Med högsäsongen 2024 just avrundad har MI pratat med Larsa Gustafsson hos merchföretaget Merchants om hur sommaren var och lite om hur han ser på merchandisebranschen i allmänhet.
Ständigt närvarande på musikscenen, men ofta sedd som lite av en servicenäring vid sidan av. Merchandise, kort och gott ”merch” på branschlingo, har funnits där så länge musikartister varit varumärken. Fanclubar, flexiskivor, t-shirts, badges, patches, tygväskor, kaffekoppar, vinyl i begränsad upplaga, etc – från 1960-talet och framåt har formats en bransch som blivit evig.
I modern tid är grundandet av SCM av Bertil Nylén år 1984 en möjlig start på en svensk tidslinje för de merchaktörer vi ser i dag. SCM är fortsatt giganten, nu med Gunnar Schöldberg, som VD. Men med alltmer merchfokus hos Spotify och aktörer som globala Bravado och Merchbar sida vid sida med exempelvis Vänersborgsbaserade Merchworld (med klienter som Håkan Hellström och Thomas Stenström) blir det raskt ett ganska svåröverskådligt sammanhang för en som tillfälligt kikar in. Man får strax nöja sig med att konstatera att det är en musikbranschgren som bara är och som återhämtat sig relativt väl efter Covid.
MI valde att prata med Larsa Gustafsson på Merch-Ants, ett bolag som för den tillfällige branschbetraktaren mycket associerar till olika former av rockmusik, men som har Lars Åberg och Lars Winnerbäck bland sina största klienter.
Larsa, med branschstart på skivbolag drev först merchaktören Deaf & Dumb. Sedan 2016 driver han Merchants ihop med branschbekantingen Petri H Lundén.
Larsa säger kort in i vårt samtal att han håller med om det rätt spräckliga i branschen. ”Den skulle behöva en konsolidering” slår han fast. Han understryker också flera gånger vikten av att vara tillräckligt genomtänkt om man som artist och/eller management bestämmer sig för att satsa. ”I min värld har man en tydlig linje och gör hela paket av titlar” fortsätter han, och säger mellan raderna att alla inte står för detta.
Så här lät det i övrigt:
Hur var sommaren?
-Sommaren har varit hektisk och väldigt rolig. Förutom en stor turné med Lars Winnerbäck har vi även hanterat turnéer och festivaler för andra av våra klienter, som The Cardigans, The Hellacopters, Wilmer X, Nestor och Dismember. Att sköta turnélogistik på sommaren är en logistisk utmaning, eftersom en stor del av försäljningen sker på festivaler. Det kräver planering, god översikt över logistiken samt – eftersom många av våra klienter har spelat i Norge – att hantera tullen.
-Att nästan alla spelningar äger rum utomhus tillför en extra dimension; väder och vind. Utöver live-verksamheten har vår D2C/e-handel, och då särskilt produktion åt externa artister och festivaler, gått mycket bra över sommaren. Vi har precis sparkat igång förhandsbokningar med nya exklusiva bundles för både The Hellacopters och Johnossi via respektive artists webbshop. I våras startade vi vårt egna tryckeri, We Screen, i Slakthusområdet, och tack vare den höga orderingången under sommaren verkar det nu börja bära frukt.
Vad är Merchants!
-Merchants är ett fullserviceföretag inom merchandise, särskilt musikmerchandise. Vi har ett in-house-lager i Fagersta, varifrån vi hanterar våra webbshoppar samt våra print-on-demand-lösningar för e-handel. Vi har även ett eget screentryckeri, ”We Screen”, som ligger i Slakthusområdet, strax söder om Stockholm. Genom att ”äga” både produktion och distribution själva kan vi garantera snabba leveranser till rimliga priser, samt en flexibilitet som outsourcade tredjepartslösningar inte kan erbjuda. Vi kan också hantera festival- och turnélogistik samt försäljning under turnéer och festivaler. Merchants grundades 2016 ur resterna av Deaf & Dumb Music. Bland våra klienter finns Lars Winnerbäck, The Hellacopters, Johnossi, The Cardigans, Dismember, Wilmer X, Nestor, Lasse Åberg, Entombed, Lucifer, Hardcore Superstar, Erik Grönwall och Europe med flera.
Hur ser läget ut för svensk merch i stora drag, enligt dig?
-Branschen är mycket fragmenterad, vilket kanske delvis ligger i dess natur. Det finns många aktörer som gör ”smådelar” men som inte tar det helhetsgrepp som krävs för att både leverera bästa möjliga service och optimera lönsamheten. Det finns till exempel ingen poäng för en artist att använda sig av olika partners för live och e-handel. Det är också ett misstag att lägga tillverkning av merchandise hos en aktör som inte kan erbjuda lösningar för webbshop och live-logistik, även om de kan leverera t-shirten två kronor billigare. Jag tror att mycket av detta bottnar i en okunskap hos den traditionella musikbranschen.
-Jag har sett artister avveckla merchandise-försäljningen både på spelningar och online eftersom dåliga upplägg har gjort att merchandise har kostat mer än vad det har gett i vinst. Jag tror att den svenska/nordiska merchandise-branschen skulle må bra av en konsolidering, men framför allt måste den professionaliseras. Annars kommer vi att fortsätta se många svenska artister som väljer att samarbeta med tyska och engelska bolag.
Vem är du själv?
-Förutom min profession är jag något så ovanligt som en infödd stockholmare, en söderortsromantiker med en förkärlek för brittisk sleazerock (även kallad ”dental sleaze”).
Lars Nylin