nästa år. För de som är nyfikna på att veta mer om Musikalliansens anställningsform, eller följa utbudet av kurser och seminarier rekommenderar vi att titta på hemsidan, samt följa vårt nyhetsbrev.
Mer info och anmälan till Sound & Strategy här.
Christel Valsinger
Foto: Carl Thorborg