Musikbranschmässan You+ Music åker på turné i år och besöker fem städer, från Malmö i söder till Umeå i norr. Men först ut är Stockholm nu på fredag. MI vände sig till Ludvig Werner på Grammis, som tillsammans med Fryshuset är huvudarrangör, för att få veta mer.
Syftet med You+ Music, som nu arrangeras för fjärde gången, är att göra musikbranchen mer tillgänglig för unga. På mässan finns bl a möjlighet att lyssna till panelsamtal med artister, producenter och branschexperter, personliga möten med konferensens partnerföretag, workshops och showcasespelningar.
You+ Music besöker i höst Borlänge, Umeå, Stockholm, Göteborg och Malmö. Varför just dessa städer och kan det bli fler?
– Vi har i första hand tittat på städer där det finns nätverk via Fryshusets verksamheter eller annan musikverksamhet med intresse för att vara värd för You+ Music. Vi vill gärna ha med fler städer, men vi har inte haft tid. Så det kan bli fler i framtiden. Vi är öppna för förslag!
Musikbranschen borde vara mer tillgänglig än någonsin idag, tack vare Internet och sociala medier. Varför behövs en fysisk mässa?
– I den DIY-värld vi lever i – som är fantastisk på många sätt – är det snarare så att kunskapen om de egna rättigheterna och hur branschen fungerar är mer fragmenterad än tidigare. Demokratiseringen, att du kan göra allt själv, har gjort behovet extra stort av You+ Music.
– Grunden till att vi uppvaktade Fryshuset från första början om You+ Music var att det finns en hel bransch som inte använder branschen. Man registrerar inte sina rättigheter och man jobbar med managers som är goda vänner men inte kunniga i branschen. DIY-artister har därmed riskerat kortare karriärer, för att kunskapen som behövs inte finns.
Det finansiella stödet till kulturskolor och studieförbund, som varit ett första steg in i musikskapande och musikbransch för många unga, minskar. Är det en anledning till att ni skapat You+ och nu också tar konceptet ut i landet?
– Nej, det finns ingen koppling till det här. Däremot finns en stor oro i alla grupper av musikbranchen för den utvecklingen. I en ideal värld så hade vi sett både utbyggda studieförbundsverksamheter och You+ Music.
Vilka hoppas ni ska hitta till You+ Music?
– Vi hoppas både kunna locka dig som har ett kreativt intresse, och kan se dig själv som artist eller låtskrivare i en musikbransch i framtiden. Men också dig som är intresserad av artistutveckling, management, marknadsföring och kan tänka dig musikbranschen som en arbetsplats.. Branschen är ju beroende av att även folket bakom kulisserna är proffsiga.
Mer information om You+ Music och hur du säkrar din biljett finns här: https://www.youplusmusic.se/
Partner till You+ Music är, utöver Grammis och Fryshuset, Stim, Spotify, Live Nation och Tim Bergling Foundation . Supportrar är Sveriges Radio, SAMI, Sony Music, Universal Music, Warner Music, Sony Music Publishing, Universal Music Publishing och Luger.
Spotify, Live Nation och Tim Bergling Foundation
Christel Valsinger