Kvinnligt ledda skivbolag är fortfarande ovanligt i musikbranschen. Förra veckan arrangerade branschnätverket Släs och Ifpi Sverige eventet Her Business In Music, för att bidra till förändring.
“Vad kan vi göra mer?” Det var frågan som Ludvig Werner och Ifpi-kollegorna Lisa Cronstedt och Christopher Thordson ställde sig i en diskussion om varför den kvinnliga representationen på ledande positioner i musikbranschen är fortsatt låg. Ifpi driver sedan tidigare ett Mentorskapsprogram för kvinnor i musikbranschen och i november hålls sedan några år tillbaka ett medlemsseminarium med fokus på jämställdhet. Inkluderingstanken är också inskriven i grunden till branschmässan You+, som just nu turnerar i Sverige.
Men nu såg de behovet av något mer specialiserat, för att bidra till ökad jämställdhet i musikbranschen.
– Alla tycker att det är ett enormt bättre läge för branschen nu än för 10-15 år sen, säger Ludvig Werner. Men i alla fall jag är förvånad över att vi inte kommit ett snäpp längre när det gäller VD-jobb och superchefer.
När Ifpi initierade branschmässan You+ 2022 ringde de Fryshuset för att slå sig ihop med rätt kompetens. Denna gång gick samtalet till Släs, ett bolagsövergripande nätverk av kvinnor i musikbranschen som arbetar aktivt för ökad jämställdhet, genom exempelvis låtskrivarcampen Her songs for him.
Samtalet som ägde rum tidigt i år bar förra veckan frukt i eventet Her business in music, där 25 utvalda deltagare åtnjöt föreläsningar, nätverkande, rundabordssamtal och en masterclass i finansieringsfrågor.
När MI dagen efter eventet pratar med tre av representanterna för Släs – Mona Aghai Berg, Therese Hädinggård och Michaela Lundin – är alla trötta, men glada. Dagen blev intensiv och förarbetet var krävande, men utfallet verkar ha blivit över förväntan.
Deltagarna valdes ut genom en lång process av intervjuer.
– Det var det främsta jobbet skulle jag säga, att hitta rätt personer eftersom det var så begränsat med de här 25 platserna, säger Therese och fortsätter:
– Vi ville få till en bra mix som inkluderade såväl kreatörer som gör allt själva, nyutexaminerade och personer som redan sitter på en bra position på bolag men vill klättra i karriären. Så jag vet inte hur många namn vi bollade från start till att vi var i mål. Det var ett stort jobb.
Tanken med eventet var att det skulle vara extremt intimt och ha fokus på mycket nätverkande och diskussion. Därför gjordes det till en middag, där det vid varje bord satt en mix av deltagare och inspiratörer, det senare ett samlingsnamn på dem som deltog i paneler på scenen eller var inbjudna för sin långa erfarenhet i branschen.
Pauserna mellan panelerna var aktiva pauser där bordsmoderatorer plockade upp det nyss adresserade temat till diskussion. Avslutningsvis hölls en masterclass om vad det innebär att starta skivbolag och hur man kan få finansiärer.
Men varför startar så få kvinnor skivbolag? Flera möjliga orsaker kom fram under samtalen.
– Branschen har blivit otroligt bra på att rekrytera kvinnor på startpositioner och i mellanchefsroller , men det har stannat av när det gäller att få upp kvinnor i de ledande skikten, säger Michaela. Det i sin tur får konsekvenser för vilka som startar bolag. De som vågar ta klivet och starta eget är ganska ofta personer som redan nått långt. Att starta eget blir nästa naturliga steg.
Så om kvinnor inte når de ledande positionerna så uppstår förstås heller inte den bryggan.
Internrekryteringar och kompisanställningar togs också upp som bidragande faktorer till att män dominerar i toppen. Att majorbolagen är globalt styrda har också betydelse i tillsättningen av ledande positioner.
– Det är fortfarande en man i USA som anställer en man i Sverige. Ungefär så, säger Therese.
– Det som också kom upp ganska mycket var hur läskigt det är att starta eget och hur modig man måste vara, fortsätter Mona. Killarna sa att “vi kanske är lite naiva men vi kör bara!”. Medan kvinnor kanske är mer eftertänksamma och oroliga.
– Vi är kodade lite så i samhället och det tar sig uttryck på olika sätt, säger Michaela. Men även de kvinnliga företagsgrundare som deltog sa själva: “jag är nog lite vild, jag är inte orolig för konsekvenser, jag bara kör!” Det kändes som en gemensam nämnare hos de som startat eget.
Men de olika orsakerna till varför kvinnor inte startar skivbolag hör ihop och går in i varann, menar hon.
– Det är en jättestor fråga som man gärna skulle vilja att en massa forskare dök in i.
Så vad händer framåt? Blir det någon uppföljning av eventet?
Såväl Ifpi som Släs svarar snabbt att det är för tidigt att säga. Det har bara gått en dag sedan eventet när vi pratar. Släs är oavsett taggade på att initiera fler jämställdhetsinitiativ. Om efterfrågan finns.
– Många sa i intervjuprocesserna innan att de tyckte att eventet lät kul men att de kände sig nya i branschen och gärna skulle vilja vara med längre fram. Många reagerade också på vårt Instagram-konto och ville veta mer, säger Therese.
– Det föddes också ett nätverk bland alla i rummet, säger Michaela. Så vi hoppas ju att det naturligt ska leda till nya relationer och att folk kan luta sig mot varandra och ge råd. Sen vore det intressant med en uppföljning i framtiden angående hur många som har klättrat i branschen eller startat eget. Men det får man ju ge lite tid. Om tre år kanske?
Christel Valsinger