Nu gör Musiksverige en uppföljning av den perspektivmätning som genomfördes våren 2023. Enkäten vänder sig till såväl kreatörer som branschanställda med syftet att undersöka hur inkluderingen ser ut i den svenska musikbranschen. Denna gång är frågorna fler och fördjupade för att det ska gå att se om det skett någon förändring sedan senast.
“Denna uppföljande mätning innebär också att vi fortsätter ta steg mot att hela den svenska musikbranschen börjar titta på hur den ser ut och hur den mår – och då bortom att enbart jämföra perspektiv som kön/könsidentitet”, skriver Musiksverige i samband med lanseringen av årets uppföljning.
Liksom till den förra mätningen, 2023, har organisationen anlitat undersökningsplattformen Perspetivo, som har stor erfarenhet av att genomföra enkäter där djupare demografiska frågor används för att tydliggöra inkludering.
I årets enkät ställs delvis samma frågor som i den tidigare, men också en del nya som är kopplade till resultatet från den förra undersökningen
– Då beskrev många att de upplever att musikbranschen är en kontaktbransch, och att det kan vara svårt komma in i den, vilket gör att vissa får fördelar kontra andra, säger Olivia Hansson, Head of PR & Communication på Perspetivo.
– Så vi kommer att ställa lite djupare frågor kring bland annat det för att bekräfta eller dementera de teorierna. Vi hoppas det ska ge lite djupare insikter.
Perspetivo analyserar den data som enkäten utmynnar i och ger eventuellt vissa rekommendationer till musikbranschen, på samma sätt som förra året.
För spridningen av enkäten står Musiksveriges huvudmän Sami, Ifpi Sverige och Stim, samt medlemsorganisationerna, men Musiksverige önskar att så många som möjligt knutna till musikbranschen svarar och uppmanar därför samtliga som får länken att dela den i sina nätverk.
Delta i undersökningen här.
Läs förra årets rapport här.
Christel Valsinger