24 september 2024

Notiser – vecka 39, 2024

Denna vecka bland annat: Spotify utmanas på den svenska marknaden. Swedish House Mafia bjuder in fans att göra remixer. SoundExchange ska lansera ett nytt AI-register för musik. MatchTune har ”knäckt” Sunos AI-modell. 

—–

Mediavision har släppt sin kvartalsrapport över den svenska ljudmarknaden, inklusive data kring den strömmade musiken. Undersökningen visar bland annat att svensken i genomsnitt lyssnar 100 minuter om dagen på olika typer av ljudmedier. Lyssnande på musik och podcasts utgör mer än hälften av lyssnandet, och Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision, säger:

– Strömmad musik och podcasts fortsätter att öka. Det är en snarlik utveckling med den vi ser för TV. Spotify har en mycket stark position på den svenska marknaden, men det senaste året noteras en signifikant tillväxt för andra aktörer. När det gäller podcasts samlas en allt större del av lyssnandet hos dessa globala tjänster, även om innehållet i huvudsak skapas av andra, till exempel av radioaktörer eller poddbolag. Spotify är den största ljudtjänsten i Sverige, både sett till antal abonnenter och lyssnande, men konkurrensen har definitivt ökat.

Läs mer

—–

Swedish House Mafia har släppt stems till sin senaste singel Finally och uppmanar fansen att göra egna remixar av Kings of Tomorrow-hiten, som inkluderar Alicia Keys på sång. Låten premiärspelades live på Ushuaïa Ibiza förra månaden.

Stems finns tillgängliga på joinstems.com, och allmänheten bjuds in att skapa sina egna versioner och dela dem via plattformen. I skrivande stund finns det över 350 olika remixer, som inte får användas i kommersiellt syfte. Alla som är registrerade på plattformen kan nu rösta på vilken remix som ska vinna i slutändan.

Lyssna och rösta

—-

I våras fick Björn Skifs och Blue Swedes Hooked on a Feeling ett nytt sound, när The Hives gjorde en tolkning inspelad i Spotifys studio. Nu släpps en Spotify Dok där Pelle Almqvist blickar tillbaka på The Hives 30-åriga resa.

Han berättar mer om hur första skivan gjorde succé i USA trots svalt intresse på hemmaplan, om att vakna varje morgon och känna sig som Bill Murray i filmen Måndag hela veckan, och om huruvida det kommer ny musik från The Hives framöver eller inte.

Se videopodden

—–

Amerikanska insamlande organisationen SoundExchange meddelar att de är på gång att skapa ett nytt AI-register, som planeras släppas under det första kvartalet 2025. Registret ska göra det möjligt för företag som tränar AI-modeller att kunna se vilka tillstånd som behövs för olika låtar.

Michael Huppe, CEO på SoundExchange, säger:

– Tack vare vår funktion i musikindustrin och vår auktoritativa data befinner sig SoundExchange i en unik och pålitlig position för att kunna skapa ett AI-register för ljudinspelningar. Vi ser detta som ytterligare en möjlighet att överbrygga informationsgapet samtidigt som kontrollen hålls i händerna på musikskaparna och rättighetsinnehavarna, samt att tillhandahålla AI-företag en centraliserad resurs för att undersöka medgivanden.

Läs pressmeddelande

—–

Music Business Worldwide har publicerat en intervju med svenske låtskrivaren och producenten Rami Yacoub, där det bland annat diskuteras varför Sverige har en sådan framskjuten position när det gäller musik. Yacoub säger bl a:

”We have a lot of public music schools, so the option to choose music going to high school is very common and Swedish folk music is very rooted in the culture. Plus, you’ve heard Swedish people talk and we have a very melodic language – we all speak English but we speak very up-and-down, it’s very pitch-based. And the darkness might help – we work a lot! It’s a combination of a lot of things – it’s not magic, but it’s got to be something…”

Yacoub berättar också mer om relationen med Max Martin och varför han tog en time out under en period.

Läs intervju

—–

Warner Music Group har meddelat att man säger upp 165 personer, bland annat en hel del personal på Atlantic Music Group. Warner meddelade tidigare i år att man går igenom en större omorganisering, och man förväntar sig nu att 750 anställda kommer påverkas (13% av personalstyrkan).

Läs mer

—–

MusicAlly skriver att MatchTune har lyckats ”knäcka” Sunos AI-modell, i betydelsen att man kan identifiera musik som har genererats via plattformen. I den första versionen kan man med 90 procents säkerhet säga om en låt kommer från Suno eller inte, och Virginie Berger från MatchTune skriver:

”This breakthrough represents a huge leap in safeguarding artists’ work from unauthorized AI-generated replications. Our team meticulously dissected the AI music generation process, identifying unique Suno signatures and patterns. This allows us to recognize Suno content in less than a second, enabling rapid scanning of vast music catalogs.”

Läs mer

—–

Även om en del börjar tala om en avmattning i tillväxten för antalet betalande streamingprenumeranter, till exempel på den amerikanska marknaden, verkar Lucian Grainge, VD för Universal Music Group, positiv. Vid ett möte för investerare sade han att han tror att det kommer finnas över en miljard personer som betalar för streaming år 2028, och att det på sikt skulle kunna bli 2 miljarder.

Idag är det ca 720 miljoner som betalar, men Universal har gjort egen research och enligt den skulle det vara 220 miljoner som går ”i tankarna” på att börja betala för streaming. Grainge beskrev det som att streamingmarknaden går in i version 2.0, där den så kallade artistcentriska modellen kommer vara viktig, samt att kunna erbjuda kunderna mer diversifierade produkter som är mer anpassade till var och en.

Den positiva prognosen ska kanske ses i ljuset av att UMG´s aktie störtdök i slutet av juli, när kvartalsrapporten för Q2 visade att tillväxten i intäkter från streaming inte kom upp i de nivåer som analytikerna förväntade sig.

Läs mer

—–

Lästips: Q2 2024 music market metrics: bifurcation is here

Mark MulliganMIDiA Research analyserar den globala musikmarknaden under det andra kvartalet 2024, och menar att den håller på att delas upp, både ekonomiskt och geografiskt.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se