Musikförläggarnas Hederspris tilldelas i år tonsättaren Daniel Börtz, som under en lång och omfattande karriär skapat över 130 verk, bland dem operan Marie Antoinette. Börtz får priset för att han ”med stor känslighet och konstnärlig integritet utforskat musikens yttersta gränser”.
Musikförläggarnas hederpris har deltas ut sedan 2003 (med undantag för pandemiåret 2020) och utses av Musikförläggarnas styrelse. Priset går till en eller flera musikskapare som gjort betydande insatser under lång tid i svenskt och/eller internationellt musikliv, och som varit en extraordinär inspirationskälla.
– Jag är oerhört tacksam för det här priset och för all uppskattning jag har fått från branschen den senaste tiden – inte minst i samband med min 80-årsdag förra året. Det känns både överväldigande och fantastiskt på samma gång. Den energi och inspiration som detta erkännande har gett mig gör att jag, trots mina 81 år, känner mig mer motiverad än någonsin att fortsätta skapa och komponera. Jag är djupt tacksam för all den värme och uppmuntran jag har fått, säger Daniel Börtz.
Redan på 70-talet etablerade sig Daniel Börtz som en betydande tonsättare inom svensk konstmusik. Det stora genombrottet kom dock 1991 när han samarbetade med Ingmar Bergman i operan Backanterna, som blev en milstolpe i hans karriär. Året därpå tillägnades han en internationell tonsättarfestival på Konserthuset i Stockholm, där närmare fyrtio av hans verk framfördes. Under sin omfattande karriär har Börtz skapat över 130 verk, däribland 15 symfonier (eller Sinfonior, som han själv kallar dem) och 6 helaftonsoperor. Hans opera Marie Antoinette från 1998 blev en enorm framgång och är idag, efter Karl-Birger Blomdahls Aniara, den mest framförda moderna svenska operan.
– Daniel Börtz rika och mångfacetterade verk är en ovärderlig del av svensk konstmusik och har med sin unika tonvärld berört och inspirerat lyssnare i flera decennier. Jag är mycket glad över att styrelsen har valt att tilldela Daniel Musikförläggarnas hederspris i år, för hans enastående insatser och betydelsefulla bidrag till den svenska musikscenen, säger Marit Woody-Lambin, operativ chef på Musikförläggarna.
Utmärkelsen delas ut på Musikförläggarnas Pris i Stockholm den 8 november, där årets mest framstående låtskrivare, kompositörer och textförfattare hyllas.
Årets motivering:
”Med sin förmåga att förena djup musikalisk komplexitet med stark emotionell resonans har Daniel Börtz skapat verk som inte bara berör, utan också utmanar. Under en lång och lysande karriär har han med stor känslighet och konstnärlig integritet utforskat musikens yttersta gränser, alltid med en klangvärld som speglar både det mänskliga och det överjordiska. Hans kompositioner för såväl orkester som opera, ofta präglade av starka kontraster och en orädd nyfikenhet, har inte bara definierat hans egenart utan också inspirerat och påverkat generationer av musiker och tonsättare.
Börtz komplexa och ofta storslagna verk har genom åren gett honom en rad prestigefyllda utmärkelser, såsom Kungl. Musikaliska Akademiens Tonsättarpris, Litteris et Artibus och det Stora Christ Johnson-priset. Genom sitt konstnärskap har han inte bara bidragit till att förnya den svenska konstmusiken, utan också etablerat sig som en av landets mest inflytelserika tonsättare.”
Musikförläggarnas hederspris har tidigare år delats ut till:
Karin Rehnqvist, Kenneth Gärdestad, Mauro Scocco, Monica Dominique, Tomas Ledin, Eva Dahlgren, Mikael Wiehe, Per Gessle, Robert Broberg, Sven-David Sandström, Thore Skogman, Georg Riedel, Carl-Bertil Agnestig, Povel Ramel, Benny Andersson & Björn Ulvaeus, Gullan Bornemark, Ingela “Pling” Forsman, Robyn, Louise Hoffsten och Lasse Holm.
Christel Valsinger
Foto: Georg Oddner