16 september 2024

Notiser – vecka 38, 2024

Bland veckans nyheter: Spotifys andel i streamingbedrägeri begränsat – Indiesektorn har bildat organisationen ORCA som lanserat sin första rapport – Suno gör det nu möjligt att AI-generera fulla produktioner baserat på låtskisser – Audius och Kobalt skriver globalt licensavtal

—–

Förra veckan skrev vi om den amerikanska 51-åring som anhållits för att ha tillskansat sig över 10 miljoner dollar genom streamingbedrägeri från streamingplattformar som Spotify, Amazon Music och Apple Music. Nu avslöjar Spotify att deras andel i utbetalningarna varit rätt små i sammanhanget. Till Music Ally skriver en talesperson:

“Spotify invests heavily in automated and manual reviews to prevent, detect, and mitigate the impact of artificial streaming on our platform. In this case, it appears that our preventative measures worked and limited the royalties Smith was able to generate from Spotify to approximately $60,000 of the $10,000,000 noted in the indictment. As Spotify typically accounts for around 50% of streamshare, this shows how effective we are at limiting the impact of artificial streaming on our platform.”

Läs mer

—-

ORCA är en ny global organisation bildad av independentsektorn, som vill sätta ljuset på vilken roll just indies har inom kultur och bransch. Genom forskning och undersökningar vill man skapa djupare kunskap och förståelse och nyligen lanserades den första rapporten som beskriver hela sektorn, hur intäkter genereras, hur streamingekonomin fungerar och varför det är viktigt med starka indiebolag.

Rapporten har tagits fram av oberoende forskningsorganisationen Center for Music Ecosystems, och en stor mängd labels ingår i satsningen, som till exempel Beggars Group, Because Music, Domino Recordings, Secretly Group och från Sverige, Playground Music Scandinavia. Även Impala, Förenta Nationerna, WIN och A2IM stöttar projektet.

Melissa Fleming, som är FNs generalsekreterares biträde för global kommunikation, säger:

– We are excited for the launch of ORCA and its ongoing research demonstrating how music can be employed to address economic, social, and cultural challenges, across Europe and worldwide. Led by a group of independent record labels who have many years of combined experience using music as a force for positive change, ORCA is poised to make a significant impact. We are confident that ORCA’s work will advance music’s role in supporting the UN Sustainable Development Goals—from enhancing educational outcomes to improving healthcare delivery, and more—and look forward to working alongside them.

www.orcaformusic.com

—–

Suno har introducerat en ny funktion i betaversion som man kallar Covers, där premium-användare kan ladda upp låtsnuttar upp till 60 sekunder för att sedan skriva prompter på hur AI-plattformen ska bygga vidare och utveckla låten ytterligare. Tanken är att man ska kunna ladda upp korta låtidéer, det kan bara vara en melodi som man nynnar, och sedan låta Suno generera fulla produktioner.

Ett filter har introducerats där Suno identifierar om låten redan är utgiven, ungefär som Content ID på YouTube. Ett par tester som undertecknad gjort visar att systemet är effektivt och hittar originalinspelningar, varpå den meddelar att låten inte får användas. Beroende av vilken prompt man ger Suno, kan AI-plattformen ändra stil, genre, sound, men behåller melodi. Suno skriver:

”At Suno, we’re always looking for ways to unlock more creative potential for our users. We’re thrilled to introduce a brand new feature available in early-access beta: Covers. This feature lets you take anything from a simple voice memo to a fully-produced track and transform it into an entirely new style, all while preserving the original melody that makes it uniquely yours.”

www.suno.ai

—–

Spotify har lanserat ett pilotprojekt för familjekonton riktade till barn under 13 år i Sverige, Danmark och Nya Zeeland. Föräldrar och vårdnadshavare får mer kontroll över innehållet som är tillgängligt för barnen, inklusive möjligheten att hantera uppspelning av videor och innehåll med explicit språk och bestämma vilka artister och låtar som får spelas. Varje konto får unika rekommendationer, så barnen kommer få sina rekommendationer medan andra konton i familjeabonnemanget får andra.

Läs mer

—–

Audius, en decentraliserad streamingplattform som bygger på blockkedjan och som har 6 miljoner användare, har ingått ett globalt licensavtal med Kobalt. Genom avtalet får Kobalts låtskrivare tillgång till Audius marknadsplats för musik, och fans kan på Audius direkt stötta sina favoritartister och låtskrivare genom direktbetalningar, något som Audius ser som ett viktigt steg i att skapa nya ekonomiska möjligheter. Kobalts vice vd för global digital affärsutveckling, Derek Cournoyer, säger:

– Audius har tagit viktiga steg som kan öka låtskrivarnas intäkter genom att hjälpa dem att knyta direktkontakt med sina mest hängivna fans. Vi är spända på att våra låtskrivare ska få tillgång till Audius och dess miljoner användare.

Audius har tidigare under året tecknat licensavtal med bland andra ASCAP, BMI, SESAC och GMR.

Läs mer

—–

Enligt Bloomberg är Spotify på gång att utöka videoinnehållet på plattformen, genom att köpa in innehåll från videoskapare, ungefär på samma sätt som man har köpt in poddar. Videoskaparna har främst en bakgrund på YouTube, och Spotify vill utöka sitt videoinnehåll genom att erbjuda marknadsföringsstöd, även om vissa avtal också inkluderar ekonomisk kompensation. Plattformen är dock inte ute efter att köpa rättigheterna till programmen utan vill främst bredda sitt videoutbud.

Spotify har sedan tidigare samarbetat med poddskapare som också producerar video, exempelvis Joe Rogan och Emma Chamberlain. Skillnaden nu är att Spotify specifikt riktar in sig mot YouTube-skapare för att lägga till deras innehåll på plattformen. Enligt en talesperson har över 170 miljoner användare tittat på videopoddar på Spotify, och företaget letar ständigt efter nya sätt att utöka sin videokatalog.

Läs mer

—–

SoundCloud har lanserat sitt Ascending-program efter ett års pilotfas, som syftar till att stötta och utveckla lovande artister. Programmet lyfter fram en artist varje månad för ökad synlighet och marknadsföring. Artister som Kenya Grace, Shaboozey och Barry Can’t Swim deltog under pilotfasen, och i september är det amerikanska Laila! som är SoundClouds utvalda artist.

SoundClouds Ascending-program erbjuder de utvalda artisterna en skräddarsydd marknadsföringsplan, inklusive storbildsreklam i städer som New York och London och specialanpassade. SoundCloud säger att Ascending-artister i genomsnitt ökar sina följare med 60% under den första månaden och nästan fördubblar sina strömningar. För att kvalificera sig måste artisten vara en Next Pro-prenumerant.

Läs pressmeddelande

—–

Brittiska Salt, som förra året köpte svenska Session (tidigare Auddly) har fått 15 miljoner kronor från Innovate UK för att utveckla en AI-driven royaltylösning. Salt tillhandahåller backend för insamlande rättighetsorganisationer och ska samarbeta med Queen Mary University i projektet. Doug Imrie, CEO på Salt, säger:

– Salt is excited to be at the forefront of AI innovation and the evolution of next-generation tools for the music industry’s creators and rightsholders. We are delighted to have the experts at Queen Mary University join our mission to ensure that
creators’ contributions, rights, accreditation and remuneration are protected across the music industry and benefit from the latest technological advances.

Läs pressmeddelande

—–

Lästips: Introducing Chartmetric’s 2024 Trigger Cities Report

Chartmetric med sin senaste uppdatering kring konceptet ”trigger cities”.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se