CISAC har släppt årsrapporten för de globala upphovsrättsliga intäkterna 2023, som visar att intäkterna ökade med 7,6% jämfört med året innan, och att det framför allt är live, bakgrundsmusik och streamingintäkter som ökar.
CISAC är paraplyorganisationen för alla upphovsrättssällskap som samlar in ersättningar till musikskapare och musikförlag, när verk används på olika sätt. Sällskap som till exempel Stim är medlemmar i organisationen, och varje år publicerar CISAC en rapport över föregående års samlade globala intäkter.
Rapporten för 2023 visar att de upphovsrättsliga intäkterna ökade med 7,6% jämfört med året innan, och landade på totalt 13,1 miljarder euro. Förutom musiken ingår också en del andra områden, som till exempel intäkter från audiovisuella produktioner och litteratur, men musiken är det största området, under år 2023 hade musiken intäkter på 11,8 miljarder euro.
Området ”Digital collections” ökade med 9,6% till 4,6 miljarder euro, men den största procentuella ökningen såg live och bakgrundsmusiken, som ökade med 22% till 3,3 miljarder.
Intäkter från radio och tv har dock minskat successivt under de senaste åren, och för år 2023 rapporterar CISAC en nedgång om 4% jämfört med 2022, från 4,1 miljarder euro till 3,9 miljarder.
Trenden över tid stämmer väl överens med den statistik som presenterades för den svenska marknaden av Musiksverige tidigare i oktober, att musiken på ett övergripande plan har återhämtat sig starkt efter pandemin. Samtidigt poängterar CISAC i rapporten att det är långt från alla musikskapare som har kunnat dra nytta av den positiva utvecklingen, man menar att klyftan mellan de som tjänar mycket pengar och de som knappt har råd att leva på sin musik, har växt. I rapporten står bland annat:
”Trots att digitala intäkter nu är deras största inkomstkälla, säger majoriteten av kreatörer att streamingintäkter inte kan stödja en karriär eller försörjning. Detta gäller särskilt för dem som inte tillhör den lilla gruppen av mycket framgångsrika artister och som inte kan förlita sig på andra inkomstkällor, såsom liveframträdanden, för att bygga sin karriär. Problemet blir alltmer kritiskt i takt med att digitala intäkters andel av totala insamlingar ökar.”
Björn Ulvaeus, president för CISAC, skriver i sitt förord också om risker och möjligheter i samband med AI-utvecklingen:
”Vi står idag på tröskeln till en enorm förändring. AI omformar vår värld, och även om den redan gör avtryck, är dess fulla inverkan ännu okänd. Generativa AI-verktyg skapar innehåll som är kopierat från mänskliga verk och riskerar att ersätta dem. Jag är själv användare och en stor anhängare av AI-verktyg. Jag har alltid trott att vi måste omfamna ny teknik, inte försöka stoppa den – men med en avgörande förutsättning: detta får aldrig ske på bekostnad av upphovsrätt och mänskliga rättigheter. Nya studier från Frankrike, Tyskland, Australien och Nya Zeeland uppskattar vad detta kan kosta kreatörer i förlorade inkomster, vilket är en varningssignal för oss alla. Jag tror att en dåligt reglerad AI-miljö kan utplåna många konstnärers karriärer.”
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se