Denna vecka bland annat: Tyska GEMA börjar licensiera AI-musik. Frågan om oavvislig ersättningsrätt avgörs i EU-domstolen. Ny AI-tjänst gör det möjligt att spela med virtuella versioner av kända musiker.
—–
Tyska insamlande sällskapet GEMA, som representerar mer än 95 000 musikskapare och musikförlag, har tagit fram en licensmodell som man ämnar börja använda för att licensiera aktörer som använder musik för att träna sina AI-modeller.
Christina von Gemmingen-Hornberg från GEMA, säger:
– As GEMA, we have always made it clear that we are pre-pared to negotiate fair terms of use and remuneration models with the AI companies. At the same time, however, we have reached a point where we have to achieve concrete results for our members. This has an impact on the entire industry.
—–
Belgien har skickat vidare frågan om den så kallade oavvisliga ersättningsrätten för artister och musiker till EU-domstolen. I samband med implementeringen av DSM-direktivet tog Belgien ett beslut att införa en sådan ny ersättningsrätt, som skulle ge artister och musiker en ny intäktsström från streamingtjänster genom PlayRight, den belgiska motsvarigheten till svenska SAMI.
Skivbolag och streamingtjänster har dock motsatt sig den nya ersättningsrätten, och menar att den strider mot EU-rätten. Därför har Belgien lagt över frågan till EU-domstolen.
Domstolens beslut kommer troligen få stor betydelse, om EU-domstolen menar att en sådan ersättningsrätt inte är kompatibel med DSM-direktivet kommer flera EU-länder behöva ändra sin lagstiftning. Om domstolen å andra sidan menar att en sådan rätt är kompatibel, skulle fler EU-länder eventuellt kunna börja överväga att introducera en oavvislig ersättningsrätt.
—–
I samband med offentliggörandet av Metas nya AR-glasögon Orion, som inte kommer släppas på marknaden i den första versionen, genomförde grundaren och vd-n Mark Zuckerberg en intervju med The Verge, där han bland annat svarade på frågan om vad han anser om förhållandet mellan upphovsrätten och träning av AI-modeller:
– I think that in any new medium in technology, there are concepts around fair use and where the boundary is between what you have control over. When you put something out in the world, to what degree do you still get to control it and own it and license it?
– I think that all these things are basically going to need to get re-litigated and re-discussed in the AI era. I get it. These are important questions. I think this is not a completely novel thing to AI, in the grand scheme of things. There were questions about it with the internet overall too, with different technologies over time. But getting to clarity on that is going to be important, so that way, the things that society wants people to build, they can go build.
Zuckerbergs uttalande är lite mer diplomatiskt än många andra techentreprenörers uttalanden under de senaste två åren, där man hävdar att allt som finns på det ”öppna internet” går att använda fritt och gratis för att träna AI-modeller. Rättighetshavare som tidningar, musikbolag och musikförlag menar att så inte alls är fallet, den här sortens användning av upphovsrättsskyddat innehåll faller inte under den så kallade fair use-doktrinen.
—–
Aiode heter en ny AI-plattform som har ”virtualiserat” kända musiker genom historien och gör det möjligt för musiker att jamma och skapa musik tillsammans med dem. Än så länge är plattformen i beta-version och användare kan skriva upp sig på väntlistan för att få möjlighet att prova.
Idan Dobrecki, grundare och vd för företaget, beskriver hur det fungerar:
– How can an 18-year-old from Tel Aviv, sitting in a home studio, collaborate with Jimi Hendrix? We take audio samples of real musicians playing instruments, feed them into our AI technology, and create a virtual version of the musician. This virtual musician is then made accessible on our platform to creators around the world, who can use it to produce music. Every time someone creates music with one of these virtual musicians, the original musician receives a share of the income through our ethical, consensual profit-sharing model.
—–
Låten I Lost Myself At A Diddy Party släpptes i april i år, med Justin Biebers röst, och fick en viss uppmärksamhet. Men, efter de senaste dagarnas och veckornas uppmärksamhet kring Sean ”P. Diddy” Combs och åtalet mot honom för utpressning och sexualbrott har låten blivit viral.
Låten är med stor sannolikhet AI-genererad på någon av de plattformar som kan generera fulla produktioner, som till exempel Suno eller Udio, samt att en AI-modell av Justin Biebers röst använts, något som är enkelt att göra på plattformar som till exempel Jammable.
—–
Utopia Music, eller Proper Group som de heter sedan i våras, har fått ett så kallat provisoriskt konkursbesked av en schweizisk domstol, efter att inte ha närvarat vid en process kring en skuld. Företaget säger i ett uttalande:
”Vi är besvikna över att ett konkursförfarande har inletts. Vårt företag var tyvärr omedvetet om att rättsliga förfaranden gällande en mindre skuld pågick, och som ett resultat var vi inte representerade vid domstolsförhandlingen.”
—–
Warner Music Group har tagit beslutet att stänga ned distributörsverksamheten Level Music som främst inriktar sig mot DIY-artister. WMG kommer istället satsa mer på ADA, som mer fungerar som en labeldistributör för indies:
– We’re focusing all of our efforts behind the ADA brand, as we continue to strengthen our global suite of services for artists and label partners across the independent community,” said WMG in a statement, säger man i ett uttalande till MBW.
—–
Apple har uppdaterat Apple Music Classical, den fristående appen som fokuserar på klassisk musik. Över 50 000 digitala booklets har laddats upp, med biografier över kompositörer genom historien såväl som information om medverkande musiker med mera.
—–
Apple har också tagit bort appen Musi från App Store, detta efter påtryckningar från rättighetshavare i USA. Musi är en app som gör om videos på YouTube till ”ljudströmmar”, och används mycket av yngre personer i USA eftersom den är gratis.
—–
Oasis utökar sin återförening nästa år och har lagt till nya konsertdatum i Kanada, USA och Mexiko: Toronto 24 augusti, Chicago 28 augusti, New Jersey 31 augusti, Los Angeles 6 september och Mexico City 12 september.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se