29 oktober 2024

Special: SOM firar 50 år

Det svenska musiksammanhanget fick en 50-åring förra veckan. Det var SOM – Svenska Oberoende Musikproducenter – som inledde sitt jubilerande. MI summerar med dels rapport från seminariet och minglet i Kristallen på Södra Teatern i Stockholm förra veckan, dels en mäktig tidslinje över SOM:s 50 år.

SOM firar 50 år i veckan och organisationen som 1974 sjösattes som NIFF (Nordiska Ickekommersiella Fonogramproducenters Förening) är därmed världens äldsta organisation för independentbolag. Detta kommer att uppmärksammas under det kommande året genom ett flertal aktiviteter med tema Framtidens independentbolag. Det fortsatta jubileumsfirande kommer bl a att ske genom lanseringen av en podcast i 50 avsnitt, som vart och ett sätter ljuset på ett av SOM:s medlemsbolag. Jubileumsfirandet inleddes 22 oktober med ett seminarieprogram och efterföljande mingel på Kristallen, Södra Teatern.

I den första panelen gav Per Sjösten, ägare av Footprint Records och med en PhD i Acoustics & Signal Processing, en djupare presentation av the Next Generation Audio. Vad detta paradigmskifte i ljudupplevelse kan innebära för independentskivbolagen diskuterades sedan med Filip Killander, ägare av Killander Records och KMR Studios, under ledning av Mats Hammerman, SOM. KMR Studios är en av Sveriges första Dolby Atmos-certifierade studiorum. Sedan oktober 2022 har Filip levererat över 200 Atmos-masters och Killander Records har en utgivning helt fokuserad på formatet.

Frågor kring hur man använder PR och sociala medier för att bygga framtidens artist och marknadsföra veteraner utan digitala skills var temat i dagens andra panel. Strategier, råd och konkreta tips diskuterades av moderatorn Matilda Aldsjö – PR-ansvarig för sociala medier på Manifestgalan och Världsmusikgalan, tillsammans med Birgitta Haller på Clap Your Hands och Filip Lundgren – artist, PR byrå och ansvarig för skivbolaget Septembernatt.

Under rubriken Framtidens independentbolag bjöd den avslutande panelen på en retrospektiv över förutsättningarna för att driva skivbolag från 1974 – 2024, med hänsyn till teknikutveckling och dominerande format, kulturpolitik och tidsanda, modererat av SOM:s ordförande Eva Karman Reinhold. Med avstamp i vilka format som (enligt RIAA) dominerat musikutgivningen, diskuterades samtidens och framtidens utmaningar av en panel bestående av Jonas Sjöström, ordförande och ägare Playground Music (grundat 1999) med mångårig erfarenhet från både svenska och utländska indiebolag (bl a MNW, grundat 1969), Magnus Bjerkert från Adrian Recordings (grundat 1999), Maya Holmgren, Chief of Operations Year0001(grundat 2015), och SOM:s allra nyaste medlemmar Linda Dalla Cá, Head of Music på AEOB Music AB (2023) och Besa Krasniqi, producent, artist och låtskrivare i artistprojektet NIQI.

Diskussionen illustrerade de mångfacetterade affärsmodellerna och förutsättningarna bland svenska independents och SOM:s medlemskår. Sammanfattningsvis visar såväl historien som dagsaktuella utmaningar (effekterna av RAAP-fallet, streamingtjänsternas dominerande ställning, TikToks bojkott av Merlin) på vikten av att driva independentbolagens intressefrågor genom SOM och IMPALA.

– Utmaningarna är många men idag är nätverken större och engagemanget oförändrat starkt. Jämställdhet, klimatanpassning, representation, rättvis distribution av rättighetsmedel och en jämlik spelplan kommer fortsatt vara viktiga frågor för föreningen. Vi ser fram emot de kommande 50 åren! Summerar Eva Karman Reinhold läget när organisationen går in i år 51. Mer om SOM:s aktiviteter 2024 sist i tidslinjen nedan.

Lars Nylin

SOM tidslinje

1974 – PROGGEN

Det politiska uppvaknandet efter bland annat Vietnamkriget och 60-talets studentrevolter hade stor del i att det i början av 70-talet växte fram en stark alternativ musikrörelse i Sverige. De stora Gärdesfesterna i Stockholm, som hämtade inspiration från den legendariska Woodstock-festivalen, blev startskottet för några av de nya oberoende skivbolag som växte fram.

Även tidigare så hade det vid sidan av de större multinationella skivbolagen funnits oberoende skivbolag som Sonet, Metronome, Amigo och Polar i Sverige. Men de svenska skivbolag som tillsammans med norska MAI 18 oktober 1974 samlades i Vaxholm för att bilda NIFF (Nordiska Ickekommersiella Fonogramproducenters Förening) var präglade av en ny och annan tidsanda. På mötet medverkade representanter för MNW, Oktober, Manifest, SUB, Silence, Chilekommittén, Tibet46 och Robert Brobergs eget skivbolag RKOB. På mötet lades grunden till den organisation som senare kom att få namnet SOM – Svenska Oberoende Musikproducenter.

På det första NIFF-mötet beslutades bland annat att fokusera på och utreda frågor om inkasserandet av pengar från radiospelningar samt möjligheten att säkerställa tillverkningen av skivor i Norden till ett rimligt pris, vilket ledde till grundandet av musikrörelsens eget vinylpresseri Ljudpress i Östersund. Senare medverkade man även till instiftandet av Statens Kulturråds fonogramstöd.

Musik från SOM 1974-77: Nationalteatern, Blå Tåget, Hoola Bandoola Band, Björn Afzelius, Turid, Robert Broberg, Bo Hansson, Nynningen, Kebnekajse, Jan Hammarlund, Norrbottens Järn, Rolf Wikström, Risken Finns, Mobben, Samla Mammas Manna, Motvind, Rekyl, Ragnarök, Mora Träsk, Musikteatergruppen Oktober, Norrlåtar, Dan Berglund, Kjell Höglund, Röda Bönor, Anita Livstrand, Bella Ciao, Archimedes Badkar, Södra Bergens Balalajkor, Arbete & Fritid, Ragnar Borgedahl, Eldkvarn m.fl

1978 – PUNKEN

Det omvälvande genomslaget för sjuttiotalets punkexplosion förklaras egentligen bättre med det bredare samlingsnamnet new wave. Runt om i världen förlöstes en väldig våg av artister och band, som ofta valde att starta egna skivbolag för att ge ut musiken. Den nya vågen vitaliserade på flera sätt den svenska musikrörelsen, inte bara på skivbolagssidan utan även i form av nya musikföreningar, spelställen och festivaler.

Punkens födelse brukar ofta dateras till 1977 i England, men egentligen föddes rörelsen några tidigare i New York. I Sverige gavs den första punken ut på skiva 1978, då Ebba Grön debuterade med singeln Antirock. Punken var, liksom proggen, väl spridd över hela landet, och runt om i Sverige vitaliserades musikscenen av en ny generation och det bildades flera nya skivbolag, varav många valde att ansluta sig till SOM.

På den stora internationella musikmässan MIDEM i Cannes gjorde SOM 1985 en samlad satsning på att sprida kassetter med musik från de oberoende svenska skivbolagen. Exportsatsningarna fortsatte sedan under olika former i både Europa och USA. På MIDEM i Cannes 1987 gav SOM ekonomiskt stöd åt sina deltagande medlemsbolag i montern Sweden at MIDEM och fler exportinitiativ gjordes därefter av SOM.

Artister och band: Ebba Grön, Tant Strul, KSMB, Dag Vag, Usch, Pink Champagne, Mögel, Commado M Pigg, Skabb, Grisen Skriker, Wilmer X, TT Reuter, The Leather Nun, Traste & Superstararna, PF Commando, Zeke Varg, Attentat, Imperiet, Lolita Pop, Di Leva, Docent Död / Docenterna, Blue For Two, Cortex, Underjordiska Lyxorkestern, Kai Martin & Stick, Strindbergs, Stockholms Negrer, Diestinct, Brända Barn, Massmedia, Vacum, Travolta Kids, Bruset, Köttgrottorna, Dom Dummaste, Asta Kask, Charta 77, Sky High, Tottas Bluesband, Mikael Wiehe, Dan Hylander & Raj Montana Band, EGBA m.fl

1988 – INDIE

Begreppet indie – eller independent – är egentligen ett ganska oklart begrepp, även om dess syftning på ”oberoende” i någon form naturligtvis är given. Begreppet indie har genom åren använts både för att definiera en viss typ av musikbolag och viss musik.

I England blev det i slutet av 70-talet och början av 80-talet en definition kopplad till att man distribuerade sina skivor utanför majorbolagens sfär. I Sverige blev indiepop en term som bland annat kopplades till den framgång många svenska band fick i Japan. Även om epoken var indiepopens storhetstid i Sverige, så kom det parallellt att samexistera fler olika genrer än någonsin tidigare inom populärmusiken.

Under hela 80-talet tillkom det allt fler oberoende svenska skivbolag och när NIFF:s norska och danska medlemsbolag försvann beslutade man 1989 att döpa om organisationen till SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter). 1993 var SOM en av de drivande krafterna bakom skapandet av exportorganisationen Export Music Sweden. 1994 blev SOM sedan kollektiv medlem i IFPI svenska gruppen, som man i ett antal år haft ett gott samarbete med.

1994 gjordes även en satsning som visade sig vara alldeles för långt före sin tid. Sajten Cable Cable var ett tidigt försök av SOM att skapa en svensk indie community på nätet och internationellt och även en gemensam webshop, men efter bara ett par år (det sista i MNW:s regi) tvingades man ge upp och lägga ner det banbrytande projektet.

Musik från SOM 1988-96: Bob Hund, The Wannadies, This Perfect Day, Salt, Teddybears STHLM, Stefan Sundström, Clawfinger, Freddie Wadling, Peter LeMarc, Fläskkvartetten, Hedningarna, Garmarna, Peace Love & Pitbulls, Sator, Ulf Stureson, Easy, Dia Psalma, De Lyckliga Kompisarna, Union Carbide Productions, The Stonefunkers, Psychotic Youth, Twice A Man, Millencollin, Strebers, Svenne Rubins, Stry & Babylon Blues, Fireside, The Bear Quartet, All That Jazz, Thirteen Moon, Stonecake, Mary Beats Jane, Mauro Scocco, Lisa Nilsson, Blacknuss Allstars, Cloudberry Jam, Johan Johansson, Toni Holgersson, The Sinners, S.P.O.C.K., Page, Robert Johnson and Punchdrunks, Candysuck, The Confusions, Tekla m.fl.

1997 – REKORDÅREN

I slutet av 90-talet samt under de första åren efter millennieskiftet ökade skivförsäljningen i Sverige varje år. Under 90-talets sista år etablerades samtidigt begreppet ”det svenska musikundret” internationellt, vilket öppnade dörrarna för en musikexport som på flera sätt stimulerade hela musiklivet i Sverige.

CD-skivans genombrott var en starkt bidragande orsak till att skivmarknaden i Sverige under rekordåren 1997-2002 visade en stadig tillväxt. I landets många skivbutiker sålde man såväl ny som återutgiven musik på CD, då många valde att ställa ner sina gamla LP-backar med vinyl i källaren.

Det här var åren då Sverige etablerade sig i topp bland världens främsta länder ifråga om musikexport. På den stora MIDEM-mässan i Cannes 1999 manifesterades det som snart kom att kallas ”det svenska musikundret” med en storslagen musikalisk invigningsfest, där en rad svenska artister och musiker inom både pop, rock, jazz och folkmusik medverkade. Året efter var SOM aktivt ledande i den arbetsgrupp som under namnet Swedish Indie Go i tre års tid arrangerade en rad lyckade konserter med svenska band på klubben Borderline i London.

I april 2000 var SOM med och bildade de oberoende skivbolagens internationella branschorganisation IMPALA, där Playground Music Scandinavias svenske vd Jonas Sjöström under lång tid var President.

 

Musik från SOM 1997-2002: Thåström, The Hives, Refused, Hederos & Hellberg, Drain, Doktor Kosmos, Miss Universum, Eagle-Eye Cherry, Titiyo, Hjalle och Heavy, Mimikry, Fint Tillsammans, Backyard Babies, The Hellacopters, Koop, E.S.T. / Esbjörn Svensson Trio, Stephen Simmonds, Grand Tone Music, Honey Is Cool, Silverbullit, Prime Sth, Kamera, First Floor Power, Honey Is Cool, The Jack Bros m.fl.

 

2003 – KRISÅREN

I slutet av 90-talet öppnades de första dörrarna till ”den digitala framtid” med musikdistribution på nätet som vi idag tar för given i form av bl.a nedladdning och streaming. Men 2000-talets första år kom helt att präglas av den illegala marknaden på nätet, då aktörer som Napster och The Pirate Bay nästan lyckade lamslå hela den globala skivindustrin. 2003 sjönk försäljningen med närmare 15 % och under de kommande åren fortsatte raset…

Redan 1994 försökte SOM lansera Cabel Cabal som var ett första försök att använda sig av internets möjligheter. Några år senare satsade MNW på den bärbara mp3-spelaren Diamond Rio. Men det var inte förrän iTunes introducerades i Sverige 2006 som man började våga hoppas på en legal musikmarknad på nätet. Och det var först när Spotify ytterligare några år senare börjat etablera sin modell med strömmad musik som man lyckades hejda den hotfulla utveckling som ett tag hotat att utplåna inte bara de oberoende musikbolagen, utan även de stora internationella majorbolagen.

2003 arrangerades Manifestgalan för första gången. Manifestgalan anordnas sedan dess årligen av SOM och premierar de oberoende svenska skivbolagens produktioner. De första åren arrangerades galan i samarbete med Fritz Corner, men de senaste åren har galan genomförts med SOM i samarbete med många andra musikorganisationer. Med tiden har Manifest även utvecklats till att omfatta såväl konferenser som lokala galor och musikbranschseminarier runt om i landet.

2005 gjorde SOMs digitalgrupp genom samarbete med engelska AIM avtal med de flesta nya digitala tjänster som gjorde att SOMs bolag låg i framkant när den digitala musikdistributionen började ta fart. 2008 var SOM en av initiativtagarna till skapande av Merlin – en global förhandlingspart mot de digitala tjänsterna.

Musik från SOM 2003-2013: Miss Li, Jenny Wilson, Dungen, Love Antell, Ane Brun, Timbuktu, Kapten Röd, Andreas Tilliander, Sophie Rimheden, Ale Möller Band, Lars Bygdén, Bergman Rock, Mattias Hellberg, Anna von Hausswolf, Looptroop, New Tide Orchestra, Moneybrother, The Embassy, Raubtier, Chords, Britta Person, Christian Kjellvander, Kristofer Åström, Säkert!, Ebbot Lundberg, Mattias Alkberg, Jens Lekman, The Tough Alliance, The Radio Dept., Tiger Lou, Suburban Kids With Biblical Names, Little Children m.fl.

 

2014 – ETT MÅNGFALDIGT OCH INNOVATIVT MUSIKLIV

Den stora bredden i SOM:s medlemsregister lever verkligen upp till organisationens målsättning om ”ett mångfaldigt och innovativt musikliv” som genom åren har varit en gemensam arbetsplattform för närmare 1000 unika skivbolag.

Den musikaliska bredden är idag större än någonsin. I medlemsbolagens kataloger återfinns idag såväl pop, rock, heavy metal, punk, hip-hop, electronica/synt och modern dansmusik som jazz, folkmusik, visa, americana, dansband och konstmusik.

Den musikaliska bredden till trots har dock de oberoende skivbolagen långt ifrån någon dominerande roll på den svenska musikmarknaden. 2014 svarar de tre stora s.k. majorbolagen Universal Music, Warner Music och Sony Music för uppskattningsvis 90-95% av musikförsäljningen i Sverige. Detta trots att förhållandet ifråga om antalet musikproduktioner snarast kan sägas vara det omvända, då de oberoende bolagen svarar för en uppskattningsvis tio gånger så stor utgivning som de tre majorbolagen.

I SOM:s stadgar står det bland annat att man genom kulturpolitisk verksamhet, särskilt inom musikens område, ska skapa förutsättningar för ett mångfaldigt och innovativt musikliv med demokratiska värderingar. 40 år efter det att organisationen bildades går arbete oförtrutet vidare.

Musik från SOM 2014: Alice Boman, Silvana Imam, Solen, MF/MB/, Vanligt Folk, Crucified Barbara, Dödsfest, Jasmine Kara, Adna, Luna Green, Andreas Eklöf/Mats Persson, Saturday Monday,  Ida Long, Lindha Kallerdahl, Oh My O, Trio Laika, Xylofonorkestern m.fl.

 

 

2024

”En pigg 50-åring” sammanfattar SOM:s Eva Karman Reinhold vid jubileet. Hon fortsätter:

– När vi gjorde vår medlemsundersökning 2020 – mitt under pandemin – så kunde vi konstatera att, trots den pågående krisen, fanns det då fler och starkare indiebolag än 2008 då vi gjorde den första undersökningen. De senaste tio åren har SOM gått från 270 till 340 medlemmar och pandemin visade på styrkan av att finnas i ett sammanhang. Vi fick många nya medlemmar och genomförde många utbildningar över nätet under dessa år. Antal kvinnor/icke binära har ökat och är nu ca 35% mot knappt 10% 2008. Men mer återstår att göra på det området.

Positionen i dag för SOM beskriver Eva:

– Manifestgalan har blivit en etablerad självklarhet och seminariedelen Manifest Talks har kompletterats med andra utbildningssatsningar som Artist Only, Indie Business Toolbox och Nordic Indie Label Conference. Samarbetet med andra organisationer har utökats. Genom Impala och WIN har SOM en röst ut världen. Tack vare stöd från Statens kulturråd har vi kunnat delta i olika utlandsaktiviteter som Die Neue Schweden och skicka band och bolag till Live at Heart, Tallinn Music Week och The Great Escape. Idag har majorbolagen en minskande andel av musikförsäljningen samtidigt som de digitala tjänsterna fylls med mängder av musik. Självsläppande artister är en självklar del av det musikaliska ekosystemet och många av dessa är med i SOM. Liksom många av de stora oberoende bolagen.

Fotnot: Tidslinjen skrevs ursprungligen av Jonas Sjöström och Claes Olsson för SOM:s 40-årsjubileum, den har uppdaterats 2024 av Mats Hammerman.

Etiketter: #SOM