Den 8 november är datumet för 2024 års upplaga av Musikförläggarnas Pris. I år utökas galan dessutom med seminarier och showcasespelningar dagarna innan.
Musikförläggarnas Pris hyllar och lyfter fram svenska musikskapare och årets gala är den 21:a i ordningen. I år arrangerar Musikförläggarna även aktiviteter dagarna innan musikbranschfesten.
– Efter det storslagna 20-årsfirandet av Musikförläggarnas Pris förra året kändes det självklart att vi även i år skulle försöka ta galan till nästa nivå. Därför kommer vi i år att lägga ett särskilt stort fokus på att lyfta fram musikförlagens verksamhet genom att inleda Musikförläggarnas Pris med en kväll och en dag fyllda med seminarier, föreläsningar och showcasespelningar, säger Marit Woody-Lambin, operativ chef för Musikförläggarna.
Onsdagen den 6 november återkommer Musikförläggarnas koncept Almost Famous, där nya musikskapare och låtskrivartalanger får chansen att spela för musikbranschen. Den 7 november arrangeras en heldag med musikseminarier och samtal på teman som administration, synkronisering, inkludering och hållbarhet, AI, konstmusik med mera. Mer detaljerat schema kommer framöver.
– Det blir en både inspirerande och lärorik förlängning av och upptakt till galan, säger Marit Woody-Lambin.
– Framför allt gör vi detta för att vi ser att det fortfarande finns ett stort behov av att öka kunskapsnivån om musikförlag och deras roll i musikbranschen och det måste vi ändra på. Därtill vill vi bjuda våra medlemmar på inspirerande och upplysande samtal. Vi hoppas såklart att hela musikbranschen, och de som är på väg in i den, hittar spännande innehåll under vår kväll den 6 och dag den 7 november och att vi ses där. Save the date!
Christel Valsinger