Spotify inleder ett flerårigt samarbete som ska ge unga med olika förutsättningar och bakgrunder möjlighet att utvecklas och uttrycka sig genom ljud och musik.
Samarbetet har utvecklats mot bakgrund av att det statliga stödet till kulturskolorna halverades 2023. Enligt en rapport från Kulturskolerådet har sju av tio kommuner i och med det minskat antalet tillgängliga elevplatser. Det nya samarbetet mellan Spotify och Fryshuset ska ge fler unga möjlighet att ägna sig åt musik och kultur.
Samarbetet består dels av ett finansiellt stöd över tre år, dels av gemensamma satsningar på att utveckla existerande musikstudios, tillföra kompetens och på andra sätt främja musikutvecklingen bland unga.
– Musik och kultur ger unga en meningsfull och aktiv fritid och fyller precis som idrotten en viktig samhällsfunktion, inte minst i Sveriges mer utsatta områden. Förutsättningarna för att ägna sig åt kultur varierar dock, och i samarbete med Fryshuset vill vi ge fler unga tillgång till instrument, poddstudios, kunskap, förebilder och den gemenskap som finns runt musik- och kulturutövande. Att satsa på unga är dessutom viktigt för Sveriges långsiktiga framgång som musik- och kulturexportör, säger Katarina Berg, Sverigechef och CHRO på Spotify, i ett pressmeddelande.
Det första året kommer fokus för samarbetet ligga på att utveckla musikverksamheten på sex av Fryshusets mötesplatser runtom i landet. Fryshusets musikstudios ska rustas upp och fler unga ledare ska finnas på plats i Fryshusets musikverksamheter. Spotify kommer även att genomföra en rad kunskapshöjande insatser där unga deltagare i Fryshusets musikverksamheter får lära sig mer om musikindustrin.
– Vi är väldigt glada över det här långsiktiga partnerskapet med Spotify. Att som företag satsa på ungdomskultur är att ta samhällsansvar. Varje krona som investeras i en meningsfull fritid för unga ger mångdubbelt tillbaka till samhället, säger Johan Oljeqvist, VD på Fryshuset.
Christel Valsinger
Foto:Viktor Gårdsäter