10 september 2024

Notiser – vecka 37, 2024

Denna vecka bland annat: Tre norska labels går ihop och blir Norges största independent. Av fem ”konkurrerande” upphovsrättssällskap i USA är nu fyra erkända av CISAC. Spotify lanserar Daylist globalt.  Shaboozey i konflikt med både skivbolag och förlag. 

—–

Spotify har lanserat funktion Daylist globalt, för både betalande och gratisanvändare. Under 2023 lanserade man den på utvalda engelska marknader, utökade till fler marknader tidigare i år, och nu finns den tillgänglig i alla länder där Spotify finns.

Enligt Spotify har daylists blivit mycket populära på de marknader de redan funnits ett tag, och är idag en av de funktioner som används mest på tjänsten. Daylist har anpassats efter olika länder, men bygger på den egna lyssningen och kan hittas genom att man söker efter ”daylists” i appen, eller är inloggad och går till spotify.com/daylist.

Läs pressmeddelande

—–

MONDO by Defunc grundades i Sverige 2022 och startade som ett samarbete mellan audioföretaget Defunc, artistmanagementföretaget Monza och livsstilsplattformen Dopest.

Nu meddelar man att Stefan Palm, vd och grundare av Lager 157, tillika investerare, tar plats i ägarled och som styrelsemedlem i Defunc och dotterbolaget MONDO by Defunc. Även Moon-Suck Song, grundare av Panagora Room går in som rådgivare, partner och styrelsemedlem.

Läs pressmeddelande

—–

De tre norska independentbolagen Propeller Recordings, Indie Recordings och 777 Music har gått ihop och bildat den gemensamma labelgruppen Sounds Like Gold, som därmed blir Norges största independent.

Frithjof Hungnes från Propeller Recordings säger till Ballade:

– Med denne sammenslåingen står norsk platebransje overfor en ny virkelighet: et marked som tidligere har vært dominert av internasjonale aktører, ser nå fremveksten av en ny, kraftfull konkurrent. For musikk-fansen betyr dette flere muligheter til å oppdage ny norsk musikk drevet frem av lidenskap, og for artistene betyr det et stort fokus på kvalitet og kunstnerisk frihet, noe som tradisjonelt har vært kjennetegnene til de mindre selskapene. For lidenskapen forblir den samme.

Bland artisterna signade till bolagen finns Dagny, boy pablo, Turbonegro, Highasakite, Satyricon, Ola Kvernberg, Jan Eggum, Frida Ånnevik m fl.

Läs mer

—–

Universal Music Group och Tuned Global har ingått ett globalt licensavtal som gör att Tuned Globals klienter kan använda sig av UMGs katalog. Tuned Global är en teknikleverantör med bl a en white label-lösning för streamingtjänster och appar, dvs istället för att en aktör ska bygga en streamingtjänst helt och hållet själv kan man branda Tuned Globals plattform, eller använda deras API-er.

Con Raso, Managing Director på Tuned Global, säger:

– This partnership is designed to provide a consolidated route to market for promising music projects and companies who reach out to Tuned Global, wanting to access UMG’s recorded music catalogue, but unsure who to reach out to. Using this agreement, they can get their project off the ground through one point of contact, Tuned Global. We believe this will turn more exciting ideas in music into realities.

https://www.tunedglobal.com

—–

En kollega till Timbaland använde sig av AI-plattformen Suno för att färdigställa en låtskiss som producenten haft liggandes sedan tidigare. Reaktionen från låtskrivaren och producenten som stått bakom megahits av Beyoncé, Megan Thee Stallion, Missy Elliot, Kanye West, Chance the Rapper och många fler, talar sitt tydliga språk.

Video på LinkedIn

—–

Wake Me Up Before You Go-Go med Wham! blev låt nr 750 att passera drömgränsen 1 miljard strömmar på Spotify. För några dagar sedan passerade också American Idiot med Green Day och Stole the Show med Kygo. Aviciis Levels ligger strax under miljardstrecket och kommer passera inom kort.

Topp 1 000 låtar på Spotify har till dags dato genererat närmare 1,4 biljoner strömmar tillsammans (egen uträkning baserad på data från Chartmasters och Kworb).

—–

AllTrack är det fjärde amerikanska insamlande upphovsrättssällskapet att bli erkänt av paraplyorganisationen CISAC. De övriga tre är ASCAP, BMI och SESAC, Global Music Rights (GMR), är alltså inte ”accepterat” av CISAC. AllTrack är framför allt inriktad mot indie-sektorn och grundades år 2017. Hayden Bower, grundare och CEO av AllTrack, säger i ett uttalande:

– AllTrack is proud to be accepted as a rights management entity by CISAC, an organization that has set the gold standard for collection societies representing creators across the globe. At AllTrack, we believe we have a pivotal role to play in ensuring that independent music creators and publishers are compensated fairly when their music is used and are committed to working with our fellow CISAC-affiliated colleagues to continue to advance this mission.

Läs pressmeddelande

—–

Shaboozey, med megahiten A Bar Song (Tipsy), har stämt både skivbolaget Kreshendo Entertainment och förlaget Warner Chappell, för att han anser att han blivit förhindrad från att utnyttja en klausul om förtida uppsägning i kontraktet. Samtidigt har skivbolaget stämt Shaboozey tillbaka, för bedrägeri, man skriver:

”Notably, Shaboozey had no issue with any of these terms for years. It was only after he recently released the ‘Bar Song,’ which has become a huge hit, that he has taken sudden issue with the terms he expressly agreed to.”

Läs mer

—–

Spinal Tap sällar sig till artisterna som vill att Donald Trump inte ska spela deras musik på valmöten, eller åtminstone Harry Shearar som spelar bassisten Derek Smalls i filmen från 1984. På X skriver han att bandet kräver att Trump inte spelar låten Sex Farm på sina ”rallies”. Med tanke på låttexten är det ytterst tveksamt om låten ens funnits i åtanke bland de som väljer Trumps soundtrack, och får väl närmast betraktas som ett ironiskt inlägg i debatten.

Samtidigt har en amerikansk domare beordrat kampanjen att sluta spela Hold On, I’m Coming av Isaac Hayes. Och Jack White från The White Stripes har stämt Donald Trump för att ha använt låten Seven Nation Army utan godkännande.

—–

Lästips: Jonathan Coote of Bray & Krais on AI and fair use

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se