7 oktober 2024

Notiser – vecka 41, 2024

Bland notiserna denna vecka: YouTube förlänger Shorts till 3 minuter. Pink Floyds katalog såld för 400 milj. USD, se listan över de 15 största katalogförsäljningarna. Impala slår tillbaka mot TikTok, kommer miljontals indielåtar släckas ned sista oktober?

—–

Med anledning av att Kammarrätten i Stockholm inte ger någon dispens till Spotify att låta sina medarbetare jobba natt, har Katarina Berg, CHRO och Sverigechef på Spotify, skrivit en debattartikel på Dagens Industri. Hon skriver bland annat:

”Måndagens domslut i kammarrätten, där Spotify nekades schemalagt beredskapsarbete mellan midnatt och 05.00 på morgonen, sätter käppar i hjulet. Rätten skriver i sitt domslut att Spotify som ett globalt företag ska kunna lösa denna beredskap på ett annat sätt, som att flytta arbetstillfällen utomlands. Vi ställer oss frågan, är det verkligen Sveriges ambition att uppmana företag att flytta jobb utanför landets gränser?”

Läs debattartikel

—–

Den 17 oktober framförs MSO möter Jacob MühlradMalmö Live Konserthus. I konserten medverkar en rad gästsolister varav en är helt artificiell, en robot som kommer framträda inför publik tillsammans med en symfoniorkester. Jacob Mühlrad har specialskrivit ett nytt verk för roboten som får sitt uruppförande i konsertsalen. Han säger:

– Teknik är ett sätt att komma bortom sig själv. När jag såg celloroboten kändes det givet och väldigt roligt att få möjlighet att experimentera. Det som är intressant med just en cellorobot är att den är anatomiskt annorlunda uppbyggd. Det är ett spännande utforskande kring hur man egentligen kan spela på en cello utifrån andra förutsättningar än handens dimensioner.

I konserten på Malmö Live Konserthus blir det världspremiär – det är första gången en robot framträder med en stor symfoniorkester framför publik, men också för ett helt nytt verk, som Jacob Mühlrad har skrivit specifikt för celloroboten. Även One Symphony kommer framföras, ett beställningsverk från Swedish House Mafia kring deras första hit.

Läs pressmeddelande

—–

Spotify har lanserat funktionen Offline Backup, som gör det möjligt att lyssna på musik som redan finns lagrad på devicen när det inte finns någon uppkoppling. Detta är alltså en annan funktion än offlineläge, med vilken man måste ”ladda ner” till exempel spellistor i förväg.

Spotify tar köade och nyligen streamade låtar, och skapar en spellista som är unik för varje användare. Offline Backup inkluderar låtar som redan är lagrade som cache-kopior på enheten, och förändras hela tiden i takt med användarens lyssnande. Spellistan dyker upp på hemskärmen automatiskt när devicen inte längre har någon uppkoppling.

Läs mer

—–

Masterrättigheterna till Pink Floyds katalog verkar nu ha bytt ägare, med Sony Music som köpare, till ett värde av 400 miljoner dollar. Det innebär att affären är den femte största bland de affärer där köpeskillingen avslöjats, eller där det åtminstone finns en allmän konsensus om prislappen på grund av initierade källor.

Nämnas bör att de olika affärerna har inkluderat olika former av rättigheter, ibland enbart masterrättigheter, vid andra tillfällen bara förlags- och/eller låtskrivarrättigheter, och ibland allting. Så jämförelsen mellan de olika prislapparna haltar något. Hur som helst, här 15 stora affärer under de senaste åren:

– Queen: 1,2 miljarder USD
– Michael Jackson: 600 milj. USD
– Bruce Springsteen: 500 milj. USD
– Bob Dylan: 500 milj. USD
– Pink Floyd: 400 milj. USD
– Sting: 300 milj. USD
– Tina Turner: 300 milj. USD
– Genesis: 300 milj. USD
– Kiss: 300 milj. USD
– Paul Simon: 250 milj. USD
– David Bowie: 250 milj. USD
– Katy Perry: 225 milj. USD
– Dr Dre: 200 milj. USD
– Justin Bieber: 200 milj. USD
– Ryan Tedder: 200 milj. USD

—–

YouTube har uppdaterat Shorts, med fokus att göra det enklare för kreatörer. Man introducerar templates som man kan använda sig av för att göra videos, och förlänger samtidigt hur lång en short kan vara, till max 3 minuter.

De gör det också enklare för kreatörer att använda YouTubes eget utbud och genomföra remixer av musikvideos och annat. AI-modellen Veo, som utvecklats av DeepMind kommer läggas till så att man kan generera videobakgrunder och hela videoklipp.

En ny sida för Shorts-trender lanseras också, där man kan se vad som är mest populärt just nu i olika länder.

Läs mer på bloggen

—–

TikTok har meddelat att de lagt ned licensförhandlingarna med Merlin, som representerar independentsektorn. Många stora indiebolag liksom de flesta digitala distributörer företräds av Merlin. Den nuvarande licensen löper ut den sista oktober, och TikTok säger att skälet till att de nu inte vill ingå ett ramavtal med Merlin är risken för stream fraud genom några av medlemmarna. En talesperson säger:

– We have had operational challenges with Merlin in the past where music that is not quality controlled for copyright is delivered.

Istället vill TikTok nu att respektive bolag och distributör ska upprätta individuella licensavtal med dem. Men Impala, som står bakom Merlin, menar att det här egentligen bara är ett sätt för TikTok att försöka sänka kostnaderna, och skriver bland annat i ett uttalande:

”Considering the history, it seems clear that TikTok’s aim with this approach is to pay less for music, with many labels concerned they would be excluded. On top, labels’ freedom to decide how they deal with their rights is being attacked, with TikTok seeking a boycott of Merlin.”

Huruvida all musik som Impala företräder kommer släckas ned när den nuvarande licensen löper ut den sista oktober kvarstår att se.

Läs mer

—–

SCAPR, den globala paraplyorganisationen för alla insamlande sällskap som företräder artister och musiker, det vill säga organisationer som t ex svenska SAMI, rapporterar att sällskapen totalt samlade in 955 miljoner euro under år 2023.

Bland intäkterna märks 294 milj. euro som kom från det offentliga framförandet i publika miljöer, som var det område som ökade mest, med 24% jämfört med år 2022. 188 milj. euro kom från privatkopiering, 146 milj. från TV och 144 milj. från radio.

SCAPR jobbar hårt för att standarden IPN (International Performer Number) ska användas av så många som möjligt. IPN är en global metadatastandard på samma som IPI, ISWC och ISRC, och till nästa år säger man att man kommer öppna upp för fler än enbart medlemmarna i SCAPR att kunna skapa IPN-koder.

Läs mer

—–

Meta visar upp sin nya AI-teknik för promptbaserat videoskapande, Movie Gen, och tar upp kampen med Open AIs Sora. I utvalda länder går det nu att testa verktyget, men EU får se sig utanför, Mark Zuckerberg har vid flera tillfällen uttryckt en oro över att EU har en för osäker lagstiftning kring AI.

Det kan mycket väl hända att detta är något vi får vänja oss vid framöver, att AI-plattformar väljer bort EU på grund av den lagstiftning som införs genom AI-förordningen, där plattformarna har en utökad skyldighet att rapportera vad man har tränat sina modeller på med mera.

På samma sätt som med Sora kan användaren generera rörlig bild med prompter på Movie Gen, eller redigera och ändra miljöer i befintliga videos. En annan feature är att kunna ladda upp en bild på sig själv, som AI-plattformen sedan använder sig av för att generera videos med personen i.

https://ai.meta.com/research/movie-gen/

—–

Lästips: Here’s how AI is going to change the music industry, according to one of the leaders of Apple’s first foray into music

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se